A divatipar luxustermékeinek körülbelül 40 százalékát gyártják Olaszországban, de a kézművesekre, kisiparosokra nézve olyan pusztító hatása volt a koronavírus-járványnak, hogy többen közülük üzletük bezárását fontolgatják. A nyáron még csak-csak kitartanak a megrendelések, ám nem egy olaszországi divatipari beszállító számolt be arról a Reutersnak nyilatkozva, hogy ősztől már semmi sincs kilátásban.
A német Hugo Boss csoport és az olasz Max Mara már májusban 8 és 7 százalékos árengedményt kért a beszállítóitól – ez is jó példa arra, hogyan próbálják a középfelső kategóriás luxusmárkák megvédeni a marzsukat, hogy a karantén miatt kieső értékesítéseket ellensúlyozzák.
A Reuters vagy fél tucat olasz kézművest kérdezett meg, akik felső kategóriás luxusmárkáknak szállítanak árut, s a beszállítók elmondták, hogy a megrendelések számában 20 és 50 százalék közötti visszaesést tapasztaltak májusban és júniusban az előző év hasonló időszakához képest.
A Hugo Boss azt kérte a beszállítóitól, hogy a szállítás utáni százhuszadik napra tegyék át a fizetési határidőt, normál esetben ez tíz nap körül szokott lenni – ezt a márka egyik, név nélkül nyilatkozó olasz beszállítója árulta el a Reutersnak.
A gyártás visszafogása és az árról való alkudozás viszont több ezer kis- és középvállalkozást érint negatívan – kézműves beszállítókat, akik bőrt munkálnak meg, szöveteket, táskákat, cipőket készítenek. „Ha a következő néhány hónapban nem térnek vissza a dolgok a rendes kerékvágásba, attól tartok, hogy szeptembertől még rosszabb lesz a helyzet, és sok luxusbrand-beszállító, főleg a kisebbek, tönkremennek” – mondta a Reutersnak David Rulli, az olasz beszállítókat tömörítő szervezet, a Confindustria munkatársa.
Amint a koronavírus először feltűnt Kínában, a szektor legfőbb piacán, a luxusmárkák üzleteket zártak be és műhelyeket ürítettek ki. Mivel a nagyobb gazdaságok mind recessziónak néznek elébe, a prémium- és luxusruházati és kiegészítő termékek iránti kereslet akár 35 százalékkal is visszaeshet idén, és a bevételek 2022–2023 előtt nagy valószínűséggel nem térnek vissza a 2018-as szintre (ekkor egyébként a teljes piac 280 milliárd eurót tett ki a Bain & Co. piackutató szerint).
A brandek tehát eladatlan ruházati készletekkel és sok esetben masszív árleszállítással küzdenek. Néhány topmárka – a Chanel, a Louis Vuitton, a Gucci – árat emelt, abban a reményben, hogy a tehetős vásárlóréteg még a válság alatt is hajlandó luxuscikkekre költeni. Azonban páran közülük, például a Gucci és a Michael Kors, törölték vagy késleltetik az új kollekcióikat, mondván, a luxusszegmensnek nem a tömegdivatot kell utánoznia az új termékek minél gyorsabb piacra dobásának terén. „Júliusig elég megrendelésünk volt, ám az év második fele igen aggasztónak tűnik – ezt Filippo Baldazzi, a Serica 1870 selyemkészítő cég igazgatója nyilatkozta, a cég a többi között a Kering és az LVMH divatházaknak szállít be. – Az évnek ebben a szakában máskor már a jövő őszi és téli kollekciót mutatnánk be, azonban most, a jelen körülmények között ezen senki sem gondolkodik. Ráadásul anyagokat nem lehet videokonferencián bemutatni, ezen a területen fontos a személyes találkozás, az anyagokat meg kell tapintani” – fűzte hozzá. Két amerikai megrendelő már törölte is a megrendeléseket, mert nem tudtak volna fizetni, mások a fizetés elhalasztását kérik – mondta Baldazzi.
Bár az olasz kormány több mint húszmilliárd eurós alapot hozott létre, hogy a válság idejére segítséget adjon a vállalkozásoknak, sok kis cég azt mondja, még semmit sem láttak a pénzből. Néhány luxusmárka lavírozik: csökkenti a termelést, és a költségeket is alacsonyan tartja, azonban szembe kell néznie a beszállítókkal is, akik szintén nem engedhetnek meg maguknak kiesést.
A Chanel például visszafogta a megrendeléseket, de igyekszik fenntartani egy minimális üzleti aktivitást, hogy az olasz és a francia beszállítói a felszínen maradhassanak. A Dior, egyebek közt ennek érdekében, nem törölte idei divatbemutatóit. A divatipar csak Olaszországban mintegy négyszázezer embernek ad munkát. Szakértők azt jelzik előre, a válság felgyorsíthatja azt a trendet, hogy a nagy brandek felvásárolják a kézművesműhelyeket. Ezzel, amellett, hogy nekik is kedvezőbb így a helyzet, biztosíthatják, hogy ezek a szakmák ne tűnjenek el.
Az igazi luxus a részletekben rejlik – mondta Baldazzi. Szerinte sok luxusmárka kezdi felismerni, ha ezek a kézműves-, kisiparosműhelyek bezárnak, az a kifinomult, egyedi luxuscikkek végét is jelenti.
A Hugo Boss
7
százalék engedményt kért
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.