Eredményesen zárolt a Volánbusz tavaly augusztusban kiírt gázüzemű buszbeszerzése - derült ki az Elektronikus közbeszerzési Rendszerbe feltöltött dokumentumokból. Az állami buszos cég két tendert írt ki, mindkettő új, CNG buszok flottába állítását célozta. A közbeszerzés összesen 164 járműről szólt: 85 városi és 79 elővárosi kivitelűről.

Mindkét mennyiséget a Volkswagen konszernhez tartozó MAN magyar képviselete, a MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. szállíthatja le, miután egyedül adott be érvényes ajánlatot. A teljes beszerzés értéke nettó mintegy 15,19 milliárd forint. A Volánbusz az előzetes tervek szerint a szerződéskötési moratórium lejárta után, leghamarabb február 15-én kötheti meg a szállítási szerződéseket.

Fotó: Shutterstock

Ezt követően az MAN által kínált Lion’s City G modellek várhatóan még az idén beérkeznek a társasághoz.

Közülük 75 darab a budapesti agglomerációban közlekedik majd.

Ezek mindegyike alacsonypadlós (tehát akadálymentes), légkondicionált, wifi-képes, valamint USB-csatlakozókkal, digitális utastájékoztatási rendszerrel és kamerákkal is felszerelt. Ezekkel a járművekkel jelentősen javulhat a buszos tömegközlekedés színvonala, amely végső soron mérsékelheti az autós forgalmat. Jelenleg naponta körülbelül egymillióan személyautóval jutnak be a budapesti agglomerációból a fővárosba, legyen szó munkáról, iskoláról, vagy különböző szolgáltatások igénybevételéről.

A budapesti tételre egyébként az MAN mellett az Iveco Bus hazai érdekeltsége, a Danube Truck Magyarország Kft. is pályázott. A cég végül nem tartotta fenn az ajánlatát, így a jelentkezését figyelmen kívül hagyta a bíráló bizottság. Az MAN a fővárosi tételt nettó 6,96 milliárd forintért nyerte el, ez darabáron 92,8 millió forintot jelent. Szegedre tíz új CNG-busz érkezik.

Az MAN itt nettó 927,99 millió forintért vállalta a feladatot. Az egységára ugyancsak nettó 92,8 millió forint. 

Másik negyven autóbusz a szolnoki viszonylatokban áll majd forgalomba, amelyeket valamivel több, mint nettó 3,69 milliárd forintért teljesít az MAN. A fennmaradó 39 jármű a zalaegerszegi bázist erősíti. Ezért a tortaszeletért a Scania Hungária is indult, de az ajánlatát érvénytelennek minősítették a szükséges hiánypótlás elmaradása miatt. Az MAN itt végül nettó 3,6 milliárd forintos árat adott. A 79 elővárosi autóbusznál egységesen 92,4 millió forintos nettó vételár született darabonként.

A teljes beszerzés kapcsán a Magyarbusz.info megjegyezte, hogy az MAN-nek azt is vállalnia kell, hogy a járművek átadásától számított kétéves időtartamon belül elvégzi a felmerülő kötelező karbantartási teendőket.

A CNG-autóbuszok töltési infrastruktúrájának kiépítését a Volán konzorciumi partnere, a Mobiliti valósítja meg. A gázüzemű buszok használata kevesebb zajterheléssel, illetve légszennyezéssel jár, mint a hagyományos meghajtásúak esetében. Az új CNG-járművek CO2-kibocsátása 20-25 százalékkal, nitrogén-oxid-kibocsátásuk akár 60 százalékkal alacsonyabb az azonos méretű dízelmotoros buszokéhoz képest.