A nyersanyagárak mellett emelkednek többek között a munkaerő és a szállítás költségei is – ezzel indokolta a Tesla az e-autói árának idei negyedik emelését. Legutóbb áprilisban srófolták fel a néhány autójuk árát, és már akkor is az inflációs nyomásra, illetve a logisztikai költségek emelkedésére hivatkoztak. A drágítást most a teljes termékpalettán érvényesítik, ahogy tették ezt márciusban is, amikor két lépcsőben 10 százalékkal emelték a Telsa-modellek árát a legolcsóbbtól a legdrágábbig. 

A márciusi emelés következtében 52 ezer dollárról 54,5 ezer dollárra drágult például a Model 3 ára, amelyért mostantól már 58 ezer dollárt (átszámítva 22 millió forintot) kell fizetni. A csúcskategóriás, összkerékmeghajtású, kétmotoros Model X ennél jóval nagyobb mértékben drágult: az év elején még 105 ezer dollárba került, most már 121 ezer dollárt (cca. 46 millió forintot) kérnek érte.

(201124) -- SHANGHAI, Nov. 24, 2020 (Xinhua) -- Employees work at the Tesla Gigafactory in Shanghai, east China, Nov. 20, 2020. U.S. electric car company Tesla in 2019 built its first Gigafactory outside the United States in the new Lingang area, with a designed annual production capacity of 500,000 units. The Tesla Shanghai Gigafactory broke ground in early 2019 and delivered its first batch of made-in-China Model 3 sedans one year later.    With the second-phase project of its gigafactory under construction, Tesla expects to start the mass production of made-in-China Model Y vehicles in the first half of 2021. (Xinhua/Ding Ting) (Photo by Ding Ting / XINHUA / Xinhua via AFP)
A nyersanyagárak ingadozása 10-15 százalékkal dobhatja meg a Tesla autók gyártási költségét, amelyet az elmúlt időszakban a munkaerő-költségek emelkedése is befolyásolt, de ugyanúgy felfelé hajtott az is, hogy a Tesla kínai gyárában a koronavírus-járvány fellobbanása miatt ideiglenesen leállt a termelés.
Fotó: Ding Ting / Xinhua via AFP

 

A potenciális Tesla-tulajdonosok rossz érzését az is fokozhatja, hogy alapító-vezérigazgató már áprilisban arra figyelmeztetett, hogy hónapokat kell várni az új autókra, és várakozása szerint az ellátási problémák a következő 6-12 hónapban sem enyhülnek. Musk akkor azt is jelezte, hogy amennyiben a költségek várt növekedése mégis elmarad, a Tesla autók ára valamicskét csökkenhet. 

A Tesla részvényeinek jegyzése a hírre több mint 7 százalékkal 650 dollár alá csökkent, azaz egy év alatt csaknem megfeleződött a jegyzése, úgy, hogy a társaság közgyűlése által elfogadott részvény-split hatása még nem tükröződik az árfolyamon.

Nem vet jó fényt az e-autógyártóra az sem, hogy az Egyesült Államok közlekedési hatósága szerint a Tesla autóiba beépített önvezető technológiát használók okozzák a legtöbb balesetet az amerikai utakon. Erről itt írtunk részletesebben:

Sokat karambolozik a Tesla robotpilótája