A Volkswagen konszern globális értékesítéseinek ötödét már a tisztán elektromos hajtású modellek adják 2025-ben, míg részarányuk öt évre rá eléri az 50 százalékot – jelentette be a német autógyártó 2030-ig szóló stratégiájának ismertetésekor Herbert Diess vezérigazgató hozzátéve, hogy négy éven belül globális piacvezetővé akarnak válni az elektromos autózásban. Ehhez a modellpaletta gyakorlatilag rendelkezésre áll.
A konszern versenyképességét jelentősen növelni fogja, hogy villanyautó-családjukat egyetlen közös platformra építik fel, a Skodától egészen a Porschéig. Ennek kifejlesztéséhez 800 milliós euró költséggel bázist hoznak létre Wolfsburgban.
A csoport a járműgyártás és a klímavédelem jövőbeni kapcsolatának és összhangjának megteremtésére hivatott új európai uniós keret- és követelményrendszer ismertetése előtt egy nappal vázolta fel elképzeléseit, immár arra is felkészülve, hogy a belső égésű motorok értékesítését 2035-ös határidővel megtiltják a közösség területén.
A Toyota mögött a világ második legnagyobb autógyártójának számító VW-konszern tervei a tavalyi 3 százalékos villanyautó értékesítési arányukat és az ID-modellszéria halvány kínai fogadtatását tekintve ambiciózusnak tűnnek, de amint azt Diess is hangsúlyozta, mindent az e-mobilitás és az azt kiszolgáló szoftverfejlesztéseknek vetnek alá, s a pénz nem lehet akadály a költségeit szigorúan fogó vállalatcsoportnál.
Most fut a szekér, így a 2025-ig előirányzott 150 milliárd euró átállási keretet zömmel saját bevételeikből tudják feltölteni. Alapanyag-költségeiket már 2025-re 7 százalékkal csökkenteni akarják, akkugyáraik építését pedig felgyorsítják, annak elkéréséhez, hogy 2030-ra 80 százalékban önellátóvá válhassanak ezen e téren.
A környezetvédelmet újabban kiemelten kezeli a dízelbotrányba 2015-ben belebukott wolfsburgi cég, amely az autózásban más alkalmatlan, kimerült akkuk háztartási hasznosítására, majd újrafeldolgozására is terveket dolgoz ki. Céljaikat a 660 ezer fős kollektíva is támogatja azután, hogy Diess a munkahelyek 2029-ig történő megőrzésére tett ígéretet.
Kínában a piacvezető szerep megőrzése a cél, Amerikában pedig a jövőre a ’70-es évek kaliforniai életérzését sugárzó ID.Buzz mikrobusszal teljessé váló modellpalettával a hazai pálya előnyét élvező, világelső Tesla elé dobnak kesztyűt. Közben a marzsokra is ügyelnek, a hagyományos modelleknél ez leszálló ágba kerül, míg a tömeggyártás felfutásával és a technológia fejlődésével egyre olcsóbbá váló villanyautók már az évtized közepére feljönnek ugyanarra a 8-9 százalékos profittermelési szintre.
A fosszilis üzemanyagokkal hajtott motorok fokozatos kivezetését úgy hajtják végre, hogy azok – saját kategóriájukon belüli – versenyképessége addig se csorbuljon. A VW-nél tisztában vannak vele, hogy az EU az emissziós normák szigorításával, majd a büntetőadók kivetésével adminisztratív eszközökkel is gyorsítani fogja a „motorcserét”. Diess külön szólt az önvezető autózást lehetővé tevő szoftverek fejlesztésének fontosságáról, e piac tízszeresére, 100 milliárd dollárosra bővül 2030-ra. Akkor a VW-csoport „flottájából” 40 millió jármű szolgáltat majd folyamatosan adatokat feldolgozó központoknak, hogy javítani tudják a villanyautózás minőségét, s akkor az értékesített autók 60 százaléka intelligens VW szoftverrel lesz felszerelve.