szerint „őrület” a svédországi Tesla-üzemben zajló sztrájk. A dolgozók azért szüntették be a munkát, mert kollektív tárgyalási jogokat követelnek munkáltatójuktól. Az IF Metall Svédország legnagyobb szakszervezete, most pedig öthetes sztrájkhullámot hirdetett, amely az ország eddigi legnagyobb megmozdulása annak érdekében, hogy megmentsék a svéd szakszervezeti modellt a globális gyakorlatoktól. 

Emma Hansson, chairman of IF Metall Stockholms län stands in front of the electric car company Tesla's Service Center in Segeltorp, south of Stockholm, as workers strike for the signing of a collective agreement on October 27, 2023. (Photo by Jessica Gow/TT / TT NEWS AGENCY / AFP) / Sweden OUT
Fotó: AFP

A dolgozók összesen nyolc svédországi Tesla-üzemben szüntették be a munkát, ez az első eset az amerikai elektromosautó-gyártó életében, hogy az alkalmazottak sztrájkba kezdtek – írja a The Guardian. 

Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója röviden és határozottan reagált egy X- (korábban Twitter) bejegyzésre, amelyben egy második, szimpátiasztrájkra történt felhívás: „Ez őrület” – írta Musk.

Az IF Metall több mint 200 ezer taggal rendelkezik a svéd iparban, és állítása szerint azért kezdett sztrájkba, mert a Tesla megtagadta, hogy kollektív szerződést írjon alá tagjaival. A svéd munkaerőpiaci modell sarokkövének tekintik a kollektív szerződéseket, amelyek a fizetést, a nyugdíjat, a munkaidőt és a szabadságokat is magukban foglalják.

Mindez azt jelenti, hogy 

a svéd szakszervezetek és munkáltatók szabályozzák a munkaerőpiacot, nem pedig az állam.

A Tesla-sztrájk nyolc másik szakszervezet további fellépését váltotta ki, és azzal fenyeget, hogy a szomszédos Norvégiára is átterjed, ahol a Fellesforbundet (a Szakszervezetek Egyesült Szövetsége), az ország legnagyobb magánszektorbeli szakszervezete azt mondta, hogy kész szimpátialépésre.

Marie Nilsson, az IF Metall elnöke szerint a sztrájk nemcsak a Tesla dolgozóiért folytat harcot, hanem a svéd szakszervezeti modell védelméért is. „Ha megengedjük, hogy az olyan cégek, mint a Tesla, kollektív szerződések nélkül működjenek, ezt le fogják követni más nemzetközi vállalatok és más iparágak is” – nyilatkozta a szakszervezet elnöke.

A sztrájkot támogatták a közlekedési és kikötői dolgozók, akik megtagadták a Tesla autók be- és kirakodását minden svéd kikötőben, az elektrotechnikusok pedig megtagadták a szervizelést vagy javítást a Tesla műhelyeiben. Az egyéb szimpátiasztrájkok közé tartoznak a szolgáltatói és kommunikációs dolgozók, akik leállították a posta- és küldeményosztást a Teslának.

Úgy tűnik, hogy az akció a Teslán kívüli vállalkozásokat is befolyásolja. Röviddel a Tesla-sztrájk kezdete után a svéd globális fizetési cég, a Klarna kollektív szerződést írt alá, amellyel elkerülhető a stockholmi központjába tervezett sztrájk.

Az Egyesült Államokban is felütötte fejét az autóipari munkások jogainak kérdése, Joe Biden elnök pedig teljes támogatását fejezte ki mellettük. Az Egyesült Autóipari Dolgozók Szövetségének (United Auto Workers – UAW) tagjait arra kérte, hogy támogassák gazdasági programját és az újraválasztását.