Az új koronavírus kitörése és gyors terjedése elkezdte hátrányosan érinteni a működésünket és a pénzügyi teljesítményünket – jelentette a UPS Magyarország Szállítmányozó Kft. a szeptember elején közzétett 2019-es pénzügyi beszámolójában. A tavaly 27,65 milliárd forintos (ez közel 7 százalékos növekedés éves bázison) árbevételt elérő cég kiemelte, hogy a Covid–19 hasonlóan hatott sok ügyfele működésére, illetve likviditására is, és nem tudja előrevetíteni, hogy a járvány kedvezőtlen hatásai a jövőben mennyire érintik. Feltételezése szerint a világjárvány következtében az üzleti tevékenységek területén jelentős megszorítások, a termékek és szolgáltatások széles köre iránti keresletcsökkenés, gyengülő gazdasági környezet, ellátásilánc-zavarok, bizonytalanság, valamint a pénzügyi piacokon volatilitás következhet be Magyarországon és külföldön egyaránt.
A UPS március közepétől csökkenést tapasztalt a felvett és a szállított volumenben is, miután korlátozások léptek életbe Lengyelországban, illetve Európa-szerte. Emiatt költségei visszafogásába kezdett:
csökkentette az úton, az elosztóközpontokban lévő és az országhatáron kívül szállító járművei számát.
Számos kockázatot is megnevezett az árbevétele jelentős visszaesése mellett, ilyen a nettó jövedelmezőség romlása a termék- és szolgáltatáskínálat hosszú távú változásai miatt, a működési hatékonyság távmunkából következő csökkenése és a kulcsfontosságú munkavállalók elérhetőségének hiánya. Ezzel együtt a cégvezetés várakozásai szerint a végső tulajdonos, a belgiumi UPS Europe SPRL biztosítja a pénzügyi forrást a magyarországi társaság működéséhez.
A vállalat 335 millió forintos adózott eredményéből nem fizettek osztalékot.
Kifejezetten pozitívan áll viszont a jövőhöz a DPD Hungária Kft. (DPD). A vállalat szeptember végén nyilvánosságra hozott, 2019-es beszámolójában az olvasható, hogy a koronavírus-járvány hazai megjelenésével, tehát március végétől meredeken emelkedett az általuk továbbított csomagok száma az előző évhez viszonyítva. Az ütem április végére elérte a száz százalékot, azaz a forgalom a tavasz első hónapjára csaknem megduplázódott, de még az előző évek karácsonyi csúcsidőszakát is meghaladta. A növekedés a belföldi és az importcsomagoknál jelentkezett, az inkább stagnál.
Ez a váratlan csúcs tovább erősíti társaságunk cash flow helyzetét és profittermelő képességét. Kintlévőségeink összetétele, lejárt követeléseink aránya változatlan és stabil, köszönhetően a nagyarányú utánvét-kompenzációs megállapodásainknak
– hangsúlyozták a társaságnál. A DPD 10,76 milliárdos értékesítéssel (ez 1,6 százalékos mínusz 2018-hoz viszonyítva) zárta az előző évet, és közel 576 millió forint nyereséget termelt. Tulajdonosa, a franciaországi Geopost SA a pénzt az eredménytartalékba helyezte.
A GLS Hungary Kft. (GLS) óvatosan bár, de inkább felfutó pályát vázolt fel az augusztus végén megjelent, tavalyi összefoglalójában. A cég vezetése a koronavírus-helyzetre tekintettel folyamatosan értékeli a körülményeket, például heti elemzés készül a csomagvolumen alakulásáról és a cash flow négy hétre előremutató változásáról.
Jelenleg nem mutatható ki és nem látható a jövőre vonatkozó jelentős hatás a GLS eszközeire vagy kötelezettségeire vonatkozóan
– hangsúlyozták. Sőt, arról számoltak be, hogy a csomagvolumen a alatt jelentősen megnőtt, miután megváltoztak a vásárlói szokások, és a fogyasztók a kiskereskedelmi bolti forgalom helyett az online megrendeléseket részesítik előnyben. Ez a tény kedvezően hat a GLS árbevételére és várható nyereségére. Menedzsmentje nem látja kockázatosnak a vállalkozás következő 12 hónapját. A futárpostai szolgáltató egyébként kimagasló éven van túl: nettó árbevétele a 2018-as 30,29 milliárd forintról 39,55-ra nőtt.