Cégvilág

Belemart a vírus a Tesco profitjába

A Tesco-csoport forgalma 6,3 százalékkal nőni tudott a februárral zárult üzleti évben. A lánc a megváltozott vásárlói szokásokhoz való gyors alkalmazkodással növeli a versenyképességét, üzemi eredménye az idén visszaérhet a járvány előtti szintre.

Habár súlyosan érintette a Tescót a járvány, egyúttal lehetőséget teremtett számára a modern kor követelményeinek megfelelő átálláshoz, ebből pedig hosszabb távon profitálni tud Európa legnagyobb kiskereskedelmi lánca – derül ki a szerdán közzétett, a február végével zárult 2020/2021-es üzleti év előzetes adataiból.

Mivel az időszak szinte tökéletesen lefedi a Covid-időszakot, pontos képest fest a kiskereskedelmet ért üzleti hatásokról.

A Tescónak például költség oldalon 892 millió fontos kiadást jelentettek a járvánnyal összefüggő intézkedések, normál esetben ez az összeg az üzemi eredményt hizlalta volna. Ez csak a brit piacra vonatkozó adat, és a folyó üzleti évben további 220 millió fontnyi ilyen kiadásra lehet még számítani. A járvány idején globálisan 49,6 ezer új dolgozót szerződtettek, közülük húszezret véglegesítenek az idén.

Fotó: Shutterstock

Az üzleti év első felét még a Tesco legendás vezére, Dave Lewis menedzselte le, majd átadta a marsallbotot utódjának Kenny Murphynek. Kettejük munkája az előző évinél 19,7 százalékkal kisebb, 825 millió fontos adózás előtti profitot eredményezett, az összeg viszont így is veri az elemzői konszenzust.

A forgalomra nem lehetett panasz, igaz, annak megoszlásában jelentős változások voltak.

Az év nagy részét jellemző korlátozások következtében a vendéglátóhelyek forgalma minimálisra csökkent, a britek korábbi éttermi költésüket megtartották, a menüt otthon főzték meg, vagy házhoz rendelték. Ez kedvezett a Tescónak, amelynek internetes eladásai a tárgyidőszakban odahaza 77 százalékkal, 6,3 milliárd fontra ugrottak, a cég ehhez igazodva megduplázta a kiszállítási kapacitását, így már heti másfél millió rendelést tud teljesíteni.

A hipermarketekben tett nagybevásárlások száma harmadával csökkent, viszont az egy látogatásra eső elköltött összeg a másfélszeresére nőtt

– húzta alá Murphy.

Összességében a lánc működési területén 6,3 százalékkal nagyobb, 52,71 milliárd fontos kiskereskedelmi forgalmat bonyolítottak le, amelyből régiónk négy piaca – a V4-országok – 3,86 milliárdnyit hasított ki. Ez 0,4 százalékos éves csökkenés. Az innen származó 124 millió fontos üzemi eredmény 29 százalékos visszaesést takar. Hazai piacukon 1,87 milliárdos üzemi eredményt értek el, ami 13,5 százalékkal alacsonyabb a bázisidőszakénál.

Ott 3,5, nálunk 3,1 százalékos volt az üzemi marzs.

A 201 egységet számláló magyar lánc 545,5 milliárd forintos forgalmat ért el az üzleti évben, szemben az 557,1 milliárdos bázissal. A lengyel érdekeltség holland Salling-csoportnak történt, napokban zárult eladásával háromszereplősre csökken a Tesco régiós piaca. Az a tavalyi, 9,15 pennys szinten maradt. Adósságállományuk egy év alatt 300 millió fonttal, 12 milliárdra olvadt.

A Tesco gyorsjelentésére 3 százalékos eséssel reagált a részvényárfolyam, miután a társaság a nyitás után is bizonytalannak ítélte a helyzetet, és ezért nem bocsátkozott jóslásokba az új üzleti év várható eredményeit illetően. Legfeljebb azt tartják elképzelhetőnek, hogy az üzemi eredményt a járványt megelőző év szintjére hozzák fel.

Murphy elmondta, azt tapasztalják, hogy a már beoltott idősebb polgárok visszatérnek a megszokott vásárlási formához és felkeresik kedvenc szupermarketüket, ugyanakkor a vezérigazgató az online eladások jelentős visszaesésével nem számol. Hozzátette: az internetes vásárlások előretörése ellenére továbbra is a hagyományos bolthálózatuk alkotja az üzleti modelljük gerincét.

Több százmillió forintos kárt okozott a SPAR-nak a szentendrei tűzeset

A SPAR Magyarországnak a szentendrei áruházuk raktárában szerdán este keletkezett tűz.

 

üzlet bolt Tesco kiskereskedelem
Kapcsolódó cikkek