Az Országgyűlés kedden egyhangú szavazással, 174 igennel megszavazta azt a törvényjavaslatot, amely értelmében tilos lesz 18 év alattiaknak energiaitalt értékesíteni, illetve őket ilyennel kiszolgálni.
A szabályozás megsértőire ugyanazok a szankciók vonatkoznak, mint az alkoholtartalmú ital, a dohánytermék, illetve a szexuális termék értékesítésére vonatkozó szabályok megszegőire.
A Magyar Energiaital Szövetség (MESZ) főtitkára koábban a lapunknak elmondta: egyetértenek abban, hogy meg kell védeni a gyerekeket minden veszélytől, de jelen esetben a tiltás helyett inkább az edukációban, az oktatásban hisznek.
A törvény elfogadása után a MESZ közölte: fontosnak tartja, hogy az elfogadott új szabályozás nem az energiaitalok betiltásáról szól: Magyarországon az energiaitalok továbbra is legálisan forgalmazhatók és fogyaszthatók.
Hozzátette, hogy az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (EFSA) megállapítása szerint
egészséges felnőttek naponta akár 400 milligramm koffeint is biztonságosan fogyaszthatnak – ami körülbelül öt csésze kávénak vagy öt doboz energiaitalnak felel meg.
A Hell Magyarország is reagált a törvényre: a cég közölte, hogy a koffein valóban nem ajánlott gyermekek számára – ez azonban minden koffeintartalmú italra igaz, beleértve a kávét és a kólát is.
A cég azt is írta, hpgy az Európai Unióban ebben kérdésben nincs egységes szabályozás: sem Németországban, sem Ausztriában – ahol az egészségtudatosság kiemelkedő –, de az Egyesült Királyságban vagy az Egyesült Államokban sem vezettek be hasonló korlátozást.
Ausztria számunkra példaértékű: a Red Bull ott tudott szabadon fejlődni, és az állam támogatta, hogy egy hazai márka globális sikert érjen el
– közölte a cég a Kreatív.hu szerint.
„Meggyőződésünk, hogy a most elfogadott korlátozás nem feltétlenül a leghatékonyabb eszköz a fiatalkorúak egészségének védelmére. Úgy véljük, hogy a tudatos fogyasztói döntések elősegítését célzott tájékoztatással és edukációval érdemes támogatni – ez hosszú távon is fenntartható és arányos megközelítést jelentene” – fogalmaz a cég.
Hogy mekkora üzlet az energiaital, azt csak becsülni lehet, mindenesetre a Red Bull magyarországi leányvállalata 2023-ban 6,34 milliárd forintos magyarországi bevételt könyvelhetett el, míg a Monster magyar leányvállalatánál ez meghaladta a 700 millió forintot.
A magyarországi Hell a két versenytársánál jóval nagyobb, 67 milliárd forintos árbevételt ért el, ugyancsak 2023-ban, ám nem szabad elfelejteni, hogy szemben külföldi versenytársaival, a Hell nemcsak energiaitalt, de üdítőket vagy épp jegeskávét is gyárt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.