A két éve indított merXu alapítói az e-kereskedelmi szegmensből érkeztek, és korábban a dél-afrikai internetes óriás, a Naspers csoport egyik zászlóshajóját, a lengyel Allegrót vezették. Ezt követően jött az ötlet, hogy olyan platformot kellene létrehozni, amely versenyt és exportpiacokat biztosít a kelet-közép-európai mikro-, kis- és középvállalatoknak, és átvállalja a marketing- és szállítási költségeik jelentős részét. A piactéren több mint 33 ezer közép-, kelet-közép-európai és baltikumi regisztrált cég van jelen Csehországból, Észtországból, Lengyelországból, Litvániából, Magyarországról, Németországból, Romániából és Szlovákiából.

A platform professzionális felhasználású, illetve ipari termékek online értékesítését vagy vásárlását teszi lehetővé gyártóknak, forgalmazóknak, nagy- és kiskereskedőknek, illetve kivitelezőknek.

Az irodaberendezés, világítástechnika, gépek és berendezések, vegyi áruk és szerszámok mellett további professzionális felhasználású, illetve ipari termékek találhatók a piactéren, összesen több mint ötmillió árucikk.

Fotó: merXu

Az ipari termékekre szakosodott online piactér világviszonylatban is egyedülálló, előnye, hogy nincs konkurenciánk, ugyanakkor jelentős edukálásra van szükség a piacon, sokan ugyanis idegenkednek az ilyen jellegű online jelenléttől

– mondta a VG-nek Okányi Attila, a merXu Magyarország ügyvezető igazgatója. Hozzátette, a startup tavaly szeptemberben indult Magyarországon, 21 főt foglalkoztat, és közel 60 eladóval, valamint több mint 1500 ügyféllel rendelkezik. Az utóbbiak egy része egyszerre jelenik meg a piactéren eladóként és vásárlóként is. A magyarországi társaság célja, hogy év végére 6500 ügyféllel rendelkezzen.

A kkv-k jelentős lemaradásban vannak a nagyvállalatokhoz képest a digitalizáció, az online marketinghasználat és a külföldi kapcsolatok kiépítése terén.

Kutatások támasztják alá, hogy a magyar kkv-k sok esetben az alapvető digitális megoldásokkal sem rendelkeznek, miközben a kategória csaknem felének nincs külföldi bevétele, 30 százalékukban sem a tulajdonos, sem az alkalmazottak nem beszélnek idegen nyelveket. Többek között ebben segíti a magyar kkv-kat a startup, a platformon kis- és középvállalkozások vásárolhatnak és adhatnak el ipari árukat, termékeket és szolgáltatásokat már nyolc európai országban.

„Ha egy kisvállalkozás úgy dönt, hogy szeretne nyitni a nemzetközi piacok felé, ingyen regisztrálhat a merXura, mi pedig segítünk feltölteni a termékeit, és a reklámozást is intézzük. Így olyan vásárlókhoz juthat, akiket csak jelentős költségek árán sikerülne megszólítani” – emelte ki Okányi Attila. Hozzátette, számos kampánnyal támogatják a vevőket, illetve havonta 3 millió forintot költenek a startup marketingjére Magyarországon. A merXu szolgáltatásai ingyenesek, és az eladás és vásárlás az is marad, de 2023 elejétől már lesznek fizetős szolgáltatások, ám nem a klasszikus jutalékrendszer bevezetését tervezik a tulajdonosok. Egyelőre még nem rendelkezik bevétellel a cég.