A Magyar Suzuki esztergomi gyára a tervnek megfelelően szeptember 20-án, hétfőn két műszakos termeléssel újraindul – közölte a vállalat a VG kérdésére. Az autógyár a kéthetes leállást augusztus 30-án jelentette be, ennek megfelelően a termelés szeptember 6-tól 18-ig, két héten keresztül szünetelt. A Suzukinál akkor azt közölték, hogy a leállásra a globális csiphiány miatt volt szükség, és az említett két hét alatt minden érintett munkatársnak pihenőnapokat biztosítanak, amelyeket a munkaidőkereten belül később pótolnak.

Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Nem ez volt az első alkalom az idén, hogy áthúzta a Suzuki számításait a félvezetőhiány. Az autógyár április végén lapunk kérdésére még azt közölte, hogy a globális félvezetőhiány az előzetes várakozások ellenére sem enyhült az év első harmadában, sőt, annak mértéke még emelkedhet is.

Az elektronikaialkatrész-beszállítóinkkal együtt továbbra is azon dolgozunk, hogy gyártásunk ellátása folyamatos legyen. Ez idáig a globális csiphiány vállalatunknál nem okozott gyártási fennakadást

– tájékoztatott a társaság. Júliusban viszont már részleges leállásra volt szükség, és csak egy műszakban folyt a termelés az esztergomi üzemben. Az utolsó nyári hónapban pedig teljesen leállt a gyártás az éves karbantartási munkálatok miatt. 

A csiphiány természetesen nem csak a Suzukinak okoz az idén nehézségeket, az Audi győri gyára júniusban állt le alkatrészhiány miatt, a kecskeméti Mercedes-Benz pedig több alkalommal kényszerült ez évben arra, hogy felfüggessze a termelését néhány hétre. Legutóbb július végén jelentette be, hogy a 30. naptári héten már módosítania kellett a gyártását, amit szüneteltet a 31. és 32. héten. A vállalat akkori közlése szerint ezt az időszakot karbantartási tevékenységekre, illetve az új modell sorozatgyártásának előkészületeire használta fel. A tervezettől eltérően a 33. héten is tartott a leállás.

A nehézségek ellenére az idei első fél évben nőtt a Suzuki piaci részesedése, és míg tavaly összesen 14 783 autót értékesített, az idén már az első fél évben ennek nagyjából a kétharmadát teljesítette, 9625 gépkocsit adott el.

A tervek szerint az idén 143 ezer személyautót gyárt majd le a vállalat az esztergomi üzemében – ahol tavaly 112 475 gépkocsi készült –, de a gyártási célszám a piaci körülmények és a megrendelések alakulásának függvénye. 

A piacvezetői pozíció megtartása – amelyet egyébként immár öt éve birtokol – az idén is kiemelt célja a Magyar Suzukinak. Esztergomban egyébként már nagyrészt hibrid autók készülnek, és a cég zöldítési stratégiája fontos szerepet szán a magyarországi üzemnek, amely a Suzuki egyetlen európai gyára. A vállalat tavaly összesen 60 millió eurót fordított az esztergomi egység fejlesztésére, a 30 évvel ezelőtti alapítása óta pedig 1,9 milliárd eurót fektetett be Magyarországon. A vállalat a tavalyi évet 7,3 milliárd forintos nyereséggel zárta, miközben 604,8 milliárd volt az árbevétele.