Nincs hatással a Volánbusz által korábban meghirdetett járműbeszerzési programra, hogy a társaság és a MÁV közös irányítás alá került július közepén – erre lehet következtetni abból a tájákoztatásból, amelyet a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága küldött a Világgazdaságnak. Lapunk azért kereste meg az állami céget, mert szakmai fórumok szerint a 2020-ra tervezett, mintegy ezer új buszra vonatkozó közbeszerzéseket az összeolvadó közlekedési szolgáltató társaságok menedzsmentje újragondolná. Az Omnibusz úgy tudja, hogy a beszerzések módosítását részben a párhuzamosságok felszámolása magyarázza, ami miatt megváltozna, hogy hány és milyen típusú buszra írnak ki tendereket.
A MÁV a válaszában egyértelművé tette, hogy folytatni kell a vasútijármű- és a buszpark megújítását, már csak azért is, hogy a menetrendi összehangolás maradéktalanul megtörténhessen. Azt a bejelentést is megerősítették, hogy a Volánbusz 2019 és 2022 között összesen 3930 busz beszerzésére készül, így a vállalat teljes flottájának a 60 százaléka lecserélődhet. Hangsúlyozták, hogy a járműállomány fiatalítása része a fenntartható közösségi közlekedés, illetve a magyarországi buszstratégia megvalósításának. „A vállalat szándéka szerint 2022 végéig 8,99 évre szorítaná le járműveinek átlagéletkorát” – írták.
Az indoklás szerint a Volán és a MÁV az egységes közlekedésszakmai működtetés, valamint a közös stratégiai vezetés hosszú távú erősítése érdekében került közös irányítás alá. A MÁV ennek kapcsán úgy fogalmazott, hogy mindez hatalmas lehetőség arra, hogy az utasoknak – mind a közúti, mind pedig a vasúti tömegközlekedésben – még jobb színvonalú és versenyképesebb szolgáltatást lehessen nyújtani. „Elsőként szeptemberig azt a feladatot kaptuk, hogy dolgozzunk ki javaslatokat az összehangolt, hatékony forgalmi irányításra, az utastájékoztatásra, a jegyértékesítési rendszerre és a menetrendre. Az év végéig szeretnénk kialakítani egy közös jegyértékesítő rendszert, amellyel az utasok egy helyen gyorsan és könnyen meg tudják váltani busz- és vonatjegyeiket. Mindezek mellett igény van további vasúti fejlesztésekre és a szűk keresztmetszetek megszüntetésére” – állt a tájékoztatásban.
A Volánbusz flottakezelőjének szerepét betöltő Volán Buszpark Kft. 2020-as közbeszerzési tervében 1079, plusz további 69 opcionális új busz eljárásának lebonyolítása szerepel. Ezzel a társaság az előzetes tervek szerint 2022 végéig összesen 3200 – dízel, hibrid, tisztán elektromos, illetve CNG-üzemű – regionális és városi kivitelű autóbuszt szerezne be, csaknem 257,5 milliárd forint értékben. A mennyiség a Volánbusz flottájának csaknem a fele. A Volánbusz és a Volán Buszpark tavaly (opciókkal együtt) 700 autóbusz beszerzését indította meg, ebből végül 486 járműnél zárult eredményesen a folyamat. A Magyarbusz gyűjtése szerint a Volánbusz mintegy 5500 helyközi és további 1000 helyi feladatokat ellátó autóbusszal rendelkezik. Az eddigi beszerzéseknek köszönhetően a Volánbusz járműparkjának átlagéletkora 13 év alá csökkent. A következő öt-hat évben ezt hét évre csökkentenék, majd 2031 végére már elérnék az 5,73 éves átlagéletkort.
A Volánbusz továbbra is
3930
autóbusz beszerzését tervezi 2019 és 2022 között
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.