A multinacionális vállalatok közül az Unilevert is foglalkoztatja a négyórás munkahétre átállás gondolata, és a cég elkötelezett amellett, hogy a rugalmas munkavégzésnek ez a formája hosszútávon is meghonosodjon – írja a CNN.
A többek között a Lipton teát, a Dove szappant és a Ben&Jerry fagylaltot is forgalmazó vállalat bejelentette, hogy Új-Zélandon teszt-jelleggel minden alkalmazottja számára rövidebb munkaidőt vezet be, lehetővé téve nekik, hogy kiválaszthassák, a hét melyik négy napján szeretnének dolgozni.
A próbaüzem ebben a hónapban kezdődik, és egy évig tart majd.
A cégnek 81 alkalmazottja van az országban, akik számára lehetővé válik, hogy rövidített menetrend szerint dolgozzanak, teljes fizetéssel. A tesztidőszak alatt a Sydney-i Műszaki Egyetem munkatársai segítenek nyomon követni a folyamatot.
A vállalatvezetés hozzátette, hogy ha minden jól megy, akkor az egyéves időszak tapasztalatai alapján mérlegelni fogja, hogy szélesebb körben is bevezesse-e ezt a fajta munkavégzést.
Reményeink szerint az Unilever úttörő lesz a globális vállalatok között az olyan munkamódszerek alkalmazásában, amelyek kézzelfogható előnyöket nyújtanak a munkavállalók és az üzleti élet számára egyaránt
– nyilatkozta Nick Bangs, az Unilever Új-Zéland ügyvezető igazgatója.
Ez egy izgalmas pillanat a vállalat életében, hiszen megláttuk a lehetőséget abban, hogy a koronavírus-járvány ráirányította a figyelmet a megszokottól eltérő munkamódszerek alkalmazására
– tette hozzá.
Az Unilever nem az első cég az országban, amely alkalmazza a négynapos munkahetet. Az új-zélandi tulajdonú Perpetual Guardian ingatlan- és hagyatékkezelő vállalat 2018-ban bevezetett egy széles körű két hónapos tesztidőszakot. A cég tapasztalatai annyira kedvezőek voltak, hogy később véglegessé tették ezt a gyakorlatot.
Azt Bangs is kiemelte, hogy a Perpetual Guardian esettanulmányát ők is ismerték, és az eredményei hatására kezdték azt hinni, hogy a régi munkamódszerek mára már elavulttá váltak.
Korábban Új-Zéland miniszterelnöke is felvetette ezt az ötletet, mint ami segíthet a gazdaságnak a koronavírus-járvány okozta válságból való kilábalásban. Jacinda Arden májusban a belföldi turizmus újjáélesztése kapcsán elmondta, hogy bár a vállalkozások saját hatáskörébe tartoznak az ilyesfajta döntések, véleménye szerint
a nagyobb rugalmasság és az ezzel járó többlet–szabadidő több lehetőséget biztosítana az utazni vágyók számára.
Természetesen más nagy cégek is kísérleteznek hasonlóval. Tavaly a Microsoft Japánban lévő részlege próbálkozott meg vele, hogy augusztus minden péntekén bezárta irodáit, minden alkalmazottnak extra szabadnapot biztosítva ezzel. Az eredmények ígéretesek voltak. Miközben a munkahelyen töltött idő értelemszerűen csökkent, a termelékenység (jelen esetben az egy alkalmazottra jutó értékesítés) közel 40 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. A számítógépes óriás a megszerzett tapasztalatok ismeretében úgy döntött, hogy újabb kísérleteket folytat majd Japánban, és más vállalatokat is felkért, hogy csatlakozzanak e kezdeményezéshez.
A négynapos munkahetek bevezetésétől a munka és a magánélet egyensúlyának javítását várják.
A vállalkozások egy része a közelmúltban kezdte kipróbálni, hogy segítsen a járvány alatti munkavégzés kihívásai okozta kiégés leküzdésében.
A rugalmas munkavégzés egy másik népszerű eszköze a távmunka. A japán Nomura Holdings nemrég bejelentette, hogy tervei szerint hosszú távon lehetővé tenné a munkavállalói számára, hogy akár a havi munkaidő 60 százalékát az irodájuktól távol töltsék.