BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Betiltotta Magyarország az energiaitalok eladását a fiataloknak

Az Országgyűlés megtiltotta a 18 évnél fiatalabbak kiszolgálását a termékkel. Az energiaital óriási üzlet, felnőtteknek továbbra is árusítható, de a legifjabbaknak ezután már nem.

A jövőben tilos energiaitalt eladni 18 éven aluliaknak az Országgyűlés keddi döntése értelmében, melyet 174 szavazattal, egyhangúlag fogadott el a parlament. A szabályozás megsértőire ugyanazok a szankciók vonatkoznak, mint az alkoholtartalmú ital, a dohánytermék, illetve a szexuális termék értékesítésére vonatkozó szabályok megszegőire.

Many new aluminium cans of soda soft drink or energy drink containers. Drinks manufacturing concept and mass production
Az energiaital óriási üzlet / Fotó: Mehaniq

Ezért tiltják be az energiaitalt

A javaslatot azzal indokolták, hogy a 18 év alatti korosztályban folyamatosan növekszik az energiaitalt fogyasztók aránya, a közelmúltban készült felmérések szerint a középiskolás és felső tagozatos diákok 10 százaléka napi rendszerességgel fogyaszt energiaitalt. 

Az elmúlt években több száz olyan eset volt, amikor energiaital túlfogyasztása miatt fiatalok orvosi ellátásra szorultak.

A rendelkezésre álló szakértői álláspontok – Magyar Kardiológusok Társasága, Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ – egybehangzóan állítják, hogy a fiatalok túlzott energiaital-fogyasztása szív- és érrendszerre gyakorolt hatása következtében jelentős veszélyt jelent az egészségre. Az energiaital és az alkohol együttes fogyasztása végleges károsodást okozhat a májban, a szívben és a vesében is.

Ekkora üzlet az energiaital

Hogy mekkora üzlet az energiaital, azt csak becsülni lehet, mindenesetre a Red Bull magyarországi leányvállalata 2023-ban 6,34 milliárd forintos magyarországi bevételt könyvelhetett el, míg a Monster magyar leányvállalatánál ez meghaladta a 700 millió forintot. A magyarországi Hell Energy a két versenytársánál jóval nagyobb, 67 milliárd forintos árbevételt ért el, ugyancsak 2023-ban, ám nem szabad elfelejteni, hogy szemben külföldi versenytársaival, a Hell nemcsak energiaitalt, de üdítőket vagy épp jegeskávét is gyárt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.