Az amerikai járműtesztelési szabályok szigorodásával párhuzamosan összement a Tesla több modelljének is a hivatalosan hirdetett hatótávolsága. Az elektromosautó-gyártót sokan tartották már régóta túlzottan optimistának, amikor járműveinek hatótávolságát kellett megbecsülnie.

Tavaly júliusban például a Reuters egy oknyomozóírása feltárta, hogy cége körülbelül egy évtizede csalt az autók kijelzőjén látható hatótávolságokkal, azok a valóságosnál rózsásabb képet festettek, valamint az autógyártó 2022-ben egy csapatot is létrehozott a panaszkodó vásárlók hangjának elnyomására.

Tesla fast charging station
Fotó: AFP

A Tesla októberben pedig egy szabályozók számára benyújtott dokumentumban arról számolt be, hogy a hatóságok információt kértek a cégtől a járművek hatótávolságára vonatkozóan. Az, hogy egy elektromos autó milyen messzire tud menni egy töltéssel, különösen fontos szempont a töltési infrastruktúrával gyengén ellátott Egyesült Államokban, ahol a nyilvános töltőhálózat hiánya jelentős akadálya az elektromos autók terjedésének.

A Tesla a különböző S, 3, X, Y, modellek esetében csökkentette a hatótávolságokat honlapján, ha azokat összevetjük az oldal archivált változatával, vagy a járművek hatékonyságát nyilvántartó, a gyártótól származó becslésekkel dolgozó kormányzati adatbázissal. 

A Tesla ráadásul nem először ígért többet annál, mint amit be tud tartani.

A nagy hatótávolságú modell Y most már csak 310 mérföldre képes a Tesla szerint, szemben az amerikai környezetvédelmi ügynökség (EPA) felé jelentett 330 mérfölddel, míg a jármű egy másik változatánál 310 mérföldről 285 mérföldre csökkent a hivatalos hatótávolság.

Az új szabályok értelmében a járművek alapbeállítását kell figyelembe venni a hatótávolság számításakor, miután a legtöbb elektromos autó esetén többféle használati mód közül is választhatunk, a takarékosabbtól a teljesítményt előtérbe helyező változatokig. Ahol pedig nincs alap változat, ott a két végpont átlagát kell megadniuk a gyártóknak.

Az Egyesült Államok más nagyobb autógyártói közül melyek elektromos modelleket is kínálnak, a Reuters kérdésére csak a Ford válaszolt azonnal, mely jelezte, hogy egyik modell esetében sem csökkentették a cég által becsült hatótávolságot.

A Tesla hatótávcsökkentései szinte egyik esetben sem érik el a 10 százalékot, bár annak mértéke típusfüggő. Azonban a járművek független tesztelői gyakran nem voltak képesek a hirdetett távolságot megtenni a cég autóival. Az Edmunds nevű autós portál például arról számolt be, hogy 

míg a legtöbb gyártó alulbecsülte járművei hatótávját, addig a Teslánál a helyzet fordított, sőt mind a 8, általuk tesztelt modell hatótávolsága elmaradt attól, amit a cég ígért.