BUX 39,256.26
-1.14%
BUMIX 3,747.98
-0.85%
CETOP20 1,747.54
-2.59%
OTP 8,152
-4.48%
KPACK 3,100
0.00%
-0.92%
-14.15%
+1.18%
-0.20%
ZWACK 18,650
+0.81%
0.00%
ANY 1,575
+0.64%
RABA 1,100
-2.22%
-3.14%
-2.40%
-2.52%
-1.93%
OPUS 166.6
-1.42%
-5.83%
0.00%
0.00%
+2.63%
OTT1 149.2
0.00%
-1.35%
MOL 2,932
-0.61%
DELTA 38.95
-2.38%
ALTEO 2,370
-1.66%
0.00%
-1.52%
EHEP 1,000
-4.76%
-0.83%
-0.63%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.83%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-2.31%
+0.78%
-3.60%
0.00%
-3.93%
-2.82%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
+2.78%
NAP 1,238
-0.16%
0.00%
-3.10%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Logisztikai abszurdum Záhonyban

Azonnali intézkedést kér a minisztertől a logisztikai szövetség

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltatók Szövetsége (MLSZKSZ) Palkovics László innovációs és technológiai minisztertől azonnali intézkedést kér a záhonyi árufuvarozási problémák megoldására. Segélykérését azt követően fogalmazta meg, hogy a Világgazdaság beszámolt egyes záhonyi vasúti szolgáltatások eladásának hátteréről.

A szövetség a következő levelet küldte a miniszternek:

„Tisztelt Miniszetr Úr! A sajtóból értesültünk, hogy Záhony térségében a MÁV-nak komoly infrastruktúra-üzemeltetési problémái vannak, amelynek eredményeként több váltókörzet kizárásra került a forgalomból és javításuk egyhamar nem várható (2021-ben valamikor). A vasúti áruforgalmi kizárásában több magyarországi termelő cég is érintett, amelyek a volt szovjet blokk országaiból importálnak Záhonyon keresztül alapanyagot vasúton, nagy mennyiségben.

Több 100 000 tonna áru tartozik az érintettségi körbe. A MÁV térségi hálózatán nem túl régen fejeződött be egy több tízmilliárd forintos, EU-s pályázati pénzen végzett felújítás.

A MÁV-nak, mint pályaüzemeltetőnek, folyamatosan biztosítani kell a hálózati hozzáférést a csatlakozó, iparvágányos ügyfelek részére. A reggel még működőképes vasúti infrastruktúra délutánra használhatatlanná vált, közben nem történt semmi, ez azt jelzi, hogy a rendszerben valami nagy probléma van, amelynek elhárításához sok idő szükséges, ezért adták meg a helyreállítás várható idejét 2021-re. Az ügyfelek oldaláról ez egy logisztikai abszurdum és azonnali beavatkozást igénylő helyzet – mint ahogy történik is jelen pillanatban.

Fotó: MTI Fotó: Máthé Zoltán

A záhonyi térség, az utóbbi 10-20 évben, folyamatosan egy érzékeny pontja volt a magyar vasúti árufuvarozásnak. Minden esetben amikor a térségben, bármilyen okból kifolyólag zavar volt, az áru elment Záhonyból a szlovákiai Ágcsernyőbe (példűul 2016-ban is).

Ennek eredményeként, sokáig folyamatosan csökkent a Záhonyon keresztül, Magyarországra érkező vasúti áru és a térségi cégeket a megszűnés közeli helyzetbe hozta, minthogy néhánnyal ez meg is történt. Két éve elindult egy aktív külgazdasági munka ennek a folyamatnak a megfordítására, amelynek keretében az érintett cégekkel a magyar állam megállapodott, hogy Záhonyon keresztül fogják hozni vasúti áruforgalmukat, amelyet eddig teljesítettek.

Nagyon fontos megjegyezni, hogy a vasúton fuvarozott áruk tekintetében a megbízók legfontosabb elvárása a MEGBÍZHATÓSÁG és a KISZÁMÍTHATÓSÁG! A jelenlegi történet mind a kettőt nullázta!

A MÁV-nak ezen intézkedése az egész térség gazdasági helyzetét sodorta lehetetlen helyzetbe, az elmúlt években felépített üzletek dőlnek össze. Mivel a megrendelő cégek áruellátása veszélybe került, köztük egy „kohó etetése” is, ezért ezen cégeknek azonnal intézkedni kellett az áruellátásuk biztosításának kiszámíthatósága és a megbízhatóság érdekében, kerülő utak kialakítására. Mivel a „javítási munka” sokáig fog tartani – így a volt szovjet térségből, a vasúton hozott árut nem Záhonyon keresztül fogják beléptetni Magyarországra.

Ha egy ilyen intézkedést, így meg lehet hozni most, akkor a jövőben is előfordulhatnak hasonló esetek. Ennek nagyon rossz az üzeneti értéke a gazdaság felé! A gazdasági szereplők fenyegetetten érzik magukat és más megoldásokat keresnek, kerülni fogják Záhony térségét. Több, a térségben levő, most előkészületi/kivitelezési fázisban levő logisztikai/intermodális fuvarozáshoz köthető fejlesztést ellehetetlenítenek az ilyen döntések, Magyarország számára súlyos gazdasági károkat fognak okozni, jelentős lehetőségeket fogunk elveszíteni.

Tisztelt Miniszter Úr!

Szeretnénk kérni Öntől, hogy soron kívül intézkedjen a MÁV-nál, hogy a Záhony térségében felderített, a vasúti infrastruktúrát érintő hibákat minél hamarabb ki tudják javítani és hogy a jövőben ne fordulhasson elő, a gazdaságot megakasztó, jelentős károkat okozó, hasonló intézkedés.

Amennyiben valamiben tudjuk az Önök munkáját támogatni, a megoldás gyorsítása érdekében kérem jelezzék!

A MLSZKSZ a magyarországi logisztikai szakma meghatározó szakmai érdekképviselete (83 tag, 880 milliárd forint árbevétel, 12 ezer munkavállaló), ahol a logisztikai szakma teljeskörűen jelen van (közúti-, vasúti-, vízi-, intermodális-, légifuvarozás vám, logisztikai központok)

 

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek