Habár az időjárás az őszhöz képest még meglepően enyhe, lassan eljön az ideje, hogy időpontot kérjünk a gumisunktól a szokásos őszi abroncscserére. A hazai autótulajdonosok a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) tagjai által gyártott több tucat típusból válogathatnak, a kínálat sokszínű, mindenki megtalálja az igényeinek és pénztárcájának megfelelőt: úgy tűnik, egyelőre az árak emelkedése is mérsékelt ezen a téren – derült ki a szövetség szerdai közleményéből.

gumicsere
Fotó: Bujdos Tibor / Borsod-Abauj-Zemplen

A szervezet felhívta a figyelmet, hogy az abroncscsere az egyik, ha nem a legfontosabb része az autók téli felkészítésének. A nyári abroncs nem alkalmas a téli közlekedésre, és ha a a télire is fent hagyott nyári abroncs miatt okozunk balesetet, a kár már egyetlen karosszériaelem sérülése esetén is nagyobb lesz, mintha vettünk volna négy téli abroncsot.

Hazánkban is egyre bővül a négy évszakos abroncsok piaca. Ezzel használói megspórolják az abroncscserék költségét és maceráját. Ez jó középutas megoldás, azonban kompromisszumot is jelent, mivel a téli és a nyári abroncsok anyaga, mintázata, keménysége eltér egymástól.

A HTA kiemeli, hogy a téliabroncs-szettből (ahogyan a nyáriból is) minden kerékre azonos típusú és mintázatú abroncsot kell felhelyezni. Amennyibe elkopott vagy sérült valamelyik gumi, akkor a vele azonos tengelyen forgó másik abroncsot is ki kell cserélni.

A téli abroncsot a nyárival kombinálni szigorúan tilos, mivel a fizikát nem lehet becsapni.

Minden gumicsere előtt érdemes alaposan átnézetni szakemberrel az abroncsokat a lehetséges sérülések miatt. Ugyanúgy a leszerelt gumik vizsgálata is szükséges, így ha újakat kell vennünk, lesz rá fél évünk, hogy kiválasszuk a megfelelőt.

A leszerelt abroncsok tárolására a hűvös, száraz és fénytől védett helyet tartják a legalkalmasabbnak a szakembere, mivel a hő, a nedvesség és a közvetlen napfény meggyorsíthatja az abroncsok öregedését. Ha felnire szerelve tesszük el az abroncsokat, akkor egymásra fektetve érdemes tárolni őket, ellenkező esetben állítva, két-három hetente egy negyed fordulatot fordítva a legcélszerűbb a raktározásuk.

A téli időszakban az guminyomást érdemes legalább 2-3 hetente ellenőrizni, főleg elinduláskor, amikor még hidegek – ne felejtsük el a pótkerék ellenőrzését sem.

Több helyen még akadozik a hulladékká vált gumiabroncsok leadása

Október elsejétől kötelező külön gyűjteni a hulladékká vált gumiabroncsokat. Az átállás az új rendszerre nem megy gördülékenyen.