Érdekes kettősség figyelhető meg a magyar gazdaságban, hiszen a nyers adatok mellbevágóbbak, mint amilyen mélynek a válságot érezzük. A szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatok szerint a magyar gazdaság teljesítménye az idei második negyedévben az előző év azonos negyedévéhez mérten 13,5, az előző negyedévhez viszonyítva 14,5 százalékkal romlott. A zuhanás a 2008-as gazdasági válságnál is jelentősebb volt. Immár azzal sem nagyon lehet takarózni, hogy az EU átlagához képest jobban állunk, mert a kontinensen csak Spanyolország és az Európai Unióból kihátráló Egyesült Királyság produkált nagyobb negyedéves visszaesést – igaz, az első félévi teljesítmény alapján még enyhébb a magyar visszaesés, mint az eurózónáé. A második negyedévben a járványhatás a legtöbb nemzetgazdasági ágra kiterjedt. A KSH szerint mindössze a mezőgazdaságban és a pénzügyi, biztosítási területen nem volt kimutatható a pandémia hatása. Bizonyos iparágak kiváltképp jól teljesítettek, ám ezek a szegmensek önmagukban képtelenek voltak megakadályozni, hogy a feldolgozóipar visszaesése drámai, 21,7 százalék legyen. Május–júliusban a munkanélküliek átlagos száma a KSH által közzétett adatok szerint 223 ezer volt, a munkanélküliségi ráta 4,8 százalékra ugrott. A harmadik negyedéves adatok kapcsán erős a bizakodás, hogy sikerülhet a felpattanás. Ugyanakkor a napokban hazánkat is elérte a járvány második hulláma, és az erre adott és szükségszerűen adandó válaszok súlyos kérdéseket vetnek fel. Egyrészt a második hullám felerősítheti az európai gazdaság konjunkturális problémáit, amelyektől nem könnyű megszabadulnia a magyar gazdaságnak. Bár a külföldi megrendelések állományának júniusi 19,6 százalékos emelkedése óvatos bizakodásra adhat okot, a kontinensszerte súlyosbodó járványhelyzet visszavetheti a trendet, és ez az exportorientált gazdaságunknak nagy érvágás lehet. Ebben az esetben viszont kérdéses, miként hasznosulna az a hatalmas forrásbőség, amely a válság kezelését hivatott elősegíteni. Orbán Viktor miniszterelnök arról beszélt, hogy Magyarország a gazdasági védekezésnek egy speciális változatát alakította ki: nagy összegeket fordít beruházások támogatására, a magyar vállalatok megerősítésére, ennek köszönhetően jövőre beruházási boom lehet Magyarországon. Szerinte a fejlesztések révén a koronavírus-járványt követő időszakban a magyar vállalatok megerősödve tudnak majd fellépni a hazai és az exportpiacokon.
Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank elnöke ugyanakkor a hatékonyság kiemelt fontosságára figyelmeztet, amikor arról ír, hogy a magyar gazdaságtörténetben példátlan forrásbőség igazi kockázatának azok a költések számítanak, amelyeket nem hangoltak össze versenyképességi fordulattal. Ami bizonyos, hogy teljesen új piaci körülmények között működnek majd a vállalatok a pandémiát követően. A dolgozói igények, elvárások alapvetően megváltoznak, a munkaszervezés átalakul, és a vevői oldal is sokkal nagyobb támogatást vár már el. A cégek számára megkerülhetetlen lesz a digitalizáció, a belső folyamatok áttekintése. De a válság nyomán hatalmas lehetőség nyílik meg a jó stratégiával rendelkező, időben lépő cégek előtt, hogy piacot szerezzenek.
A Világgazdaság hagyományosan megrendezi a magyar vállalatok konferenciáját, amely időről időre a hazai cégek előtt álló aktuális problémákkal foglalkozik. Ezek leküzdését, illetve a cégek előtt álló kormányzati és finanszírozási lehetőségeket mutatja be a hazai vállalkozói szektor számára. A szeptember 10-i konferenciánk a trendek és lehetőségek felvázolása mellett több best practice megoldás prezentálásával, a tapasztalatok szakmai összegzésével segíti az üzleti életet. Előadóink között köszönthetjük Rákossy Balázst, a Pénzügyminisztérium európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkárát és Virág Barnabást, a jegybank alelnökét is. A program további részleteiről a Rendezvenyek.vg.hu oldalon tájékozódhatnak az érdeklődők.
A külföldi megrendelések
19,6
százalékos
emelkedése biztató
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.