Csaknem 26 milliárd forint veszteséget mutat a BKV 2022-es üzleti terve – derül ki a fővárosi tömegközlekedési cég idei gazdálkodását bemutató dokumentumból. A Fővárosi Közgyűlés a múlt hét szerdán tárgyalta volna a vállalat idei költségvetését, amelyet annak előterjesztője, Karácsony Gergely főpolgármester elfogadásra javasolt, de az előterjesztést végül kivették a napirendi pontok közül.

Fotó: FOLDI D. ATTILA

A BKV büdzséjének tárgyalása igencsak időszerű lenne, hiszen javában zajlik a 2022-es gazdálkodási év második negyedéve, tavaly pedig már márciusban megszületett a döntés. A kérdés a főpolgármester ígérete szerint az április 27-i közgyűlés legfontosabb témája lesz. A csúszást azzal magyarázta Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes, hogy át kell gondolni a kockázatokat, például az energiaárak növekedését és az általános drágulást. Ugyanakkor megjegyezte, hogy a fővárosnak a jövő hétre se lesz több pénze, és nem tud majd 50 milliárdot csak úgy előteremteni.

Ha ennyire nem is,

néhány tízmilliárdra valóban égető szüksége lenne a BKV-nak ahhoz, hogy a működése ne kerüljön veszélybe.

Az önkormányzat százszázalékos tulajdonában álló társaságnál nem szokatlan az alulfinanszírozottság, de a 26 milliárdos szint drámai. Tavaly a várható adózás előtti eredmény 15,66 milliárd forint veszteség volt, két éve 6,58 milliárd.

A BKV menedzsmentje alapvetően nem is kalkulált ekkora lyukkal, de a városháza pénzügyi korlátai miatt kénytelen volt átdolgozni az üzleti tervét. A cég 2021 szeptemberében még mintegy 162 milliárd forint közszolgáltatási díjjal számolt, ami egyebek mellett fedezetet biztosított a működési költségek indokolt növekedésére. Az előzetes üzleti tervben így megjelenhetett a cégvezetés által szükségesnek ítélt finanszírozás. A főváros anyagi nehézségeire tekintettel októberben 141 milliárdra csökkentették a 2022-es közszolgáltatás díját, de ezzel együtt 18 milliárd veszteséget tüntettek fel. Ráadásul a finanszírozási igény további 10 milliárdos mérséklésére ugyanekkora folyószámlahitel felvételéről döntöttek, jelezve, hogy az utóbbi csak átmeneti megoldás, mivel a kölcsönt a 2022. év lezárásáig törleszteni kell.

Jelen állás szerint a BKV idei üzleti terve némiképp magasabb, mintegy 142 milliárd forint közszolgáltatási díjat szerepeltet, azzal, hogy ennek kialakításakor figyelembe vették az energiahordozók áremelkedésének kompenzációjaként folyósítandó 14,075 milliárdos állami támogatást. Ugyanakkor ez a tétel egyelőre fikció, mivel a támogatást még egyáltalán nem ítélték oda a BKV-nak, erről a VG értesülései szerint még csak tárgyalnak. Ha ez a 14 milliárd forintot meghaladó, remélt állami dotáció részben vagy egészben elmarad, az súlyosan veszélyeztetheti a társaság likviditási helyzetét. Ez esetben az a legrosszabb forgatókönyv sem tehető az asztalfiókba, hogy a cégnek az idén – a tízmilliárdos folyószámlahitel felvétele esetén is – 40 milliárdos veszteséggel kellene megbirkóznia.