A felpróbált ruhák fertőtlenítése, távolságtartás, maszkok, és továbbra is a digitális értékesítési csatornák felé terelés – nagyjából így foglalható össze a járvány utáni vásárlási élmény. Bár a vírus nem tűnt el, a korlátozások fokozatos lazításával Párizsba is visszatér az élet, a két hónapos kényszerű bezártság után a luxusüzletek újra megnyitják kapuikat. A nyitás utáni első héten a divatipar szereplői Párizsra figyeltek: visszatérnek-e, és ha igen, hogyan a luxusüzletek vásárlói, és milyen új szabályokkal kell még jó ideig együtt élni. A Vogue Business az első hét tapasztalatait összegző cikkében arról ír: a Le Bon Marché, a több mint 180 éves múltra visszatekintő ismert párizsi luxusáruház május közepén nyitotta meg a kapuit, ez alkalomból a menedzsment a bejáratnál üdvözölte a visszatérő vásárlókat – kézfogás helyett kézfertőtlenítővel és maszkban köszöntve őket.
Az áruházban elhelyezett táblák sem engedik, hogy a vásárló elfelejtse: egy világméretű járvány okozta karantén után minden megváltozik. A szépségápolási osztályon az eladók nem sminkelik ki a vásárlókat, ahogy korábban, a próbafülkéket minden egyes vevő után fertőtlenítik, a felpróbált, de meg nem vásárolt ruhákat pedig kigőzölik, és 24 órára külön teszik a többitől.
A kereskedők tehát mindent elkövetnek, hogy a vásárlók biztonságban érezzék magukat. Bár Franciaország a globális luxuspiac mindössze 6 százalékát mondhatja magáénak (a Bain & Company ez irányú kutatása szerint Párizs 4 százalékkal szerepel), az ország a nyugati gazdaságok közül elsőként nyitott újra nem létfontosságú üzleteket a szigorú karantén után.
Franciaország a legtöbb luxusdivatmárka főhadiszállása, Párizs pedig a divat és luxus szimbóluma, ahol a nagy márkák nagy flagship üzletekkel képviseltetik magukat. Ezek közül nem egy, például a Louis Vuitton márkaüzlete a Champs-Élysées-n igazi turistalátványosság is.
Az újranyitás fokozatos. A 40 ezer négyzetméteresnél nagyobb alapterületű plázák és áruházak – mint például a Galeries Lafayette vagy a Printemps a Haussmann sugárúton – egészen július 10-ig zárva maradnak. A Galeries Lafayette kisebb üzlete a Champs-Élysées-n ugyanakkor kinyithatott, miként csaknem az összes nagyobb luxusmárkáé, többek között a Hermèsé és a Balenciagáé is.
Ennek ellenére bizakodók az áruházak. „Kellemes meglepetés volt az újranyitás – mondta Nicolas Houzé, a Galeries Lafayette igazgatója a Vogue Businessnek. – Látszik, hogy az emberek ki akarnak szabadulni a karanténból. Nehéz megmondani, hogyan alakul majd a kereslet, de az biztos, hogy bár még nem állt vissza a lezárások előtti szint, már nem vagyunk messze ettől.”
„Pozitívak az első tapasztalatok” – ért egyet Claudia D’Arpizio, a Bain & Company piackutató cég partnere. Amit látunk, az hasonlít a Kínában tapasztaltakhoz, bár kisebb a forgalom, de magasabb a vásárlás volumene. Azonban Kínától eltérően Franciaországban nem várható, hogy a luxuspiac egyhamar magához tér, mivel igen erősen függ a turisták jelenlététől. D’Arpizio szerint legalább másfél évbe telik, mire az utazási piac visszaáll a járvány előtti szintre.
A kilátások tehát mégsem annyira jók. Doug Stephens, a Retail Prophet tanácsadó cég alapítója úgy véli, a nyugati országokban számos boltbezárásra lehet számítani a következő hónapokban, legalábbis addig, amíg a turizmus újra fel nem lendül. Nagy kérdés, hogy a mostani bevételek elegendőnek bizonyulnak-e ahhoz, hogy a nagy márkák nyitva tartsák az összes üzletüket. Stephens szerint a kereskedőknek újra kell tervezniük a stratégiájukat a boltok számát és lokációját illetően.
Az új szabályok nagyjából mindenhol hasonlók: eladóknak és vásárlóknak egyaránt kötelező a maszk viselése, akinek nincs, az kap a helyszínen, kötelező a kézfertőtlenítés, van, ahol a kesztyű is, és egyes helyeken lezárták a próbafülkéket, máshol a felpróbált ruhák fertőtlenítése is része az új protokollnak.
A Diornál például előzetes időpontkérést szorgalmaznak, míg a Louis Vuittonnál minden vásárlót egy eladó kísér, hogy a megfelelő távolságot mindenki betartsa.
„A luxusvásárlók számára a termék és a vásárlás élménye egyaránt fontos – mondja Stephens. – Ha az utóbbi nincs meg, vagy kényelmetlenségek kísérik, az könnyen csorbíthatja a márka népszerűségét. Ezt hivatott kiküszöbölni például az időpont-egyeztetés utáni vásárlás, amikor a vevő úgy érezheti, különleges bánásmódban részesül. Már a bejáratnál üdvözlik, majd végigasszisztálják a vásárlását.”
A márkák persze stílusosan akarnak igazodni az új szabályokhoz. A Louis Vuitton üzletének bejárata előtt például a távolság betartására figyelmeztető piktogramot a márka logójának képére formálták, a Celine-nél pedig a megszokott fehér helyett feketék a kézfertőtlenítő kendők, hogy passzoljanak a márka színeihez és az üzlet dizájnjához.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.