BUX 39,234.2
-5.50%
BUMIX 3,852.63
-1.33%
CETOP20 1,952.57
-0.70%
OTP 9,010
-8.17%
KPACK 3,100
0.00%
-0.91%
-4.35%
+0.85%
-4.00%
ZWACK 17,400
-1.42%
-1.96%
ANY 1,610
-1.23%
RABA 1,165
+0.43%
-1.79%
-4.44%
-1.33%
-2.27%
+2.19%
-2.73%
-1.50%
0.00%
+1.03%
OTT1 149.2
0.00%
-1.95%
MOL 2,504
-9.14%
+1.69%
ALTEO 2,200
-5.98%
0.00%
-3.02%
EHEP 1,595
-5.62%
-0.67%
-3.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.59%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.48%
-1.90%
-3.60%
-2.60%
-1.27%
-2.75%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,370
-9.89%
+2.10%
NAP 1,206
0.00%
-15.15%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

A Volánbusz hóna alá nyúlt az állam

A koronavírus-járvány elleni védekezés több tízmilliárd forintos lyukat ütött az országos buszos cég forgalmán, amely ennek ellenére mindvégig szolgáltatott.

Az ingyenes parkolás, az egyéni utazások növekedése, a kijárási korlátozás, az egészségügyi dolgozók ingyenes utazása és a digitális tanrend bevezetése nagymértékben befolyásolta a Volánbusz Zrt. utasforgalmát és a bevételek alakulását 2020-ban – egyebek mellett erről is ír a társaság az előző évről szóló pénzügyi beszámolójában. Ennek következtében a kedvezményes utazások után igényelhető szociálpolitikai menetdíj-támogatás bezuhant, a kiadásokat viszont megdobták a járványhelyzettel kapcsolatos védekezési költségek.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / VG

A Volánbusz árbevétele normál működési körülmények között a menetjegyek árából, a már említett szociálpolitikai menetdíj-támogatásból, illetve az egyes megrendelők által nyújtott költségtérítésből áll össze. Ezt a modellt a Covid alapjaiban rúgta fel:

a Magyarbusz.info közlése szerint a vírus első hullámában a belföldi utasforgalom csaknem 80 százalékkal csökkent, a nyár végére mínusz 15 százalékra pattant vissza, de a harmadik hullámban újra 45 százalékkal esett.

Ettől függetlenül a cég mindvégig szolgáltatott, de egy időre tanszüneti működésre állt át. Miközben megszüntették a fedélzeti jegyértékesítést, a vállalat 16 megyei jogú városban a védőtávolság betartásának érdekében még sűrítette is a járatait. Vagyis az eltűnt bevételekre égető szükség volt. Ennek pótlásában az állam, pontosabban az ITM vállalt oroszlánrészt, amely tavaly több mint 130 milliárd forint támogatást nyújtott. Egy évvel korábban ugyanezen a soron még csak 51,6 milliárd forintot könyveltek el, a növekedés 152,5 százalékos. Az önkormányzatoktól összesen bő 14 milliárd érkezett be ilyen módon, ami 171,6 százalékos bővülés.

Így összességében a Volánbusz 5,1 milliárd forint adózott eredménnyel zárt.

Ugyan a számok azt mutatják, hogy a Volánbusz értékesítése a 2019-es 48,6 milliárdról 83,9 milliárdra ugrott 2020-ban, ezek összevetése értelmetlen. Ennek oka a közlekedési központok szűk két évvel ezelőtti, 2019. októberi beolvadása, ami miatt a társaság 2019-es eredménykimutatása csak az utolsó negyedévre eső gazdasági adatokat tartalmazza, a hat integrált regionális közlekedési vállalat szeptemberig produkált pénzügyi mutatóit nem.

Mindezt figyelembe véve az látszik, hogy körülbelül 60-70 milliárdot vihetett el a Covid. A társaság átlaglétszáma mintegy 18 ezer volt, a bérköltség 88,59 milliárd forintot tett ki. Az átlagkereset valamivel meghaladta a havi 408 ezer forintot.

Érdekes változás, hogy a Volánbusz tulajdonosa 2020. december 31-től hivatalosan is a MÁV Zrt., a buszos cég 2021. január 1-jétől teljes jogú leányvállalatként csatlakozott a MÁV csoporthoz. A Fővárosi Törvényszék Cégbírósága a magyar államot mint egyedüli részvényest törölte. Ennek előzményeként a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter tavaly nyáron jelentette be, hogy az év július 15-től a Volánbusz tulajdonosi joggyakorlója – magyar állami tulajdon esetén – a MÁV lesz. A közösségi közlekedés stratégiai irányításának átalakítása azt szolgálhatja, hogy hosszú távon adottak legyenek a feltételek az egységes autóbuszos és vasúti menetrend kialakításához, a vasúti ráhordó hálózatok és a menetrendi csatlakozások fejlesztéséhez, valamint az egységes jegy- és tarifarendszer, az utastájékoztatás és az arculat kialakításához.

Bővült a flotta

Pest és Komárom-Esztergom megyében is járnak már a Volánbusz új, MAN csuklós járművei. A 71 autóbusz annak a 204 darabos flottának a tagja, amelynek megvásárlásról még tavaly decemberben kötöttek megállapodást a MAN kamion és Busz Kereskedelmi Kft.-vel. | VG

 

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek