Cégvilág

Nehéz helyzetben a médiatársaságok

A Face­book, a Twitter és a Google vezetőit hallgatja meg szerdán az amerikai szenátus kereskedelmi bizottsága, a tervezett témák között szerepel a helyi újságírásra gyakorolt hatásuk is.

Az állami szerepvállalás erősítését szorgalmazza a médiapiacon keddi beadványában Maria Cantwell, az amerikai szenátus kereskedelmi bizottságának demokrata képviselője. Álláspontja szerint az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottságának új hatáskörökre van szüksége, hogy megfelelő védelmet nyújthasson a nehéz helyzetben lévő amerikai helyi hírgyártás számára a nagy technológiai vállalatok tisztességtelen versenyelőnyével szemben – közölte a Reuters.

A regionális sajtótermékek pénzügyi helyzetét a hirdetések koronavírus-válsággal összefüggő visszaesése tovább súlyosbítja a világon mindenhol. Cantwell jelentése szerint

a Google és a Facebook a helyi érdekeltségű digitális hirdetési bevételek 77 százalékát ellenőrzi.

Ennek következtében például az amerikai újságok legalább hétezer alkalmazottat bocsátanak el 2020-ban, így alig harmincezer újságírói munkahely marad.

2020 végéig az amerikai újságok összbevétele a 2005-öshöz képest várhatóan mintegy 70 százalékkal, míg a médiacégek által foglalkoztatottak száma 59 százalékkal csökken.

Fotó: Shutterstock

A folyamatot ellensúlyozandó

október elején a Google ígéretet tett arra, hogy a következő három évben világszerte egymilliárd dollárt fizet a kiadóknak a híreikért.

Márciusban pedig a Facebook közölte, hogy

százmillió dollárt költ a híripar támogatására a koronavírus-válság leküzdése érdekében.

Általános – nem csak az Egyesült Államokat érintő – probléma, hogy az ingyenes és tömegesen elérhető junk news információs zaja megnehezíti a hozzáférést az értékes tartalmakhoz, és elveszi a hagyományos média piacát, lefölözi a hirdetési piac bevételeit. A lokális hírek ellehetetlenülése pedig táptalaja a helyi korrupciónak, a közbeszéd romlásának, és a szélsőségek erősödésének az okozója – állítja Koltay András a social media platformokkal kapcsolatos tanulmányában.

Az olyan technológiai óriások, mint a Google és a Facebook, az online hirdetések meghatározó szereplőivé váltak, és arra kényszerítik a helyi hírközlés szereplőit, hogy szellemi tulajdonukért a platformjaikon való megjelenés után ne kérjenek ellenszolgáltatást.

Ez a folyamat a szektor leépüléséhez vezet, a helyette elérhető tartalom megbízhatósága és hitelessége viszont nem felel meg a demokratikus intézmények működéséhez szükséges nyilvánosság biztosításának – hangsúlyozza Koltay. A világon mindenhol egyre inkább szabályozói feladattá válik a demokratikus működést szolgáló tartalom- és hírelőállítás támogatása.

Twitter helyi hírek regionális sajtó Google Amerikai Egyesült Államok Facebook
Kapcsolódó cikkek