BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

BMW: a fék elszállt, a nyereség olvad, az árfolyam a mélyben

A Magyarországon készült Continental-fékek hibája miatt nagyot szív a BMW: a bajor autógyártó másfél millió autót kénytelen átvizsgálni és egymilliárd eurós költséggel kijavítani. A BMW csoport legdrágább Rolls-Royce-aiba is jutott a selejtes komponensekből.

A BMW sokkoló méretű visszahívásról adott hírt a múlt héten, de még ennél súlyosabb, hogy a bajor autógyártónak két év kellett ahhoz, hogy pontosan azonosítsa a probléma forrását és kiterjedését, s kiderüljön, milyen minőség-ellenőrzési lazaságok jellemzik a cég beszállítói hálózatát. 

BMW 
Used cars in a BMW dealership.
A BMW csoportnak két évig tartott a „nyomozás” és a károk felmérése / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

A fékrásegítő rendszer hibája szerencsére nem vezetett végzetes katasztrófához, de a sofőröket alaposan meglephette, hogy nem kapcsolt az ABS, és a menetstabilizáló rendszer (ESP) is megadta magát, amikor a fékbe tapostak. A pedált tövig kellett nyomni, megfeszített erővel, hogy a kocsit kordában (és az úton) tudják tartani. A BMW csoport valamennyi márkájánál, így

  • a BMW-nél,
  • a Mininél
  • és a Rolls-Royce-nál is

előfordult a fékhiba, az esetek számáról azonban nem adott tájékoztatást a gyártó, csak annyit árult el, hogy a személyi biztonságot nem érintő problémáról van szó, azaz a kocsi így is, úgy is megáll, ha megnyomják a féket. Kisebb-nagyobb erővel. 

Egymilliárd euróra becsüli a költségeket a BMW

A visszahívást kiváltó fékrendszer úgynevezett brake-by-wire rendszerű, amely elektronikus impulzusokat használ az 1920-as évek óta a legtöbb autóba beépített hidraulikus technológia helyett.

A BMW csoport másfél millió, az utóbbi két évben gyártott autóját kénytelen ellenőrizni

és szükség esetén visszarendelni a márkaszervizekbe, a probléma orvoslása ugyanis a fékrendszer megbontását igényli. A költségeket most egymilliárd euróra becsülik, de bajor társaság nyereségébe alaposan beleharapó visszahívás többe is kerülhet, nem is szólva a BMW presztízsmárkáinak presztízsveszteségéről. A Bloomberg által látott visszahívási dokumentum szerint 

az ügyfelek és a kereskedők 2022 júniusában kezdtek panaszkodni a hibás fékekre. 

A belső gyártásellenőrzés során nem észleltek hibát, úgyhogy a beszállítókhoz fordultak, s a végén kiderült, hogy a szintén német Continental autóalkatrész-gyártó által szállított, könnyebb és hatékonyabb rendszerként reklámozott fékszervó a ludas. Annak is egy alkatrésze, amely a fékrendszeren keresztül küldött elektromos jeleket befolyásoló interferenciát okozott.

Az ominózus fékalkatrészt a Contnental szállította a BMW csoportnak / Fotó: Continental AG

A Continental a hibát az egyik magyarországi üzemre vezette vissza. A fékek áramköri lapjait gyártó munkások nem gondoskodtak kellően tiszta környezetről, így az alkatrészeken folt vagy por maradt, ami akadályozta a rendszer teljesítményét – mondták az ügyet ismerő személyek a Bloombergnek, további részletek említése nélkül.

Amerikában hamarabb léptek

Amerikában a fékhibák kapcsán már februárban elrendelték 80 ezer jármű visszahívását, ott sürgősen kellett lépni, mert a közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) tolerál ugyan egy meg nem határozott idejű, de az észszerűség határain belül megállapított időszakot, ami alatt a gyártónak fel kell tárnia a hiba forrását, ellenkező esetben drasztikus bírságot kaphat a nyakába. A BMW együttműködő volt, és igyekezett, így meg is úszta a bírságot. 

Warsaw,,Poland,-,November,17,,2023:,Rolls,Royce,Spectre,2024,
Rolls-Royce Spectre lefékezett állapotában. Valamennyit át kell vizsgálni / Fotó: Mares90

Konszernszinten két évig tartott a „nyomozás”, és az érintett autók beazonosítása, ami a meghökkentő, másfél milliós számot hozott ki azzal, hogy egy autó kijavítása 650-700 euró körüli költséggel kalkulálható. Azt nem tudni, hogy ebből mennyit vállal magára a bűnbak, a Continental.

Megkönnyíti a helyzetet, hogy a korszerűbb autókat internetes hozzáféréssel, a távolból is ellenőrizni tudják a beszállítótól származó diagnosztikai program telepítésével, s ha megtalálják a hibát, akkor az autó kijelző paneljére üzenetet küldenek, melyben szervizbe invitálják a járművet – írja a Heise Online

A profitfigyelmeztetés nem késett

A Continental arra számít, hogy a járművek 2 százaléka lesz érintett, a BMW ennél jóval többtől tart. A bajorok profitfigyelmeztetést adtak ki, eszerint üzemi nyereséghányaduk a korábbi 8-10 százalékról 6-7 százalékra eshet vissza a folyó üzleti évben. 

 

A tavalyi 18,48 milliárd eurós üzemi eredmény helyett 17 milliárd körülivel lehet csak számolni az idén. A súlyos érvágás a BMW részvényárfolyamán is nyomot hagyott, a kurzus a bejelentésre, közel 10 százalékot esett, amiből a sokk oldódásával ötöt vissza tudott szerezni. Nem így a Continental amely még mindig 9 százalékos mínuszban van.

Olyan nagy értékű luxusautókat is utolért a fékhiba, mint a 420 ezer dolláros Rolls-Royce Spectre, amelyből az Egyesült Államokban eladott mind a 688 példányt be kellett hívni javításra. Ami nem egyszerű folyamat, a szerelőnek 26 lépésből álló műveletsort kell végrehajtania a probléma orvoslásához.

Tűzveszélyes elektromos Miniket is visszahívott a BMW

Több mint 140 ezer elektromos hajtású Mini Coopert hív vissza világszerte a BMW, az akkumulátorok tűzveszélyességére hivatkozva, noha balesetről vagy sérülésről nem érkezett eddig jelentés. A magasfeszültségű akkumulátor akár vezetés közben is lekapcsolhat, de nem zárható ki a tűzveszély a parkoló autók esetében sem. Magyarországon 409 jármű érintett.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.