A dízelpiacok káoszra készülnek címmel készített összefoglalót az orosz Oilcapital.ru, amely a várható ellátási problémákra vonatkozó állításainak többségét az Oilprice.com nevű tekintélyes szaklap cikkeivel támasztja alá. A káosz február 5-e után várható, ekkortól ugyanis néhány kivételtől eltekintve tilos az uniós tagországoknak orosz olajból előállított terméket exportálni vagy importálni. A tilalom Oroszország Ukrajnában folytatott háborúja miatt született.

tankolás
Fotó: Hegedűs Márk / Nógrád Megyei Hírlap

 

Épp most jönnek az amerikai finomítójavítások 

Elsőként azt idézi az orosz portál az Oilprice.com-tól, hogy az Egyesült Államokban a finomítók a tervezett javítások és karbantartások szezonjára készülnek, a helyi készletek a szokásosnál alacsonyabbak, de a kereslet továbbra is meglehetősen magas. Európában eközben a Total Energies három franciaországi finomítójában volt sztrájk, a gyárak csökkentették a nagykereskedelmi piac benzin- és dízelolajellátását, és egyikük a szállítást is minimálisra csökkentette. Az amerikai a finomítók az ütemezett javításaikra készülnek, és 

a Reuters szerint az idén kétszer annyi finomítót terveznek leállítani javítások miatt, hogy pótolják a világjárvány idején kimaradt tervezett javításokat.

Csökken a benzin és a gázolaj termelése, így Európába is kevesebbet tudnak exportálni. Jelenleg Oroszország az EU legnagyobb üzemanyag-szállítója.

És még a hideg is

Az embargóra számítva a kereskedők aktívan vásárolják az orosz gázolajat, de az előbbiek alapján az USA nem tud majd ugyanúgy beavatkozni és segíteni, mint ahogy az LNG-vel tette az orosz vezetékes gáz helyettesítésére – jósolja az orosz portál. A Bloomberg alapján azt írja, hogy emellett számos dízelüzemanyag-szállító tartályhajó változtatott útvonalon Európából vissza az Egyesült Államokba, mert a decemberi hideg miatt az Öböl-parti feldolgozókapacitások egyharmada leállt, ráadásul leállították az amerikai Colonial olajtermék-vezetékhálózatot is. A lap szerint „a kollektív Nyugatnak Kelet felé kell fordulnia üzemanyagért”. (Egyébként nem túl derűlátók a magyarországi várakozások sem.) 

Lesznek azért eladók

A Kelet már készen áll. A kínai magánfinomítók amellett, hogy sok olajimportkvótát kapnak, magát az olajat is kedvezményekkel kapják. Az indiai finomítók is készek segíteni a dízelexportban, a Wood Mackenzie az ország gázolajtermelésének növekedését jósolja. A közel-keleti finomítók is növelheti az üzemanyagexportjukat, sőt, orosz üzemanyagot is vehetnek, amit majd továbbadnak Európának. 

Valójában a februári EU-embargó csak tovább változtat az olajpiaci logisztikán.

Ahogy most az orosz olaj túlnyomó többsége Ázsiába, a közel-keleti Európába kerül, úgy majd az előbbiből több jut Afrikába és Latin-Amerikába, miközben a közel-keleti gázolaj uralja majd az európai piacot. Az ázsiai finomítók által termelt összes üzemanyagot más régiókból is átirányítják Európába. Ám a szállítási útvonalak meghosszabbodása miatt, továbbá az amerikai finomítók karbantartásából adódó kínálatcsökkenés hatására a gázolajárak hamarosan az egekbe szöknek. Mivel pedig a dízelt elsősorban az áruszállításban használják, a drágulása más áruk árának növekedéséhez vezet. „Így az embargó lökést ad az inflációnak, ami már az Atlanti-óceán mindkét partján aggasztja a kormányokat” – jósolja a lap.