Bukdácsol a Tesla, tarol a Volkswagen az európai autópiacon
Az áprilisi 1,6 százalékos bővülést májusban 1,3 százalékos követte az Európai Unió újautó-piacán, ahol összesen 926 582 autót helyeztek forgalomba. Folyik tehát az autópiac lassú ébredezése, jóllehet az első negyedévet még mindig a visszaesés jellemezte éves összevetésben, s a májusig összeszedett 0,6 százalékos hátrány ledolgozása még hátravan – derül ki az Európai Személyautó-gyártók Szövetsége (ACEA) szerdán közzétett statisztikájából.

A helyzet azonban továbbra is képlékeny, az Egyesült Államok és az EU közötti kölcsönös vámfenyegetések zavarják a tisztánlátást, és elbizonytalanítják a piaci szereplőket. Ebben júliusban változás történhet, a türelmi határidők lejártával és a tárgyalások zátonyra futásával valóban élesedhetnek a kirívóan magas autóvámok.
Sok még a bizonytalanság az európai autópiacon
Igaz, az európai piacon az elenyésző amerikai import nem okoz turbulenciát, az extra vámok miatt az USA piacáról kiszoruló európai gyártású gépkocsiknak viszont vevőt kell keresni a kontinensen, hogy a szektor termelését és a foglalkoztatottságot valahogy stabilizálni tudják.
Európa legnagyobb autópiacán, az összmennyiség 26 százalékát felszívó Németországban április után most is némi vásárlói optimizmust tapasztalhattunk, míg a három másik meghatározó piacot hektikus kilengések jellemezték. Májusban
- Németországban 239,3 ezer darab (plusz 1,2 százalék),
- Olaszországban 139,5 ezer darab (mínusz 0,1 százalék),
- Franciaországban 123,9 ezer darab (mínusz 12,3 százalék)
- Spanyolországban 112,8 ezer darab (plusz 18,6 százalék)
személyautót helyeztek forgalomba. Magyarország a spanyol mintát követve 10,9 ezer darabos volumennel, 14,3 százalékos éves növekedést ért el.
Túl az egyharmadon a hibridek részaránya
Ami a meghajtás szerinti megoszlást illeti, a benzines hibridek első öt hónapban mért 35,1 százalékos piaci részesedésükkel magasan vezetnek, különösen a négy nagy piacon lelkesednek értük a vásárlók. A benzinesek 28,6 és a dízelek 9,5 százalékos részesedése jelzi a robbanómotoros technológia iránti kereslet csökkenését.

Egy évvel korábban a benzin- és dízelüzemű autók együttes piaci részesedése 48,5 százalék volt, ez mára 38,1 százalékra csökkent. A gond csak az, hogy az elektromos átállás sikere terén meghatározó villanyautók elterjedése nem a kívánt dinamikával történik. Ezek az idén 15,1 százalékot hasítottak ki a teljes piacból, májusban viszont 25 százalékos volt az éves alapú bővülés, összesen 142,8 ezer villanyautó kelt el, ebből Magyarország 799 darabbal vette ki a részét, ez mindössze 2,3 százalékkal több az egy évvel korábbinál.
Az elektromosautó-gyártók körében a Tesla szenvedése szúr szemet,
Elon Musk cége a májust 8729 autó eladásával tudta le, ez 40,5 százalékos éves mínuszt takar. Ezzel a cég piaci részesedése Európában 1,6-ről 0,9 százalékra zuhant. Az öthavi teljesítmény még lelombozóbb: 50 413 eladott autó és 45,2 százalékos visszaesés. Eközben a kínai versenyzők szépen jönnek föl.
A kínai SAIC stratégiát váltott, a BYD még nem robbantott a piacon
Bár az új generációs autók értékesítésében világelső BYD még most sem szerepel az ACEA statisztikájában, ott van helyette a kontinensen az autóit a brit MG márkanév alatt áruló SAIC Motor, amely májusban 18 717 autót adott el, 38 százalékkal többet, mint tavaly ilyenkor.

Piaci részesedése másfél százalékról 2 százalékosra nőtt. A SAIC ráadásul ellenszélben tudott előrelépni a piacon, ahol elektromos autóit Brüsszel összesen 45,3 százalékos büntetővámmal tette versenyképtelenné. A kínaiak azonban váltottak, s a hibridjeikkel támadták le Európát.
Az európai piacot a Volkswagen csoport uralja
A gyártók versenyében a Volkswagen csoport első helye megingathatatlan, a wolfsburgiak piaci részesedése jelenleg 28,5 százalékos, vagyis minden nehézségük ellenére 0,9 százalékponttal még növelni is tudták az elmúlt egy évben. A második helyen álló Stellantis 1,2 százalékpontnyi piacrészt veszített, s most 16,2 százalékon áll, megelőzve a Renault csoportot, amely 10,8-ról 11 százalékra jött föl.


