Bomba ajánlattal akarja magához láncolni pilótáit a United Airlines. A kapacitása alapján az American Airlinestól a piacvezető státuszt a tavasszal megöröklő légitársaság négy évre különböző címeken 8 milliárd dollárt is meghaladó bérkompenzációt nyújtana pilótáinak, ezzel – a nyilvános adatok szerint – az amerikai vállalattörténet legnagyobb ilyen jellegű alkuját kötné meg a szakszervezettel. 

United Airlines Boeing 757 Taxiing At Chicago O'Hare Airport
A legnagyobb amerikai légitársaságnál hónapok óta tartanak az egyeztetések a szakszervezettel.
Fotó: NurPhoto via AFP

A United nem jótékonykodik, a kényszer viszi rá, hogy a kiváló érdekérvényesítő képességekkel rendelkező pilóta-szakszervezettel megegyezzen, ugyanis a vészes pilótahiány miatt a nyári menetrend tartása is nehézségekbe ütközne. A légitársaságok egymásra licitálva próbálnak megfelelő képzettségű személyzetet szerezni járataikhoz. 

A sort a Delta Air Lines nyitotta márciusban, amikor is 7 milliárd dollárral magasabb fizetést és juttatásokat kínált pilótáinak, 

akik rá is bólintottak a négy évre szóló ajánlatra, precedenst teremtve és feladva a leckét a riválisoknak. Az sem volt rövid menet, a 15 ezer Delta-pilótát összefogó helyi szakszervezet októberben már sztrájkkal fenyegetőzött.

Flight,Deck,Of,Modern,Plane.the,Pilots,(cockpit,Crew),Of,Aircraft
A pilóták érdekérvényesítő képessége legendás, az alkudozásból mindig ők jönnek ki győztesen.
Fotó: Skycolors

A Bloomberg megerősített híre szerint Scott Kirby United-vezérigazgató sürgeti a megállapodást a tárgyalások mielőbbi lezárása és a munkabéke érdekében. A hosszú hónapok óta tartó tárgyalássorozat még nem ért véget, de a szakszervezetek nyomásgyakorlásként kijátszották az aduászt, azaz június elején megszavaztatták tagságukat, hogy sztrájkra is hajlandók-e a követeléseik eléréséhez, s a válasz igen volt a 13,8 ezer pilóta többségénél.

Ők átlagosan 580 ezer dollár pluszpénzhez jutnának a következő négy évben – persze nem egyenlő arányban. 

Innentől a menedzsment van lépéskényszerben. A Légijármű-pilóták Szövetségéhez tartozó szakszervezet szóvivője szerint még vannak nézeteltérések közöttük, de ezek jó szándékkal áthidalhatók. A költségek elszámolásával, a munkakörülmények javításával, a betegszabadságokkal és a tartós rokkantsággal kapcsolatos véleménykülönbségeket el lehet simítani – tette hozzá a Reuters érdeklődésére.

 

Amint arról beszámoltunk, Észak-Amerikában krónikus hiány van pilótákból, a betölthető álláshelyek száma eléri a nyolcezret. Ahhoz, hogy egy pilóta alanyi jogon kezébe vehesse egy polgári repülőgép botkormányát, előbb 

meg kell szereznie a képesítést, ami eleve legalább 70 ezer dollárba kerül, 

majd egy légitársaságnál – alacsony bérbesorolással – 1500 órát kell teljesítenie a repüléssel kapcsolatos különféle munkakörökben. Ezzel szemben a Lufthansánál vagy az EasyJetnél az engedély megszerzése után rögtön be lehet ülni a pilótafülkébe, a kapitány mellé.

A repülésbiztonsági hatóság (FAA) nem is hajlandó engedni a követelményekből, tavaly szeptemberben például elutasították a Republic Airways kérését, hogy a tanulóidőt csökkentsék 750 órára. A regionális légitársaságoknak reagálniuk kellett a nagyok pilótatoborzó kampányaira, ezért masszív béremeléseket hajtottak végre, hogy megtarthassák dolgozóikat. A Piedmont Airlines júniusban egyenesen megduplázta, 146 dollárra növelte kezdő pilótái, és 90-re első tisztjei órabérét, s példáját a többiek is követték.