A Temu teljes mértékben együttműködik a magyar Gazdasági Versenyhivatallal (GVH) az ellene indított eljárásban. A cég szóvivője közölte, hogy még újak a magyar piacon, így igyekeznek megismerni a helyi szokásokat és a fogyasztói preferenciákat.

Gdansk,,Poland,-,March,2023,Temu,App,Icon,In,Screen
Temu, GVH
A Temu reagált a versenyfelügyeleti eljárására.
Fotó: Shutterstock

Megszokott gyakorlat Magyarországon, hogy a globális technológiai vállalatokat és online platformokat eljárások lefolytatásával vizsgálja a GVH. Együttműködünk a versenyhatósággal, és mindent megteszünk, hogy megfeleljünk a legszigorúbb magyar előírásoknak is

– válaszolt a Forbes kérdésére a Temu szóvivője, kiemelve, hasonló eljárást folytattak le korábban 

  • a Google-lal, 
  • a Szallas.hu-val, illetve 
  • a PayPallal szemben is, 
  • ráadásul az Apple és 
  • a Booking.com jelentős bírságot is kapott.

Eljárást indított a Temuval szemben a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal még február végén közölte, hogy több bejelentéses eljárás is folyamatban van a kínai Temu online piactér kereskedelmi gyakorlatával kapcsolatban. A rendelkezésre álló információk és adatok szerint az Írországban bejegyzett Whaleco Technology Limited az általa üzemeltetett honlapon és a Temu mobilalkalmazáson keresztül valószínűsíthetően olyan árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatot folytat, ami alkalmas lehet arra, hogy megtévessze a fogyasztókat – tájékoztatott szerdán a GVH.

A Temu az általa értékesített termékek esetében „akár 95 százalék” (vagy magasabb) mértékű kedvezményeket kommunikál bizonyos termékkategóriákra, azonban ilyen mértékű kedvezmény a kategóriára történő kattintással nem lelhető fel a találatok között.

A nemzeti versenyhatóság azt is észlelte, hogy a webáruház a honlapján és a mobilalkalmazáson akciós ajánlataival összefüggésben a teljes vásárlási folyamat alatt sürgető jellegű tájékoztatásokat tesz közzé, például: „már csak 4 maradt”, „majdnem elfogyott”, „megvásárolva 1 perccel ezelőtt”, „Siessen! Több, mint x személy helyezte a kosarába ezt terméket”, „Keresett! x eladva az utolsó 24 órában”, „A közelmúltban x-en értékelték 5 csillaggal”. A GVH szerint ezek az üzenetek valószínűsíthetően alkalmasak arra, hogy a fogyasztókat sürgessék, valamint pszichés nyomásgyakorlás alá helyezzék a vásárlásra vonatkozó döntésük meghozatalában.

A GVH az oldalon közzétett és vallott értékek között a „Társadalmilag felelősségteljes – Jót tenni a világgal” kijelentés szerepeltetésével valószínűsíthetően megtévesztő gyakorlatot folytat a termékek lényeges jellemzőivel kapcsolatban. Továbbá a GVH azt is valószínűsíti, hogy a vállalkozás az általa népszerűsített és forgalmazott termékek esetében azt a hamis benyomást kelti, hogy a termékek jogszerűen értékesíthetők, annak ellenére, hogy nem rendelkeznek „CE” megfelelőségi jelöléssel.

Mindezek alapján a GVH a Temu online piacteret működtető Whaleco Technology Limiteddel szemben 

a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt versenyfelügyeleti eljárást indít.