Cégvilág

Még négy úszó atomerőmű épül

A Roszatom az Északi-sarkvidék fejlesztését célzó megállapodásokat kötött a térség hosszú távú fejlesztése érdekében. Vizsgálni fogják az ottani környezet állapotát is.

Az orosz állami Roszatom atomkonszern – amely az északi hajózási útvonal infrastruktúráját, köztük az atomjégtörő hajókat is működteti – az Egyesült Arab Emírségekben bejegyzett DP World logisztikai céggel 2 milliárd dollárt fektet az északi hajózási útvonalon a konténeres áruszállítás fejlesztésbe. A hírt Az északi-sarkvidék napja nevű, szentpétervári rendezvényen jelentették be, pénteken. A saját logisztikai üzletágat építő Roszatom és a mintegy százezer fős DP World – amely a világ vezető digitális szállítmányozási-logisztikai cége – az Európa és Kelet-Ázsia között konténeres árutovábbítás feltételeit kívánja javítani, ugyanis – mint Alekszej Lihacsov, a Roszatom vezérigazgatója a megállapodás kapcsán a társaság közleménye szerint kiemelte – az Európa és Kelet-Ázsia közötti rövidebb hajóút használatával kisebb környezeti terhelés mellett optimalizálható a forgalom, ami megnöveli az Európa és Ázsia közötti illetve a stabilitását.

Fotó: AFP

A rendezvényen a Roszatom gépgyártó leányvállalata arról, az Atomenergomas megbízást kapott négy úszó atomerőművi blokkot építésére. Az egységek áramával a Csukcsföldön kialakítandó Bajmszkij bányászati és fémfeldolgozó központot látják majd el árammal, erről a tervek szerint 2022 áprilisában születik meg a hosszú távú áramvásárlási szerződés.

A négyből három blokk állandóan működik majd, egy tartalék lesz a karbantartások és az üzemanyag-csere idejére

(Csukcsföldön két éve helyezték üzembe a világ első úszó atomerőművét, amely távhővel és árammal látja el Pevek városát.)

A Roszatom harmadik, szentpétervári megállapodása azt rögzítette, hogy a Roszatomflot atomjégtörői – a Vajgacs és a Tajmir –, az eddiginél hosszabb időtartamban, már november és május között biztosítják a Norilszk Nikkel ércbánya és fémfeldolgozó vállalat megnőtt hajóforgalma számára az utat az északi hajózási útvonal jégmezőin. A 2030-ig szóló megállapodást Kirill Komarov, a Roszatom vezérigazgatójának nemzetközi üzletfejlesztésért felelős első helyettese és Szergej Dubovickij, a Norilszk Nikkel rangidős alelnöke írta alá.

A Roszatom előzetes megállapodást kötött az orosz Aeon infrastruktúra-fejlesztő konszernnel, ennek értelmében a jeges-tengeri hajózásra alkalmas teherhajókat és vontatókat építenek, ezekkel biztosítják a Dikszon kikötőjétől 110 kilométerre délkeletre elterülő 5 milliárd tonnás becsült készlettel rendelkező sziradaszajszki szénmező termelésének beindítását.

A projekt részeként új tengeri kikötő is létesül a Jenyiszej torkolatában, a kikötő a folyó nevét viseli majd.

Végül a Roszatom a rendezvényen szerződést kötött az Orosz Tudományos Akadémia murmanszki Tengerbiológiai Intézetével, valamint a Moszkvai Lomonoszov Állami Egyetem Tengeri Kutatóközpontjával az Északi-sarkvidék környezeti állapotának monitorozásáról, illetve egy hatásvizsgálatról. Arra keresnek majd választ, hogy miként hat az északi hajózási útvonal használata az élővilágra.

DP World Atomenergomas Roszatom Norilszk atomjégtörő konténer
Kapcsolódó cikkek