BUX 51,860.19
+0.77%
BUMIX 4,297.37
-0.53%
CETOP20 2,316.03
+1.29%
OTP 17,890
+0.56%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-2.49%
+1.30%
+0.42%
ZWACK 16,700
+0.60%
0.00%
ANY 1,565
0.00%
RABA 1,380
+0.36%
0.00%
+1.09%
-2.30%
-1.97%
-3.43%
0.00%
+1.19%
0.00%
+0.99%
OTT1 149.2
0.00%
-0.84%
MOL 2,446
+1.24%
+3.49%
ALTEO 1,725
+1.47%
-0.80%
-1.23%
EHEP 1,670
-5.38%
0.00%
-0.43%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
+1.18%
0.00%
0.00%
SunDell 38,800
0.00%
+2.50%
+0.90%
+3.70%
+2.33%
-1.27%
NUTEX 16.78
-0.24%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Minden hatodik taxiengedélyt visszaadtak

Éves szinten nettó néhány tízezer forint kedvezményt adna a főváros a taxisoknak. A drosztdíjat nem engedik el, mindössze csökkentik, és csak a jövő évtől. Pedig a budapesti taxispiac azonnali segítségre szorul.

Az idén januártól szeptemberig több mint 1100 személytaxi-szolgáltatási engedélyt adtak vissza Budapesten – derül ki abból a statisztikából, amelyet a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közölt a Világgazdasággal.

Az év elején még mintegy 7000 ilyen jogosultságot tartottak nyilván, az ősz első hónapjára 5900-ra olvadt a számuk. Mindez csaknem 16 százalékos visszaesés, tehát kilenc hónap leforgása alatt minden hatodik taxiengedély megszűnt. A gyakorlatban jóval látványosabb lehet a sárga autók eltűnése a fővárosból:

a ténylegesen szolgáltató sofőrök száma a BKK szerint lényegesen eltérhet a hivatalos adattól, erre vonatkozóan ugyanakkor nincs pontos mérés. Az Országos Taxis Szövetség 4500 körülire becsüli a dolgozó taxisokat.

A koronavírus-járvány miatt a sofőrök tavasszal 80-90 százalékos forgalom-visszaesést tapasztaltak a tavalyi hasonló időszakhoz képest, ami a nyárra 40-50 százalékos mínuszra korrigált. A piacra a szeptemberre bejelentett határzár negatívan hatott, illetve addigra már a kormányzat által elérhetővé tett adó- és járulékmentesség is kifutott.

A pandémia második hullámában egyértelművé vált, hogy a taxiszegmens nem maradhat mentőöv nélkül. Úgy tűnik, a problémára most már a fővárosi vezetés is reagál, ez azonban a szerdai közgyűlésre beterjesztett javaslat értelmében kimerül annyiban, hogy csökkenhet a taxiállomás-használati hozzájárulás, vagyis a drosztdíj.

A 70 százalékos mérséklést viszont nem azonnal, csak 2021-től alkalmaznák.

A könnyítéssel első olvasatra számottevő – a városháza szerint több százmilliós – bevételről mond le Budapest. A rendeletmódosítás szövegezése, valamint a droszt iránti kérelmek alakulása árnyalja a képet. Az előbbi úgy szól, hogy a 2021-re vonatkozó taxidroszthasználati díjat egy alkalommal, a 2020. március 1. és decem­ber 31. között megfizetett összeg 70 százalékával kell csökkenteni.

Fotó: Kallus György

Ez kiegé­szül azzal, hogy a 2021-es éves hozzájárulásnak az első negyedévre eső arányos részéből ugyancsak 70 százalékos engedmény jár. A megfogalmazás zavaros, hiszen a taxiállomás-használati megállapodásokat a Budapest Közút (BK) egy évre, de nem naptári évre köti a kérelmezőkkel.

Tehát a kezdő dátuma bármelyik nap lehet, nem kizárólag január 1. A drosztdíjakat évente kell megfizetni a szerződés lejárata előtt legkésőbb harminc nappal. A benzines és dízeles járműveknél (a fővárosi taxiflotta 80 százaléka ilyen) ez nettó 65 ezer, a hibrid és a CNG-meghajtásúaknál 52 ezer, a tisztán elektromosaknál pedig mindössze 3200 forint. Vagyis az első kategóriát alapul véve Budapest mintegy nettó 30-40 ezer forint engedményt adna jövőre.

Kérdés, hogy hány taxisnak. A drosztdíjakat a Fővárosi Önkormányzatnak beszedő BK-nál tavaly még 6947-en kérelmeztek taxiállomás-használati megállapodást, amelyért összesen nettó 428,12 millió forintot fizettek.

Idén az első nyolc hónapban 3854 kérelmező volt (235 millió forint), tehát az év kétharmada alatt a 2019-es volumen alig fele teljesült. A jelenlegi körülmények között életszerűtlen, hogy 2020 hátralévő részében megugrana a drosztok iránti érdeklődés, sőt, sokkal valószínűbb, hogy egyre kevesebben újítják meg a szerződésüket. Így 2021-ben a taxisok töredéke örülhet majd az alacsonyabb taxiállomás-üzemeltetési költségeknek.

Budapest hozhatna arról döntést, hogy az idén beszedett drosztdíjakat valamilyen formában jóváírja az érintetteknek, a jövőben pedig átmenetileg ingyen szerződik a drosztokra. Ehelyett, jelen állás szerint, voltaképpen olyan pénzről mond le, amely eleve kérdéses, hogy milyen mértékben folyna be a főváros kasszájába.

Kapcsolódó cikkek