A kaliforniai Mountain View-ban kedden induló I/O fejlesztői konferencia minden eddiginél nagyobb figyelmet kap, mivel a Google most próbálja bizonyítani: utolérte, sőt, akár meg is előzte a generatív mesterséges intelligenciában riválisait, köztük az OpenAI-t és a Metát. A bejelentések középpontjában a Gemini MI-modellek állnak, amelyek a vállalat szerint jelenleg vezetők a nyilvános teljesítménylistákon – írta a Reuters.
A konferencián a Google várhatóan bemutatja legújabb fejlesztéseit a keresőjében is, beleértve az MI-áttekintéseket (AI Overviews), valamint az úgynevezett MI Módot, amely már komplexebb kérdésekre is képes válaszolni hagyományos linkek helyett generált tartalommal. A cél egy „univerzális MI-ügynök” létrehozása, amely a tavaly bemutatott Project Astra koncepcióját viszi tovább: egy olyan eszköz, amely valós időben képes értelmezni a telefon kamerája által látott világot és arra válaszolni.
Ugyanakkor ezek az áttörések komoly üzleti dilemmát is jelentenek: meddig lehet átalakítani a keresést anélkül, hogy az alá ne ásná a Google fő bevételi forrását, a keresési hirdetéseket? Ez a szegmens tavaly a vállalat 350 milliárd dolláros bevételének túlnyomó részét adta.
A keresőpiac jövője azonban egyre kevésbé tűnik biztosnak. Elemzők szerint a felhasználók viselkedése átalakulóban van: egyre többen választják az MI-alapú chatbotokat a hagyományos keresők helyett. A Bernstein egyik friss elemzése szerint a Google valódi keresőpiaci részesedése már csak 65–70 százalék lehet, míg a Wells Fargo elemzői azt jósolják, hogy ez öt éven belül ötven százalék alá is csökkenhet.
A helyzetet súlyosbítják a jogi problémák is. Az amerikai igazságügyi minisztérium két trösztellenes pert is indított a Google ellen, amelyek közül az egyik akár a Chrome böngésző eladására is kényszerítheti a céget. E
mellett nemrég 150 milliárd dollárral csökkent az Alphabet piaci értéke egyetlen nap alatt, miután egy Apple-vezető arról tanúskodott, hogy az MI-eszközök miatt csökkent a Google-keresések száma a Safari böngészőben.
A kihívások ellenére a Google nem fékez: 2025-ben 75 milliárd dollárt tervez MI-re és kapcsolódó infrastruktúrára költeni – ez jelentős növekedés a 2024-es 52,5 milliárdhoz képest. Sundar Pichai vezérigazgató áprilisban megerősítette, hogy a befektetési tervet nem változtatják meg, még a kereskedelmi bizonytalanságok és vámok ellenére sem.
A Google nem csak a keresőn keresztül kíván pénzt csinálni az MI-ből. Egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a fizetős szolgáltatások is:
A keddi bejelentések kulcskérdése az lesz: a Google hajlandó-e valóban átalakítani saját keresőüzletágát, hogy lépést tartson a technológiai forradalommal – vagy továbbra is csak óvatosan, apró lépésekben halad?
Kényelmes vagy kémkedés? Óriási vitákat kavar a Google új képfunkciója
Egyre keskenyebb a határ a segítség és a megfigyelés között. A Google szerint a képernyőmentéseink elemzése a kényelmünket szolgálja, sokak szerint viszont ez már kémkedés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.