A 70-es években ikonikussá vált Lada újra elhagyja a magyar piacot
A döntés hátterében nem üzletpolitikai megfontolások húzódnak, hanem az unió károsanyag-kibocsátási előírásainak a szigorodása.
VG
2020.06.09, 11:05
Megosztom a cikket
Tíz éven belül másodszor hagyja el a magyar piacot a szocialista korszak ikonikussá vált autómárkája, a Lada – derül ki a Magyar Nemzet cikkéből.
Az 1967-es Év autója, a FIAT 124-es Zsiguliként a vasfüggöny mögött az Évtized autója lett, kétszer is. A nyugati konkurencia megjelenése vetett véget az egyeduralmának.
Már nem elérhetők az autókereskedők honlapján az új Ladák: a Vesta, a 4×4 – korábbi nevén Niva –, a Kalina. Sajtóhírek szerint a forgalmazó Lada Hungary a héten jelenti be hivatalosan, hogy befejezi a tevékenységét hazánkban.
A döntés hátterében nem üzletpolitikai megfontolások húzódnak, hanem
az unió károsanyag-kibocsátási előírásainak a szigorodása.
Az oroszok által fejlesztett 1,6-os, négyhengeres benzinmotort már nem lehet alkalmassá tenni a kilométerenként 95 gramm szén-dioxid-kibocsátásra, miközben az európai versenytársak egyliteres, háromhengeres turbós motorokkal sem tudják teljesíteni.
A Lada kivonulása nem váratlan fejlemény, Ormos István, a Duna Autó alapító tulajdonosa több mint egy évvel ezelőtt elmondta, hogy a Lada hónapjai meg vannak számolva az uniós országokban. Pedig ez a Lada már nem az a Lada, ami gyártása kezdetekor volt.
Fotó: Yuryi Abramochkin/AFP
A Togliatti gyárat a FIAT közreműködésével építették fel,
a mostani modelleket Renault-Dacia műszaki alapokon fejlesztették.
A Renault, ha érdekében áll, beépíthette volna a Ladákba is a francia fejlesztésű, korszerű motorokat. Bizonyára úgy gondolták, hogy az orosz piac elég nagy, hogy megéljen belőle a márka.
Elektronika nem volt benne
A Lada első változatát Zsiguli néven, az Év autója címet is elnyert FIAT 124-esből fejlesztették ki.
A szovjet 2101-es modell első példánya 1970. április 19-én gördült le a szalagról a Volga Autógyárban.
Fotó: AFP
A FIAT 124 jó donor volt: tágas, világos karosszériával, egyszerű műszaki megoldásokkal hozzájárult, hogy strapabíró, olcsón fenntartható, sokféle felhasználásra alkalmas jármű váljék belőle. Mai szemmel nézve
egy másik éra, másik civilizáció szülötte volt.
A vas és acél korszakában tervezték, elektronika a lámpák és a szellőzés kivételével nem volt benne. Nemcsak autórádiót nem lehetett kérni hozzá, de még a kardánbokszot is utólag kellett beszerelni, ha valaki szerzett magának egy középhullámú vevőt.
Volt ellenben néhány extra, amit nemigen találni meg a mai autókban. Például
teljes értékű pótkerék vagy téli–nyári gumiabroncskészlet, ami elment a szilárd burkolaton, de a földúton is.
Fotó: Viktor Chernov / Sputnik
A csomagtartóban komoly szerszámos táska lapult, benne kurblival, amely megmozdította a motort, ha az önindító vagy az akkumulátor megadta magát. Az emelő olyan masszív szerkezet volt, amivel egy elefántot is le lehetett volna taglózni. Ám hiába kerestük volna – dehogy kerestük! – a szervokormányt, a légkondicionálót vagy központi zárat.
A jobb oldali visszapillantót sem tartották fontosnak, mint ahogy
fejtámla és biztonsági öv sem volt alapfelszereltség a hetvenes években.
Mindezekkel az adottságaival a Zsiguli különféle változatai – az 1,2-es, 1,3-as, 1,5-ös motorral, négyajtós és kombi karosszériával – rendkívül népszerűek voltak a béketáborban, annyira, hogy Togliattiban nem győztek eleget gyártani belőle.
Fotó: AFP
Pedig megpróbálták: 2010-ig 26 millió autó gördült le a gyártósorokról.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.