BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Erődemonstrációt tart a Google: hatalmas MI-fejlesztésekkel nyomnák le a versenytársakat – a keresőpiacon azonban veszélybe került a techóriás fölénye

A cég megpróbálja megőrizni piaci vezető szerepét a generatív MI térnyerésének árnyékában. A vállalat új mesterségesintelligencia-fejlesztésekkel indítja az éves I/O konferenciáját, miközben egyre nagyobb nyomás nehezedik a keresőóriás üzleti modelljére.

A kaliforniai Mountain View-ban kedden induló I/O fejlesztői konferencia minden eddiginél nagyobb figyelmet kap, mivel a Google most próbálja bizonyítani: utolérte, sőt, akár meg is előzte a generatív mesterséges intelligenciában riválisait, köztük az OpenAI-t és a Metát. A bejelentések középpontjában a Gemini MI-modellek állnak, amelyek a vállalat szerint jelenleg vezetők a nyilvános teljesítménylistákon – írta a Reuters.

Illustration Google mesterséges intelligencia
A vállalat új mesterségesintelligencia-fejlesztésekkel indítja az éves I/O konferenciáját, miközben egyre nagyobb nyomás nehezedik a keresőóriás üzleti modelljére / Fotó: CFOTO via AFP

A konferencián a Google várhatóan bemutatja legújabb fejlesztéseit a keresőjében is, beleértve az MI-áttekintéseket (AI Overviews), valamint az úgynevezett MI Módot, amely már komplexebb kérdésekre is képes válaszolni hagyományos linkek helyett generált tartalommal. A cél egy „univerzális MI-ügynök” létrehozása, amely a tavaly bemutatott Project Astra koncepcióját viszi tovább: egy olyan eszköz, amely valós időben képes értelmezni a telefon kamerája által látott világot és arra válaszolni.

Mesterségesintelligencia-forradalom, a Google keresőmotorja kárára

Ugyanakkor ezek az áttörések komoly üzleti dilemmát is jelentenek: meddig lehet átalakítani a keresést anélkül, hogy az alá ne ásná a Google fő bevételi forrását, a keresési hirdetéseket? Ez a szegmens tavaly a vállalat 350 milliárd dolláros bevételének túlnyomó részét adta.

A keresőpiac jövője azonban egyre kevésbé tűnik biztosnak. Elemzők szerint a felhasználók viselkedése átalakulóban van: egyre többen választják az MI-alapú chatbotokat a hagyományos keresők helyett. A Bernstein egyik friss elemzése szerint a Google valódi keresőpiaci részesedése már csak 65–70 százalék lehet, míg a Wells Fargo elemzői azt jósolják, hogy ez öt éven belül ötven százalék alá is csökkenhet.

A helyzetet súlyosbítják a jogi problémák is. Az amerikai igazságügyi minisztérium két trösztellenes pert is indított a Google ellen, amelyek közül az egyik akár a Chrome böngésző eladására is kényszerítheti a céget. E

mellett nemrég 150 milliárd dollárral csökkent az Alphabet piaci értéke egyetlen nap alatt, miután egy Apple-vezető arról tanúskodott, hogy az MI-eszközök miatt csökkent a Google-keresések száma a Safari böngészőben.

A kihívások ellenére a Google nem fékez: 2025-ben 75 milliárd dollárt tervez MI-re és kapcsolódó infrastruktúrára költeni – ez jelentős növekedés a 2024-es 52,5 milliárdhoz képest. Sundar Pichai vezérigazgató áprilisban megerősítette, hogy a befektetési tervet nem változtatják meg, még a kereskedelmi bizonytalanságok és vámok ellenére sem.

A Google nem csak a keresőn keresztül kíván pénzt csinálni az MI-ből. Egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a fizetős szolgáltatások is:

  • a Google One előfizetéses rendszer már 150 millió felhasználónál jár;
  • és egyre többen fizetik a havi 19,99 dolláros prémium csomagot, amely kizárólagos MI-funkciókat kínál.

A keddi bejelentések kulcskérdése az lesz: a Google hajlandó-e valóban átalakítani saját keresőüzletágát, hogy lépést tartson a technológiai forradalommal – vagy továbbra is csak óvatosan, apró lépésekben halad?

Kényelmes vagy kémkedés? Óriási vitákat kavar a Google új képfunkciója

Egyre keskenyebb a határ a segítség és a megfigyelés között. A Google szerint a képernyőmentéseink elemzése a kényelmünket szolgálja, sokak szerint viszont ez már kémkedés.

 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.