Kelemen Zoltán | Két helyet előreugorva második a Lidl Magyarország a hazai FMCG- (gyorsan forgó fogyasztási cikkek) piacon érdekelt kiskereskedelmi láncok üzleti rangsorában, amelyet a Trade Magazin közölt. A 2019-es forgalmi adatok alapján összeállított listát a Tesco vezeti. A Lidl magyarországi áruházainak árbevétele a 2018. márciustól 2019. február végéig tartó üzleti évben 549 milliárd forint volt, ami a következő egy évben – a hazai áruházláncok között értékben és százalékosan is a legnagyobb arányú forgalomnövekedést elérve – 685 milliárd forintra emelkedett. A piaci szereplők általában növelték forgalmukat az előző évekhez képest, kivéve a 2019-ben 202 üzlettel működő Tescót, amelynek árbevétele 761 milliárd forintról 740 milliárdra csökkent. A mintegy negyedével – 24,7 százalékkal – bővülő forgalmat felmutató Lidl mellett az árbevételi rangsorban harmadik SPAR csupán 10, a negyedik Coop pedig 2,5 százalékkal tudta növelni a forgalmát. A diszkontláncok a Lidl nélkül is a piaci átlag felett növekedtek, hiszen a nyolcadik legnagyobb árbevételű Penny Market 11,8, az eggyel mögötte álló Aldi pedig 17,2 százalékkal bővült. Ezzel együtt is igaz, hogy az Aldi és a Penny Market összesített árbevétele is kevesebb, mint a Lidlé, mégpedig 58,2 milliárd forinttal. A forgalmi adatok alapján az is szembetűnő, hogy az egy Lidl-áruházra jutó 3,76 milliárd forintos éves forgalom jóval meghaladja az Aldi 2,08, valamint a Penny Market 1,46 milliárd forintos éves árbevételét. Tavaly a diszkontpiacon a legtöbb (223) bolttal a Penny rendelkezett, a Lidl hálózata 182, az Aldié pedig 144 áruházból állt.
A Lidl Magyarország 2004 óta van jelen a magyar piacon, jelenleg 183 magyarországi áruházzal és három logisztikai központtal működik, és több mint hatezer munkavállalót foglalkoztat. Ezzel a növekedéssel nem csak a diszkontszegmensben ért el vezető szerepet, forgalmát tekintve az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok között is évek óta a legdinamikusabban bővül. „A vállalat számára kiemelten fontosak a hazai értékek, különös figyelmet fordítunk a magyar beszállítókra, ennek köszönhetően termékeink csaknem 60 százalékát hazai forrásból szerezzük be” – mondta a Világgazdaságnak Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője. Ezt alátámasztandó elmondta, hogy az áruházlánc 2013-ban indította a Lidl a magyar beszállítókért programját, amelynek célja a kínálatukba kerülő magyar termékek arányának növelése, a hazai értékek hangsúlyozása. A program révén a magyar beszállítókkal kialakított hosszú távú együttműködések elősegítik a magyar gazdaság fejlődését és nemzetközi versenyképességének javulását. A kínálatukban 410 hazai vállalkozás több mint 3300 terméke szerepel, áruházaikban a magyar termékek aránya megközelíti a 60 százalékot.
Az áruházlánc nemzetközi hálózatán keresztül segíti a magyar beszállítók külpiaci megjelenését. Az így megvalósuló export dinamikáját jól jelzi, hogy míg a 2013-as üzleti évben kilenc országba 36 beszállító 106 terméke jutott el, addig a 2019-es gazdasági évben már 490 magyar partner 730 terméke talált vevőre 24 országban. A magyar palackosbor-exportban a Lidl Magyarország a legnagyobb piaci szereplő: a kivitt boros palackok száma ez alatt az öt év alatt 3,1 millióról 11,8 millióra, az export értéke pedig 3,125 millió euróról 15,94 millió euróra emelkedett. A borexport felfutását az áruházlánc saját rendezvénye, a 2014-ben indult, évente megrendezett Lidl Wine Expo Hungary is segíti. „A vásárlók elégedettségéhez az is hozzájárul, hogy nagy hangsúlyt helyezünk a magyar értékek és a magyaros ízvilág megjelenítésére” – mondta a kommunikációs vezető. Ezt mutatja az is, hogy létrehozták a Hazánk Kincsei termékcsaládot.
A dinamikus forgalomnövekedés arra utal, hogy a magyar vásárlók díjazzák a Lidl ilyen irányú törekvéseit. „Vásárlóink hűsége és egyre növekvő száma mellett nagyon fontos számunkra, hogy az elmúlt évek alatt számos szakmai sikert is arattunk” – mondta Tőzsér Judit. Az idei elismerések közül kiemelte, hogy a Lidl Magyarország már nyolcadszor nyerte el a Superbrands díjat, és az Év boltja 2020 versenyen a siófoki Lidl áruház lett a diszkontkategória nyertese.
Egy Lidl-áruházra
3,76
milliárd forint éves forgalom jut
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.