A BNPL, azaz a Buy now Pay later konstrukciók az Amerikai Egyesült Államokban indultak hódító útjukra néhány évtizeddel ezelőtt. A mozgalom részben a hitelkártya-konstrukciók kiváltásából táplálkozott, az ötletgazdák ugyanis szerettek volna egy rejtett költségek nélkül, átlátható és minden korábbinál kényelmesebb késleltetett fizetési megoldást átültetni a gyakorlatba. Ez olyannyira jól sikerült, hogy az amerikai lakosság csaknem 60 százaléka vett már igénybe BNPL-szolgáltatást.

Creative design. Contemporary art collage of young woman, shopacholic buying cloth via Internet. Modern technologies. Concept of online worldwide shopping, comfort, application, network and ad
Fotó: Shutterstock

Berényi Benjamin, a PastPay.io társalapítója közölte: a halasztott fizetés B2C-adaptációja Nyugat-Európában, sőt már Csehországban és Lengyelországban is igen magas, cégük viszont felismerte, hogy a B2B üzleti modellben is legalább ekkora igény mutatkozik erre.

A vállalatok két kattintással teljesen ingyenesen, rejtett költségek nélkül kaphatnak 30 vagy akár 60 napos fizetési határidőt, ezzel erősítve saját fizetőképességüket, sőt, áruk beszerzése esetén azok bevételéből fedezhetik a beszerzésük költségét. Így gyakorlatilag a számlát úgy tudják kiegyenlíteni, hogy a profitjuk már megvan rajta

– magyarázta Berényi Benjamin.

Rávilágított továbbá, hogy ezzel a kereskedői oldal is jól jár, hiszen a BNPL-konstrukciók megléte bizonyítottan növeli a vásárlók átlagos kosárértékét és csökkenti a lepattanási rátát. Vagyis a kedvező feltételek mellett a többség többet költ és többször. A PastPay

átlagosan 60 százalékkal magasabb kosárértékkel, 80 százalékkal alacsonyabb kosárelhagyási rátával és 40 százalékkal magasabb konverziós rátával kecsegteti a célba vett webshopokat.

Amiatt pedig nem kell aggódniuk többé, hogy az ügyfél késve fizet, ugyanis a kereskedők a vásárlási folyamat lezárulta után azonnal megkapják az adott összeget a PastPay-től.

Heteken belül élesben is találkozhatunk a PastPay-jel

A PastPay.io által a közelmúltban több mint ezer vállalkozó bevonásával készült reprezentatív kutatás eredményei szerint a cégek kétharmada venne itthon igénybe ilyen halasztott fizetési megoldást, ha az választható fizetési mód lenne. A szolgáltatás iránti nagyfokú érdeklődés a gyakorlatban is megmutatkozik, bár a PastPay.io nem kezdett még itthon érdemi sales tevékenységbe, rengeteg kereskedő érdeklődik a konstrukció iránt, számos webshoppal pedig már a halasztott fizetési opció bevezetése zajlik.

A Magyar Nemzeti Bank által felügyelt pénzügyi vállalkozás másik társalapítója, Réti Bálint a technikai részletekről szólva elmondta: a fizetési megoldást organikusan integrálják az online kereskedők checkout folyamatába.

A vállalati vásárló adószámát a rendszeren keresztül kapják meg, majd lefuttatnak egy kockázatértékelést első körben arról, hogy kaphat-e pénzt, második körben pedig arról, hogy mekkora összegben. A teljes folyamat valós időben, néhány másodperc alatt fut le, ha jóváhagyásra kerül a tranzakció, akkor pár kattintással már rendelhet is a vevő, és meghosszabbítódik a fizetési határideje 30 vagy akár 60 nappal, amit lejáratkor átutalással tud rendezni.

Magyar ötlet, gyors építkezés

Tavaly nyáron született meg a PastPay.io víziója az ötletgazdákban, az innovációt pedig egy magyarokból álló 14 fős csapat építette fel alig egy év alatt.

A szolgáltatás hazánk mellett a V4-es országokban és Németországban is elérhető már, a pilotok az elkövetkezendő hetekben élesednek várhatóan itthon és külföldön egyaránt.

Megbízható pénzügyi tervezés

A PastPay mögött álló Péntech.hu digitális faktoring szolgáltatóként ismert, megoldása alig pár perc alatt nyújt lehetőséget a hazai kkv-knak kimenő számláik finanszírozására. A vállalat képes támogatni ügyfeleit a likviditással kapcsolatos gondok menedzselésében és a megbízható pénzügyi tervezésben.