Cégvilág

Előretört a Lidl a kiskereskedelmi láncok rangsorában

Kelemen Zoltán | Két helyet előreugorva második a Lidl Magyarország a hazai FMCG- (gyorsan forgó fogyasztási cikkek) piacon érdekelt kiskereskedelmi láncok üzleti rangsorában, amelyet a Trade Magazin közölt. A 2019-es forgalmi adatok alapján összeállított listát a Tesco vezeti. A Lidl magyarországi áruházainak árbevétele a 2018. márciustól 2019. február végéig tartó üzleti évben 549 milliárd forint volt, ami a következő egy évben – a hazai áruházláncok között értékben és százalékosan is a legnagyobb arányú forgalomnövekedést elérve – 685 milliárd forintra emelkedett. A piaci szereplők általában növelték forgalmukat az előző évekhez képest, kivéve a 2019-ben 202 üzlettel működő Tescót, amelynek árbevétele 761 milliárd forintról 740 milliárdra csökkent. A mintegy negyedével – 24,7 százalékkal – bővülő forgalmat felmutató Lidl mellett az árbevételi rangsorban harmadik SPAR csupán 10, a negyedik Coop pedig 2,5 százalékkal tudta növelni a forgalmát. A diszkontláncok a Lidl nélkül is a piaci átlag felett növekedtek, hiszen a nyolcadik legnagyobb árbevételű Penny Market 11,8, az eggyel mögötte álló Aldi pedig 17,2 százalékkal bővült. Ezzel együtt is igaz, hogy az Aldi és a Penny Market összesített árbevétele is kevesebb, mint a Lidlé, mégpedig 58,2 milliárd forinttal. A forgalmi adatok alapján az is szembetűnő, hogy az egy Lidl-áruházra jutó 3,76 milliárd forintos éves forgalom jóval meghaladja az Aldi 2,08, valamint a Penny Market 1,46 milliárd forintos éves árbevételét. Tavaly a diszkontpiacon a legtöbb (223) bolttal a Penny rendelkezett, a Lidl hálózata 182, az Aldié pedig 144 áruházból állt.

A Lidl Magyarország 2004 óta van jelen a magyar piacon, jelenleg 183 magyarországi áruházzal és három logisztikai központtal működik, és több mint hatezer munkavállalót foglalkoztat. Ezzel a növekedéssel nem csak a diszkontszegmensben ért el vezető szerepet, forgalmát tekintve az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok között is évek óta a legdinamikusabban bővül. „A vállalat számára kiemelten fontosak a hazai értékek, különös figyelmet fordítunk a magyar beszállítókra, ennek köszönhetően termékeink csaknem 60 százalékát hazai forrásból szerezzük be” – mondta a Világgazdaságnak Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője. Ezt alátámasztandó elmondta, hogy az áruházlánc 2013-ban indította a Lidl a magyar beszállítókért programját, amelynek célja a kínálatukba kerülő magyar termékek arányának növelése, a hazai értékek hangsúlyozása. A program révén a magyar beszállítókkal kialakított hosszú távú együttműködések elősegítik a magyar gazdaság fejlődését és nemzetközi versenyképességének javulását. A kínálatukban 410 hazai vállalkozás több mint 3300 terméke szerepel, áruházaikban a magyar termékek aránya megközelíti a 60 százalékot.

Az áruházlánc nemzetközi hálózatán keresztül segíti a magyar beszállítók külpiaci megjelenését. Az így megvalósuló dinamikáját jól jelzi, hogy míg a 2013-as üzleti évben kilenc országba 36 beszállító 106 terméke jutott el, addig a 2019-es gazdasági évben már 490 magyar partner 730 terméke talált vevőre 24 országban. A magyar palackosbor-exportban a Lidl Magyarország a legnagyobb piaci szereplő: a kivitt boros palackok száma ez alatt az öt év alatt 3,1 millióról 11,8 millióra, az export értéke pedig 3,125 millió euróról 15,94 millió euróra emelkedett. A borexport felfutását az áruházlánc saját rendezvénye, a 2014-ben indult, évente megrendezett Lidl Wine Expo Hungary is segíti. „A vásárlók elégedettségéhez az is hozzájárul, hogy nagy hangsúlyt helyezünk a magyar értékek és a magyaros ízvilág megjelenítésére” – mondta a kommunikációs vezető. Ezt mutatja az is, hogy létrehozták a Hazánk Kincsei termékcsaládot.

A dinamikus forgalomnövekedés arra utal, hogy a magyar vásárlók díjazzák a Lidl ilyen irányú törekvéseit. „Vásárlóink hűsége és egyre növekvő száma mellett nagyon fontos számunkra, hogy az elmúlt évek alatt számos szakmai sikert is arattunk” – mondta Tőzsér Judit. Az idei elismerések közül kiemelte, hogy a Lidl Magyarország már nyolcadszor nyerte el a Superbrands díjat, és az Év boltja 2020 versenyen a siófoki Lidl áruház lett a diszkontkategória nyertese.

Egy Lidl-áruházra

3,76

milliárd forint éves forgalom jut

FMCG Lidl Magyarország
Ezek is érdekelhetik