Csaknem 13 százalékos forgalomcsökkenéssel zárta az előző üzleti évét a H&M Ruházati Kiskereskedelmi Kft. A svéd hátterű fast fashion cég a 2019. december 1. és 2020. november 30. közötti időszakban mintegy 50,73 milliárd forint nettó árbevételt ért el, egy évvel korábban ez még meghaladta az 58,13 milliárdot. A társaság értékesítése 2016 óta évente átlagosan ötmilliárd forinttal nőtt, ezt a trendet akasztotta meg a járvány. A H&M a pénzügyi beszámolójában egyértelművé teszi, hogy a tavalyi látványos visszaesést a Covid–19 terjedése ellen hozott kormányzati döntések okozták, mint például az üzletek ideiglenes bezárása.
A válságra a cég megszorításokkal válaszolt: az anyag jellegű ráfordítások összegét 13,5 százalékkal vágták vissza a 2019-es bázishoz képest, ezt zömében a működési költségek letörésével érték el. A személyi jellegű ráfordításokból 15 százalékot csíptek le, ami a munkavállalói létszám lefaragásából következett. A tárgyévben foglalkoztatott dolgozók átlagos statisztikai létszáma 1035 volt, 2020. november 30-án aktív munkavállalókból 1072-t tartottak nyilván. Mindez hozzávetőlegesen 20 százalékkal kevesebb, mint a 2019-es 1341 fős adat. Vagyis a dolgozók ötödét leépítették, az egy munkavállalóra jutó nettó árbevétel azonban így is csökkenő pályára állt, és az előző évi 51,4 millió forint után tavaly valamivel több, mint 49 millió forint volt.
Az adózott eredmény ennek ellenére – némiképp meglepő módon – 64 százalékos pluszban zárt, és megközelítette a 721 millió forintot. Így az osztalékfizetés sem maradt el: a tulajdonos határozata szerint 3,436 milliárd forintot vettek ki a cégből, amelynek fedezete a 2020-as üzleti év nyeresége mellett egy 2,725 milliárd forintos összeg kivezetése az eredménytartalékból. A társaság úgy számol, hogy a koronavírus számottevő, ám nehezen felbecsülhető hatással lesz a jövőbeni pénzügyi eredményeire és működésére. Kiemelték, hogy a negatív hatások mérséklésére az igazgatótanács lépéseket tett állandó költségei csökkentésére (beleértve a fizetendő bérleti díjakat és a bérköltségeket is), valamint a fizetési határidők meghosszabbítására. Egyúttal egy másik kockázati szempontra is rámutattak. „A H&M mint divatcég ki van téve minden új szezonban a veszélynek, hogy az új kollekciót a vásárlók nem fogadják el. A piac állandó figyelemmel kísérésével igyekszünk a lehetséges trendet korán felismerni, hogy a megváltozott keresletre, vásárlói magatartásra időben reagálni tudjunk” – közölték. Ugyanakkor aláhúzták, hogy a mérlegkészítés időpontjában a társaság elégséges forgótőkével rendelkezik kötelezettségeinek fedezésére mind a munkavállalók, mind a szállítók vonatkozásában. A H&M Kft.-t 2004 végén alapította a holland H&M Holding B. V. és a H&M International B. V. A stockholmi H&M GBC AB 2017 őszén adásvétel útján szerezte meg a kft. törzstőkéjének száz százalékát. A tavaly november 30-i fordulónappal a magyar H&M 47 bolttal rendelkezett, ezzel az egyik legnagyobb ruházati hálózat a hazai piacon. Ezenfelül online értékesítési felülete is van, és két COS márkabolttal is képviselteti magát. A H&M nem tulajdonosa az üzleteknek, hanem bérli őket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.