BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Párizson a divatvilág vigyázó szemei

Fokozatosan lazítanak a koronavírus-járvány miatt bevezetett korlátozásokon a világ számos országában, nem kivétel ez alól Franciaország sem. Lassan újranyitnak a luxusmárkák boltjai is, a vevők visszatérnek a divat fővárosába, ám nem a megszokott módon vásárolhatnak.

A felpróbált ruhák fertőtlenítése, távolságtartás, maszkok, és továbbra is a digitális értékesítési csatornák felé terelés – nagyjából így foglalható össze a járvány utáni vásárlási élmény. Bár a vírus nem tűnt el, a korlátozások fokozatos lazításával Párizsba is visszatér az élet, a két hónapos kényszerű bezártság után a luxusüzletek újra megnyitják kapuikat. A nyitás utáni első héten a divatipar szereplői Párizsra figyeltek: visszatérnek-e, és ha igen, hogyan a luxusüzletek vásárlói, és milyen új szabályokkal kell még jó ideig együtt élni. A Vogue Business az első hét tapasztalatait összegző cikkében arról ír: a Le Bon Marché, a több mint 180 éves múltra visszatekintő ismert párizsi luxusáruház május közepén nyitotta meg a kapuit, ez alkalomból a menedzsment a bejáratnál üdvözölte a visszatérő vásárlókat – kézfogás helyett kézfertőtlenítővel és maszkban köszöntve őket.

Az áruházban elhelyezett táblák sem engedik, hogy a vásárló elfelejtse: egy világméretű járvány okozta karantén után minden megváltozik. A szépségápolási osztályon az eladók nem sminkelik ki a vásárlókat, ahogy korábban, a próbafülkéket minden egyes vevő után fertőtlenítik, a felpróbált, de meg nem vásárolt ruhákat pedig kigőzölik, és 24 órára külön teszik a többitől.

A kereskedők tehát mindent elkövetnek, hogy a vásárlók biztonságban érezzék magukat. Bár Franciaország a globális luxuspiac mindössze 6 százalékát mondhatja magáénak (a Bain & Company ez irányú kutatása szerint Párizs 4 százalékkal szerepel), az ország a nyugati gazdaságok közül elsőként nyitott újra nem létfontosságú üzleteket a szigorú karantén után.

Franciaország a legtöbb luxus­divatmárka főhadiszállása, Párizs pedig a divat és luxus szimbóluma, ahol a nagy márkák nagy flagship üzletekkel képviseltetik magukat. Ezek közül nem egy, például a Louis Vuitton márkaüzlete a Champs-Élysées-n igazi turistalátványosság is.

Az újranyitás fokozatos. A 40 ezer négyzetméteresnél nagyobb alapterületű plázák és áruházak – mint például a Galeries Lafayette vagy a Printemps a Haussmann sugárúton – egészen július 10-ig zárva maradnak. A Galeries Lafayette kisebb üzlete a Champs-Élysées-n ugyanakkor kinyithatott, miként csaknem az összes nagyobb luxusmárkáé, többek között a Hermèsé és a Balenciagáé is.

Ennek ellenére bizakodók az áruházak. „Kellemes meglepetés volt az újranyitás – mondta Nicolas Houzé, a Galeries Lafayette igazgatója a Vogue Businessnek. – Látszik, hogy az emberek ki akarnak szabadulni a karanténból. Nehéz megmondani, hogyan alakul majd a kereslet, de az biztos, hogy bár még nem állt vissza a lezárások előtti szint, már nem vagyunk messze ettől.”

„Pozitívak az első tapasztalatok” – ért egyet Claudia D’Arpizio, a Bain & Company piackutató cég partnere. Amit látunk, az hasonlít a Kínában tapasztaltakhoz, bár kisebb a forgalom, de magasabb a vásárlás volumene. Azonban Kínától eltérően Franciaországban nem várható, hogy a luxuspiac egyhamar magához tér, mivel igen erősen függ a turisták jelenlététől. D’Arpizio szerint legalább másfél évbe telik, mire az utazási piac visszaáll a járvány előtti szintre.

A kilátások tehát mégsem annyira jók. Doug Stephens, a Retail Prophet tanácsadó cég alapítója úgy véli, a nyugati országokban számos boltbezárásra lehet számítani a következő hónapokban, legalábbis addig, amíg a turizmus újra fel nem lendül. Nagy kérdés, hogy a mostani bevételek elegendőnek bizonyulnak-e ahhoz, hogy a nagy márkák nyitva tartsák az összes üzletüket. Stephens szerint a kereskedőknek újra kell tervezniük a stratégiájukat a boltok számát és lokációját illetően.

Az új szabályok nagyjából mindenhol hasonlók: eladóknak és vásárlóknak egyaránt kötelező a maszk viselése, akinek nincs, az kap a helyszínen, kötelező a kézfertőtlenítés, van, ahol a kesztyű is, és egyes helyeken lezárták a próbafülkéket, máshol a felpróbált ruhák fertőtlenítése is része az új protokollnak.

A Diornál például előzetes időpontkérést szorgalmaznak, míg a Louis Vuittonnál minden vásárlót egy eladó kísér, hogy a megfelelő távolságot mindenki betartsa.

„A luxusvásárlók számára a termék és a vásárlás élménye egyaránt fontos – mondja Stephens. – Ha az utóbbi nincs meg, vagy kényelmetlenségek kísérik, az könnyen csorbíthatja a márka népszerűségét. Ezt hivatott kiküszöbölni például az időpont-egyeztetés utáni vásárlás, amikor a vevő úgy érezheti, különleges bánásmódban részesül. Már a bejáratnál üdvözlik, majd végigasszisztálják a vásárlását.”

A márkák persze stílusosan akarnak igazodni az új szabályokhoz. A Louis Vuitton üzletének bejárata előtt például a távolság betartására figyelmeztető piktogramot a márka logójának képére formálták, a Celine-nél pedig a megszokott fehér helyett feketék a kézfertőtlenítő kendők, hogy passzoljanak a márka színeihez és az üzlet dizájnjához.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.