Gyártást hoz Európába a kínai Chery is, a helyszín még kérdéses
Már csak idő kérdése, hogy a legnagyobb kínai autóexportőr, a termelésének mintegy felét külföldön értékesítő Chery gyártást vigyen Nagy-Britanniába, s ezzel felzárkózzon a villanyautó-piac globális vezetőjéhez, a Szegeden gigagyárat építő BYD-hez, megduplázva a két európai bázissal rendelkező kínai autóipari vállalatok számát.

Mint ismert, a BYD összeszerelő üzemet épít Törökországban is, míg a Chery tavasszal a Nissan és az Ebro Barcelona melletti bezárt gyárának megvásárlásával is újraindításával alapozta meg európai jelenlétét. A spanyol gyárban készülnek majd a Chery egyik exportmárkája, az Omoda járművei, amelyek a magyar piacon is megjelennek.
A Chery rástartolt a brit piacra
Az állami részvétellel 1997-ben alapított Chery másik globális márkája, a Jaecoo később érkezik Európába, függően a vámvita alakulásától. A Chery a múlt hónapban hivatalosan is elindította az Omoda értékesítését az Egyesült Királyságban, s kapásból a legkelendőbb kategóriába szánt modelljével, az Omoda 5 városi terepjáróval nyitott, amelyet mind elektromos, mind benzinmotoros változatban kínál.
A kínai cég nem aprózza el, első körben hatvan márkakereskedéssel fedte le a nagyvárosokat, s a hálózatot az év végére több mint száztagúvá fejleszti.
A Chery nem az első kínai fecske a brit autópiacon, a céget mind az új generációs autók piacvezetőjének számító BYD, mind a szintén állami hátterű SAIC megelőzte a partraszállásban.
Az utóbbinál ez nem is csoda, hiszen megvásárolta és felfuttatta a dögrováson lévő patinás brit sportautógyártót, az MG-t, majd átfazonírozta, tömegmárkává alakítva át. Mindhárom kínai cég járművei már elérhetők idehaza is.
Még vacillálnak, de a brit helyszín az esélyesebb
A Chery most még a kelet-kínai Vuhuban lévő központi gyártóbázisáról szállítja autóit Nagy-Britanniába, de a helyzet gyökeresen megváltozik, amint eldöntik, hol húzzák fel második európai gyárukat.
A cég brit országmenedzsere, Viktor Zsang a BBC-nek elmondta, hogy a bázis helyszínválasztásában versenyben van még Olaszország is, azt viszont cáfolta, hogy annak alapján hoznák meg beruházási döntésüket, hogy melyik kormány ad az építkezéshez magasabb támogatást. A piac nagysága,
- a helyi beszállítás köre,
- a logisztika fejlettsége,
- az elérhető munkaerő,
- a szakképzett mérnökök
rendelkezésre állása alapján fognak majd dönteni. A brit piac nagyobb, mint az olasz, ráadásul, miután a spanyol gyáruk is uniós területen van, így akár onnan is vámmentesen ki tudnák elégíteni az olaszországi és más uniós tagállamok igényeit. A brit földről az EU-ba exportált autók esetében azonban számolniuk kell a 10 százalékos alapvámmal és a most 9 százalékos extra vámtétellel.

Mindezt mérlegelve hamarosan döntenek a helyszínről. Zsang azt ugyanakkor vehemensen cáfolta, hogy a tulajdonos kínai államtól tiltott támogatásokat vennének igénybe, és nem alkalmaznak tisztességtelen módszereket sem.
Maga a kínai autópiac hatalmas, évi 30 millió autó „felszívására” képes, s tavaly megközelítően 5 millió autót exportáltak, ez 64 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál. A kínai márkák jelen vannak ugyan a brit piacon is, de részesedésük egyelőre alacsony, az összforgalmon belül csaknem 5 százalékot képviselnek.
A legnagyobb kínai autóexportőr nálunk is színre lép
A piac ötödik számú szereplője, a Chery tavaly 1 881 316 darab autót értékesített, ebből 937 148 darabot Kínán kívül. A cég több mint 80 országba exportál, az európai piaci bevezetéssel ez a szám gyorsan nőni fog.
Mint arról korábban beszámoltunk, hozzánk a Chery az Omoda 5-ös sorozattal érkezik, SUV-jei belső égésű motorral, valamint teljesen elektromos változatban is elérhetők lesznek.
Az autóval szeptembertől lehet találkozni a hazai utakon, illetve ebben a hónapban nyílnak majd meg az első Omoda-szalonok is, összesen nyolc helyen.


