BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bukdácsol a Tesla, tarol a Volkswagen az európai autópiacon

Enyhe tavaszi keresletbővülés köszöntött be a vámmizériától szenvedő európai járműpiacon, amely azonban még májusban sem tudott kikászálódni az idei a mínuszokból. Az autópiacot a hibridek uralják, az elektromos autóknál az áttörés még várat magára.

Az áprilisi 1,6 százalékos bővülést májusban 1,3 százalékos követte az Európai Unió újautó-piacán, ahol összesen 926 582 autót helyeztek forgalomba. Folyik tehát az autópiac lassú ébredezése, jóllehet az első negyedévet még mindig a visszaesés jellemezte éves összevetésben, s a májusig összeszedett 0,6 százalékos hátrány ledolgozása még hátravan – derül ki az Európai Személyautó-gyártók Szövetsége (ACEA) szerdán közzétett statisztikájából

autópiac Opel
Sikeresek a Stellantis csoporthoz tartozó Opel Grandland modellek az európai autópiacon / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A helyzet azonban továbbra is képlékeny, az Egyesült Államok és az EU közötti kölcsönös vámfenyegetések zavarják a tisztánlátást, és elbizonytalanítják a piaci szereplőket. Ebben júliusban változás történhet, a türelmi határidők lejártával és a tárgyalások zátonyra futásával valóban élesedhetnek a kirívóan magas autóvámok. 

Sok még a bizonytalanság az európai autópiacon

Igaz, az európai piacon az elenyésző amerikai import nem okoz turbulenciát, az extra vámok miatt az USA piacáról kiszoruló európai gyártású gépkocsiknak viszont vevőt kell keresni a kontinensen, hogy a szektor termelését és a foglalkoztatottságot valahogy stabilizálni tudják.

Európa legnagyobb autópiacán, az összmennyiség 26 százalékát felszívó Németországban április után most is némi vásárlói optimizmust tapasztalhattunk, míg a három másik meghatározó piacot hektikus kilengések jellemezték. Májusban

  • Németországban 239,3 ezer darab (plusz 1,2 százalék),
  • Olaszországban 139,5 ezer darab (mínusz 0,1 százalék),
  • Franciaországban 123,9 ezer darab (mínusz 12,3 százalék)
  • Spanyolországban 112,8 ezer darab (plusz 18,6 százalék)

személyautót helyeztek forgalomba. Magyarország a spanyol mintát követve 10,9 ezer darabos volumennel, 14,3 százalékos éves növekedést ért el.

Túl az egyharmadon a hibridek részaránya 

Ami a meghajtás szerinti megoszlást illeti, a benzines hibridek első öt hónapban mért 35,1 százalékos piaci részesedésükkel magasan vezetnek, különösen a négy nagy piacon lelkesednek értük a vásárlók. A benzinesek 28,6 és a dízelek 9,5 százalékos részesedése jelzi a robbanómotoros technológia iránti kereslet csökkenését. 

elektromos autó, hibrid, benzin, dízel, Németország
autóipar
A tölthető hibridek részaránya 8,2 százalékos az európai uniós újautó-piacon / Fotó: Northfoto

Egy évvel korábban a benzin- és dízelüzemű autók együttes piaci részesedése 48,5 százalék volt, ez mára 38,1 százalékra csökkent. A gond csak az, hogy az elektromos átállás sikere terén meghatározó villanyautók elterjedése nem a kívánt dinamikával történik. Ezek az idén 15,1 százalékot hasítottak ki a teljes piacból, májusban viszont 25 százalékos volt az éves alapú bővülés, összesen 142,8 ezer villanyautó kelt el, ebből Magyarország 799 darabbal vette ki a részét, ez mindössze 2,3 százalékkal több az egy évvel korábbinál.

Az elektromosautó-gyártók körében a Tesla szenvedése szúr szemet, 

Elon Musk cége a májust 8729 autó eladásával tudta le, ez 40,5 százalékos éves mínuszt takar. Ezzel a cég piaci részesedése Európában 1,6-ről 0,9 százalékra zuhant. Az öthavi teljesítmény még lelombozóbb: 50 413 eladott autó és 45,2 százalékos visszaesés. Eközben a kínai versenyzők szépen jönnek föl. 

A kínai SAIC stratégiát váltott, a BYD még nem robbantott a piacon

Bár az új generációs autók értékesítésében világelső BYD még most sem szerepel az ACEA statisztikájában, ott van helyette a kontinensen az autóit a brit MG márkanév alatt áruló SAIC Motor, amely májusban 18 717 autót adott el, 38 százalékkal többet, mint tavaly ilyenkor. 

Az MG Európába exportált modelljeiből 88,5 ezer fogyott az idei első öt hónapban / Fotó: AFP

Piaci részesedése másfél százalékról 2 százalékosra nőtt. A SAIC ráadásul ellenszélben tudott előrelépni a piacon, ahol elektromos autóit Brüsszel összesen 45,3 százalékos büntetővámmal tette versenyképtelenné. A kínaiak azonban váltottak, s a hibridjeikkel támadták le Európát.

Az európai piacot a Volkswagen csoport uralja

A gyártók versenyében a Volkswagen csoport első helye megingathatatlan, a wolfsburgiak piaci részesedése jelenleg 28,5 százalékos, vagyis minden nehézségük ellenére 0,9 százalékponttal még növelni is tudták az elmúlt egy évben. A második helyen álló Stellantis 1,2 százalékpontnyi piacrészt veszített, s most 16,2 százalékon áll, megelőzve a Renault csoportot, amely 10,8-ról 11 százalékra jött föl.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.