Június végéig tartó fogyasztóvédelmi ellenőrzés indult tegnap a natúr- és biokozmetikai termékek körében. A kormányhivatalok és az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) IT-laborja első körben természetesként, bőrbarátként, zöldként hirdetett arckrémeket vizsgál. A szakemberek a bevásárlóközpontoktól a szaküzleteken át a webshopokig főként azt mérik fel, hogy a termékekről, tulajdonságaikról, összetevőikről, egészségre gyakorolt hatásaikról szóló tájékoztatások megfelelnek-e a valóságnak.
A gyártók és a forgalmazók a vásárlói igényekhez alkalmazkodva egyre többféle „zöld” és „természetes” kozmetikai terméket árusítanak natúr, bio, eco-öko, esetleg vegán megnevezéssel. Az efféle állítások csak az árucikkek önkéntes minősítését követően, a megfelelő tanúsítvány birtokában tüntethetők fel a csomagoláson, a címkén vagy a leírásban. A natúrtermékek szintetikus kémiai anyagoktól mentesek, kizárólag természetes, növényi eredetű alapanyagokból (gyógynövény-, zöldség-, gyümölcskivonatokból) készülnek. A biokozmetikumok olyan natúrkozmetikumok, amelyek összetevői biogazdálkodásból származnak, így még magasabb minőséget képviselnek, mivel az alapanyaguk termesztésénél sem lehet vegyszereket használni.
Az ellenőrzés során a gyártótól, tanúsítótól bekérik a minősítő tanúsítványt vagy egyéb igazoló dokumentumot, áttekintik a tanúsítók honlapján közzétett tájékoztatásokat. Ha a vállalkozás nem tudja igazolni állítása valóságtartalmát, a fogyasztók megtévesztése miatt hatósági eljárás indul vele szemben. Az eljárás keretében egy-egy teljes termékcsalád vizsgálata is megtörténhet, az arckrémek után a test- és hajápoló készítményeket, kézkrémeket is ellenőrizhetik.
„Az ITM áprilistól októberig tartó nagy vizsgálatában termékköröktől függetlenül is ellenőrizteti a zöldállításokat” – mondta Keszthelyi Nikoletta, a szaktárca fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára. Hozzátette: a bio- vagy organikus, újrahasznosított, csomagolásmentes árucikkeknél azt nézik, hogy a környezetbarát jellegükre, fenntartható előállításukra vonatkozó tájékoztatások hitelt érdemlően igazolhatók-e. Keszthelyi Nikoletta hangsúlyozta: ha egy gyártó, forgalmazó jogosulatlanul használja a tanúsító szervezetek logóit, vagy más módon téveszti meg a vásárlókat, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt akár több százmillió forintra bírságolható. A kozmetikumok ellenőrzési tapasztalatait júliusban, az általános vizsgálat eredményeit októberben tervezi összegezni az ITM.
A NielsenIQ összeállításából kiderült, hogy a járványügyi védekezés hatására a dekorkozmetikumok terén is nagyban változott a fogyasztói magatartás, a rendezvények és társas összejövetelek hiánya miatt a kategóriában kevesebbet vásároltak az utóbbi időszakban. Ezt a piackutató kiskereskedelmi indexe is alátámasztja: tavaly február és idén január között 11 milliárd forint értékben vásároltak a fogyasztók dekorkozmetikai termékeket, ez éves alapon 17 százalékos visszaesés. Az értékbeli csökkenés értelemszerűen párban járt a volumen mérséklődésével: a vizsgált árucikkek forgalma mennyiségében is apadt 18 százalékkal.
Az értékben mért forgalom több mint négyötödét továbbra is a gyártói márkás termékek teszik ki. Még mindig meglehetősen koncentrált a dekorkozmetikumok piaca, a forintban mért forgalom 97 százalékát a drogériák bonyolítják le, ráadásul a vizsgált időszakban 1 százalékponttal még erősítették is a pozíciójukat. Értékben a kereslet több mint egyötödét teszi ki az alapozó, ez a legtöbb eladást generáló szegmens a kategóriában. Ezt a szempillaspirál, a körömlakk, majd a szemceruza követi a NielsenIQ adatai szerint.
A tisztességtelen gyakorlat
100
milliós nagyságrendben bírságolható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.