Cégvilág

Teli a raktár, lukas a kassza a Renault-nál

Nyolcmilliárd eurós veszteséggel zárta 2020-as üzleti évét Európa harmadik legnagyobb autógyártója.

Nyolcmilliárd eurós veszteséggel zárta 2020-as üzleti évét Európa harmadik legnagyobb autógyártója, de a Renault számára az idei esztendő sem lesz sétagalopp – ismerte el Luca De Meo, a francia konszern irányítását tavaly júliusban átvevő, amúgy a Volkswagen-csoport SEAT márkájától átigazolt topmenedzser. A Refinitiv konszenzusa 7,4 milliárd eurós mínuszról szólt, amelynek javát még az első félévi gyárleállások során hozták össze.

A bizonytalanságokat természetesen a járvány és annak kiszámíthatatlan következményei okozzák, de kézenfekvő kifogás újabban a globális csiphiány felemlegetése.

Mint ismert, a csipgyártók a magasabb haszonkulccsal eladható termékek termelését helyezik előtérbe, az okoseszközök gyártói pedig épp ezeket igénylik, míg az autóiparnak a „lebutított” csipek is megfelelnek többnyire. Ez és az alkatrészhiány százezer Renault összeszerelésénél okozhat problémát idén, de a csiphiány a második félévre ahogy jött, úgy el is tűnik.

A Renault tavaly 2,95 millió autót értékesített, 21,3 százalékkal kevesebbet, mint a megelőző évben.

De Meo a gyászos tavalyi eredmények ismertetése után azt ígérte, hogy felsrófolják marzsaikat, növelik az autóeladásaikat, amiből tavaly 21,7 százalékkal kevesebb, 43,5 milliárd euró bevételük származott. Luca De Meo szerint a momentum már velük van, a második félév enyhén kedvezőbb adatai láttán már érzik a bizsergést. Előremutató jelként értékelik, hogy a járványra válaszul elrendelt 2 milliárd eurós költségcsökkentési programjukat idő előtt, talán már decemberre teljesíthetik.

Fotó: Jaap Arriens / Nur Photo / AFP

De Meo ugyanakkor kikotyogta, hogy a járvány terjedését fékező korlátozások miatt több piacukról is nyugtalanító hírek érkeztek a kereslet, a megrendelések csökkenéséről. Az viszont csak a közleményükből derül ki, hogy a kereskedőknél és saját raktáraikban 486 ezer autójuk porosodik, ennyire nincs most vevő. Ez 61 napnyi termelésnek felel meg. Egy évvel korábban százezerrel karcsúbb volt gazdára váró állomány. Készletkisöprésről ennek ellenére szó sincs, sőt, árengedmények helyett éppen vastagabban fogó ceruzával írják át az árcédulákat számos modelljüknél.

A Renault negatív cash flow-val zárta az évet, ebben nagy szerepe volt az Európai Központi Banknak, amely a bankok osztalékfizetését gyakorlatilag felfüggesztette,

s ennek a francia autógyártó saját, RCI nevű finanszírozó bankja is áldozatul esett – emlékeztet a Reuters. Clotilde Delbos pénzügyi igazgató bízik abban, hogy a járványhelyzet javulásával a beragadt osztalékhoz is előbb-utóbb hozzájutnak és a cash-flow pozitívba fordul.

Járműkínálatának szűkítésével, tömeges elbocsátásokkal és kutatás-fejlesztési keretének megvágásával próbál úrrá lenni a Renault a nehézségein,

miközben piaci pozícióit is heves támadás éri a hazai rivális Peugeot-Citroen és a Fiat Chrysler fúziójával létrejött Stellantis részéről. A cég abban bízik, hogy az elektromos autók értékesítése terén megszerzett európai piacvezető szerepét erősíteni tudja, ennek érdekében felgyorsítja a villanyautók gyártására való átállást.

A Renault gondol a magyar nagycsaládosokra is, ők is vásárolhatnak majd állami támogatás igénybevételével azokból a 7 üléses sportos crossoverekből, amelyek gyártását De Meo most jelentette be.

A három új modellt a spanyolországi Palenciában lévő üzemben gyártják majd, 2022-től.

Pénzügyi célokat most óvatosságból nem tett közzé az autógyártó, így a részvényeseknek nem lesz mit számon kérni a vezetéstől. A befektetők mindenesetre nem díjazták a célok megfogalmazása nélküli, homályba vesző jövőképet, ez tükröződik a részvényárfolyam 5,3 százalékos befékezésében.

Renault
Kapcsolódó cikkek