Maradnak a sütik a Chrome-ban, a Google új adatvédelmi megoldást választ
A Google váratlanul visszavonta négy éve tett ígéretét, mely szerint eltávolítja a sütiket a Chrome böngészőből. Ez a döntés eredetileg a felhasználók adatainak védelmét célozta volna, de a hirdetők és a szabályozók nyomására végül elvetették. A keresőóriás hétfőn bejelentette, hogy „új utat keres az adatvédelem terén”, mely lehetőséget ad a felhasználóknak a sütik be- vagy kikapcsolására, de mindenképpen megtartják azokat a Chrome böngészőben.

A mostani döntés eltörli a 2020-ban tett ígéretet, miszerint két éven belül eltávolítják az összes weboldalközi sütit, hasonlóan az Apple Safari böngészőjéhez, amely alapértelmezetten blokkolja a harmadik fél általi nyomkövetést adatvédelmi okokból. A Google most hasonló helyzetbe került, mint az iPhone gyártója – írta a Financial Times.
A sütik az online hirdetők fő eszközei a felhasználók több weboldalon történő megfigyelésére és az érdeklődésüknek megfelelő hirdetések célzására.
A lépést kezdettől fogva vitatták, a digitális hirdetési és kiadói iparágak azzal érveltek, hogy ez tönkretenné üzleti modelljeiket, tovább erősítené a Google előnyét a fogyasztói adatok gyűjtésében hirdetőivel szemben, és arra kényszerítené őket, hogy többet fizessenek a Google hirdetési célzási szolgáltatásaiért.
A projekt gyorsan lemaradt az ütemtervhez képest, és 2021-ben a brit szabályozók vizsgálatot indítottak annak kiderítésére, hogy a Google tervei versenyellenesek-e. Bár végül sikerült megnyugtatniuk az Egyesült Királyság versenyhatóságát, és az első próbálkozás a sütik helyettesítésére elbukott: a Floc néven ismert technológia nem védte eléggé a magánéletet.
A határidőt 2022-ben ismét elhalasztották,
hogy a hirdetőknek több idejük legyen alkalmazkodni a változásokhoz. A Google folytatta az erőfeszítéseket, és még februárban is azt mondta, hogy megkezdi néhány süti eltávolítását, és azt tervezi, hogy az év végéig kikapcsolja az összes harmadik fél sütijét. Azonban a brit Információs Biztos Irodája továbbra is problémásnak találta a javasolt helyettesítő technológiákat, ez hozzájárult a döntés visszavonásához.
„Elismerjük, hogy ez az átállás jelentős munkát igényel sok résztvevőtől, és hatással lesz a kiadókra, hirdetőkre és mindenkire az online hirdetési iparágban” – mondta Anthony Chavez, a Google Privacy Sandbox projektjének vezetője. Elmondta, hogy emiatt
olyan megközelítést keresnek, amely kiemeli a felhasználói választást, és mindegyik félnek megfelel.
A Google mostanában több oldalról kap támadásokat: legutóbb a Microsoft esett neki a cégóriásnak. Európai felhőszolgáltatók számára ajánlott mintegy 470 millió euró értékű csomagot a Google, hogy azok cserébe álljanak el egy a Microsofttal kötött, trösztellenes ügyet lezáró, peren kívüli egyezségtől az Európai Unióban.