Cégvilág

Nem fékezi a buszbeszerzést a házasság

Valótlannak tűnnek azok a híresztelések, amelyek szerint a MÁV és a Volán összeolvadásával megtorpanhat a buszállomány fiatalítása, az ugyanis része a magyar buszstratégia megvalósításának.

Nincs hatással a Volánbusz által korábban meghirdetett járműbeszerzési programra, hogy a társaság és a MÁV közös irányítás alá került július közepén – erre lehet következtetni abból a tájákoztatásból, amelyet a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága küldött a Világgazdaságnak. Lapunk azért kereste meg az állami céget, mert szakmai fórumok szerint a 2020-ra tervezett, mintegy ezer új buszra vonatkozó közbeszerzéseket az összeolvadó közlekedési szolgáltató társaságok menedzsmentje újragondolná. Az Omnibusz úgy tudja, hogy a beszerzések módosítását részben a párhuzamosságok felszámolása magyarázza, ami miatt megváltozna, hogy hány és milyen típusú buszra írnak ki tendereket.

A MÁV a válaszában egyértelművé tette, hogy folytatni kell a vasútijármű- és a buszpark megújítását, már csak azért is, hogy a menetrendi összehangolás maradéktalanul megtörténhessen. Azt a bejelentést is megerősítették, hogy a Volánbusz 2019 és 2022 között összesen 3930 busz beszerzésére készül, így a vállalat teljes flottájának a 60 százaléka lecserélődhet. Hangsúlyozták, hogy a járműállomány fiatalítása része a fenntartható közösségi közlekedés, illetve a magyarországi buszstratégia megvalósításának. „A vállalat szándéka szerint 2022 végéig 8,99 évre szorítaná le járműveinek átlagéletkorát” – írták.

Az indoklás szerint a Volán és a MÁV az egységes közlekedésszakmai működtetés, valamint a közös stratégiai vezetés hosszú távú erősítése érdekében került közös irányítás alá. A MÁV ennek kapcsán úgy fogalmazott, hogy mindez hatalmas lehetőség arra, hogy az utasoknak – mind a közúti, mind pedig a vasúti tömegközlekedésben – még jobb színvonalú és versenyképesebb szolgáltatást lehessen nyújtani. „Elsőként szeptemberig azt a feladatot kaptuk, hogy dolgozzunk ki javaslatokat az összehangolt, hatékony forgalmi irányításra, az utastájékoztatásra, a jegyértékesítési rendszerre és a menetrendre. Az év végéig szeretnénk kialakítani egy közös jegyértékesítő rendszert, amellyel az utasok egy helyen gyorsan és könnyen meg tudják váltani busz- és vonatjegyeiket. Mindezek mellett igény van további vasúti fejlesztésekre és a szűk keresztmetszetek megszüntetésére” – állt a tájékoztatásban.

A Volánbusz flottakezelőjének szerepét betöltő Volán Buszpark Kft. 2020-as közbeszerzési tervében 1079, plusz további 69 opcionális új busz eljárásának lebonyolítása szerepel. Ezzel a társaság az előzetes tervek szerint 2022 végéig összesen 3200 – dízel, hibrid, tisztán elektromos, illetve CNG-üzemű – regionális és városi kivitelű autóbuszt szerezne be, csaknem 257,5 milliárd forint értékben. A mennyiség a Volánbusz flottájának csaknem a fele. A Volánbusz és a Volán Buszpark tavaly (opciókkal együtt) 700 autóbusz beszerzését indította meg, ebből végül 486 járműnél zárult eredményesen a folyamat. A Magyarbusz gyűjtése szerint a Volánbusz mintegy 5500 helyközi és további 1000 helyi feladatokat ellátó autóbusszal rendelkezik. Az eddigi beszerzéseknek köszönhetően a Volánbusz járműparkjának átlagéletkora 13 év alá csökkent. A következő öt-hat évben ezt hét évre csökkentenék, majd 2031 végére már elérnék az 5,73 éves átlagéletkort.

A Volánbusz továbbra is

3930

autóbusz beszerzését tervezi 2019 és 2022 között

buszbeszerzés MÁV Volánbusz
Ezek is érdekelhetik