Az áprilisi 1,6 százalékos bővülést májusban 1,3 százalékos követte az Európai Unió újautó-piacán, ahol összesen 926 582 autót helyeztek forgalomba. Folyik tehát az autópiac lassú ébredezése, jóllehet az első negyedévet még mindig a visszaesés jellemezte éves összevetésben, s a májusig összeszedett 0,6 százalékos hátrány ledolgozása még hátravan – derül ki az Európai Személyautó-gyártók Szövetsége (ACEA) szerdán közzétett statisztikájából.
A helyzet azonban továbbra is képlékeny, az Egyesült Államok és az EU közötti kölcsönös vámfenyegetések zavarják a tisztánlátást, és elbizonytalanítják a piaci szereplőket. Ebben júliusban változás történhet, a türelmi határidők lejártával és a tárgyalások zátonyra futásával valóban élesedhetnek a kirívóan magas autóvámok.
Igaz, az európai piacon az elenyésző amerikai import nem okoz turbulenciát, az extra vámok miatt az USA piacáról kiszoruló európai gyártású gépkocsiknak viszont vevőt kell keresni a kontinensen, hogy a szektor termelését és a foglalkoztatottságot valahogy stabilizálni tudják.
Európa legnagyobb autópiacán, az összmennyiség 26 százalékát felszívó Németországban április után most is némi vásárlói optimizmust tapasztalhattunk, míg a három másik meghatározó piacot hektikus kilengések jellemezték. Májusban
személyautót helyeztek forgalomba. Magyarország a spanyol mintát követve 10,9 ezer darabos volumennel, 14,3 százalékos éves növekedést ért el.
Ami a meghajtás szerinti megoszlást illeti, a benzines hibridek első öt hónapban mért 35,1 százalékos piaci részesedésükkel magasan vezetnek, különösen a négy nagy piacon lelkesednek értük a vásárlók. A benzinesek 28,6 és a dízelek 9,5 százalékos részesedése jelzi a robbanómotoros technológia iránti kereslet csökkenését.
Egy évvel korábban a benzin- és dízelüzemű autók együttes piaci részesedése 48,5 százalék volt, ez mára 38,1 százalékra csökkent. A gond csak az, hogy az elektromos átállás sikere terén meghatározó villanyautók elterjedése nem a kívánt dinamikával történik. Ezek az idén 15,1 százalékot hasítottak ki a teljes piacból, májusban viszont 25 százalékos volt az éves alapú bővülés, összesen 142,8 ezer villanyautó kelt el, ebből Magyarország 799 darabbal vette ki a részét, ez mindössze 2,3 százalékkal több az egy évvel korábbinál.
Az elektromosautó-gyártók körében a Tesla szenvedése szúr szemet,
Elon Musk cége a májust 8729 autó eladásával tudta le, ez 40,5 százalékos éves mínuszt takar. Ezzel a cég piaci részesedése Európában 1,6-ről 0,9 százalékra zuhant. Az öthavi teljesítmény még lelombozóbb: 50 413 eladott autó és 45,2 százalékos visszaesés. Eközben a kínai versenyzők szépen jönnek föl.
Bár az új generációs autók értékesítésében világelső BYD még most sem szerepel az ACEA statisztikájában, ott van helyette a kontinensen az autóit a brit MG márkanév alatt áruló SAIC Motor, amely májusban 18 717 autót adott el, 38 százalékkal többet, mint tavaly ilyenkor.
Piaci részesedése másfél százalékról 2 százalékosra nőtt. A SAIC ráadásul ellenszélben tudott előrelépni a piacon, ahol elektromos autóit Brüsszel összesen 45,3 százalékos büntetővámmal tette versenyképtelenné. A kínaiak azonban váltottak, s a hibridjeikkel támadták le Európát.
A gyártók versenyében a Volkswagen csoport első helye megingathatatlan, a wolfsburgiak piaci részesedése jelenleg 28,5 százalékos, vagyis minden nehézségük ellenére 0,9 százalékponttal még növelni is tudták az elmúlt egy évben. A második helyen álló Stellantis 1,2 százalékpontnyi piacrészt veszített, s most 16,2 százalékon áll, megelőzve a Renault csoportot, amely 10,8-ról 11 százalékra jött föl.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.