A CNN cikke szerint a cég azt tervezi, hogy a hajó még az év vége előtt megteszi első útját két norvég város között, személyzet nélkül. Legénység hiányában a hajó mozgását három szárazföldi adatirányító központból fogják nyomon követni.
Nem ez az első önvezető teher hajó – egy autonóm komp már 2018-ban megkezdte működését Finnországban, és az IBM is önvezető hajóval szelte át az óceánt –, de ez az első teljesen elektromos konténerhajó a készítők szerint.

Fotó: Yara International


A jármű – a vállalatra utalva – a Yara Birkeland nevet kapta, és úgy tervezték, hogy csökkentse a nitrogén-oxidok és a szén-dioxid-kibocsátását. Ez utóbbihoz azzal is hozzájárul, hogy a rakományt a közutakról a tengerre tereli át.

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet adatai szerint a hajózási ágazat az üvegházhatású gázok globális kibocsátásának 2,5-3 százalékáért felelős.

A 2017-ben megálmodott Yara Birkelandot a Kongsberg Maritime technológiai céggel és a Vard hajógyárral együttműködésben alkották meg.
A hajó 103 konténer szállítására alkalmas, és 13 csomós végsebességgel képes haladni. A jármű 7 megawattórás akkumulátorral rendelkezik, ami körülbelül ezerszerese egy elektromos autóénak – ismertette Jon Sletten, a Yara International norvégiai Porsgrunnban található gyárának üzemvezetője.
A hajó akkumulátorait egy rakparton elhelyezett töltőállomáson töltik majd fel, mielőtt a konténerkikötőkbe hajózik.

A Yara Brikeland a tervek szerint évente 40 000 kamionos utat helyettesít majd.

Bár a Yara International nem tervezi, hogy a közeljövőben további autonóm hajókkal bővíti flottáját, Jon Sletten szerint a jövőben a kereskedelmi hajózásban is számítanunk kell a mesterséges intelligenciához köthető technológiák egyre szélesebb körű elterjedésére.

A Yara Birkeland egyelőre Norvégia partjainak mentén közlekedik majd, mivel más országok vizein más szabályoknak és előírásoknak is meg kellene felelnie.