Cégvilág

Kína lett a Nike fő profitszállítója

A negyedéves profit terhére 434 millió dollárt osztanak szét a részvényesek között, ez 14 százalékkal több az előző évinél.

A vártnál gyengébben sikerült a Nike üzleti évének harmadik, február végén zárult negyedéve, a világ legnagyobb sportszergyártóját is meggyötörte a koronavírus-járvány nyomában járó válság:

online értékesítése hiába futott fel, nem tudta teljes egészében pótolni az üzletbezárások folytán kiesett bevételeket.

A csütörtöki piaczárás után kiadott gyorsjelentésre négy százalékos eséssel reagált az árfolyam, igaz, volt miből leadni, hiszen év eleje óta a Nike kurzusa már 40 százalékos ralin van túl. A Nike főként Európában és Észak-Amerikában maradt el a várakozásoktól, ahol a bezárások mellett még logisztikai problémákkal is szembesülnie kellett.

A távol-keleti gyártóktól akadozva érkeztek az áruk, mivel a konténerhajókon kapacitáshiány lépett fel, de az amerikai kikötők túlterheltsége is közrejátszott az áruellátási anomáliákban.

Három-négy hetes csúszások is előfordultak, ennek a rovására írható az észak-amerikai bevételek 11 százalékos, 3,56 milliárd dollárra történt visszaesése

– kommentálta a gyengébb adatot John Donahoe elnök-vezérigazgató.

Az Európát, Közel-Keletet és Afrikát összefogó EMEA-régióban a Nike fizikai boltjainak 45 százaléka két hónapig zárva tartott, itt az online értékesítés 60 százalékos megugrása enyhített a gondokon. A régió összességében 4 százalékkal alacsonyabb, 2,61 milliárd dolláros forgalommal zárt. A Nike-hoz tartozó Converse márka 570 millió dollárt hozott a konyhára, ez 8 százalékos plusz az egy évvel korábbihoz képest.

Fotó: Shutterstock

A Nike a nehézségek ellenére és szépen hizlalni tudta adózott eredményét, amely 1,45 milliárd dollár lett a tárgyidőszakban, ez egy részvényre vetítve 90 centet jelent (EPS). Egy évvel korábban még csak 847 millió dollár szerepelt a profitsoron, 53 centes EPS társaságában. A bruttó üzemi marzs 130 bázisponttal 45,6 százalékra emelkedett.

Érdekesség, hogy az üzemi eredmény szintjén Kína már jobban teljesít Észak-Amerikánál, előbbi 973, utóbbi 970 millió dollárt termelt.

A sportszergyártó forgalma a bázisidőszak 10,10 milliárd dollárjáról 10,36 milliárdra gyarapodott, ám alatta maradt a 11,02 milliárdról szóló, vérmesnek tekinthető elemzői várakozásoknak.

A bővülésben oroszlánrésze volt a másfélszeresére, 2,28 milliárd dollárra ugró kínai eladásoknak, hasonlót tapasztalhattunk a fő rivális Adidas esetében is.

A Nike folytatja a hagyományt, s mint az elmúlt 19 évben, úgy most is emelte a részvényeseknek kifizetendő osztalékot.

A negyedéves profit terhére 434 millió dollárt osztanak szét a részvényesek között, ez 14 százalékkal több az előző évinél.

A részvény-visszavásárlási programjukat tavaly márciusban a járvány kitörését követően óvatosságból és likviditásuk fenntartása érdekében felfüggesztették, azt a folyó negyedévben tervezik újraindítani.

Nike Kína
Kapcsolódó cikkek