Magyarország augusztus 1-je óta több mint kétszer (2,33-szor) annyit fizet egy tonna kőolaj Ukrajnán keresztüli szállításáért, mint az elmúlt év első napján. Az azóta történt emelés négy lépcsőben történt, és hivatalos közlések szerint jelentős szerepe van abban, hogy az üzemanyag hazai ára térségi összehasonlításban magas, sőt, kisebb mértékben az is emiatt nő.

Egyre többe kerül a jó Barátság.
Fotó: Máthé Zoltán/MTI

 

Lépésről lépésre nőtt a tranzitdíj

Sovány vigasz, de az Ukrtransznafta vezetéki társaság lépései nem meglepetésszerűen érkeztek, emelési tervéről már hónapokkal korábban lehetett olvasni: az ez év júniusi, 50 százalékosról és az augusztusi, további 23,5 százalékosról például a Világgazdaság májusban írt. A tranzit drágulásán belül a magyar importőr, végső soron pedig a végfelhasználók szempontjából kiemelten kellemetlen, hogy 

a behozatal éves mennyiségéből a nagyobbik tétel arra az időszakra esik, amikor a tarifa is magasabb,

legalábbis ez következik az Ukrainian Business News orosz forrásokra hivatkozó, májusi cikkéből. A szaklap ugyanis akkor értesülései alapján azt írta, hogy 2023. második negyedévétől a Barátság olajvezetéken továbbított napi mennyiség júliustól 30,5 százalékkal 321 ezer hordóra nő. Ez nem kizárólag a magyar piacra szánt mennyiség, hanem a Barátságon áthaladó összes, ahogyan a tranzit díja is minden vevő számára emelkedett, amely ezen a csövön vásárol.

 

Hasonlóak a százhalombattai és a pozsonyi termelés körülményei

Szlovákiában sem olcsóbb a benzin, mint Magyarországon. A hasonló magyarországi és szlovákiai árak, pontosabban gyártási költségek mellett az azonos nagyságú tranzitdíjon kívül szól az is, hogy a pozsonyi és a százhalombattai finomító is mintegy 30 százalékban tud orosztól eltérő forrású olajat feldolgozni. Igaz, arról a Világgazdaságnak nincs információja, hogy a két finomító egymáshoz képest milyen áron jut orosz, illetve attól eltérő forrású kőolajhoz, és arról sem, hogy az említett 30 százalékos lehetőséget mennyire használják ki. Márpedig ez megnehezíti az üzemanyagárakra ható tényezők súlyának kiderítését. (Arról azonban érkezett hír, hogy a Slovnaft júliusban csökkenteni kényszerült a termelését a felhasznált, nem orosz olaj minőségi problémái miatt.) De azért túl nagy titokról sincs szó.

Nem érdektelen a kőolaj ára sem

A hazai és szlovákiai üzemanyagárak hasonlóságát –, de, ami fontosabb, a benzin drága voltát – meghatározó súllyal a nyersolaj ára, a termelés egyéb költségei, az értéklánc piaci szereplőinek árrése és az adózási rendszer okozzák, és csak kisebb mértékben a nyersolaj szállítási költsége. Piaci forrásból a Világgazdaságnak megerősítették, amit a napokban az Erste olaj- és gázipari elemzője, Pletser Tamás e tárgyban nyilatkozott: „Sokkal lényegesebb az, hogy a gázolaj szórása elég jelentős volt a nemzetközi piacokon az elmúlt hónapokban, ez pedig egy rövid idő után átgyűrűzött a benzin árába is. Tény persze az is, hogy a kitermelés visszavágására tett vállalások sem tettek jót a nemzetközi piaci hangulatnak. 

Sok a bizonytalanság, de inkább a dollár erősödését lehet a benzin itthoni drágulásáért hibáztatni – a tranzitdíjat nem” – fogalmazott a Pénzcentrumnak.

Ugyanott Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára (akit a Világgazdaság most nem tudott elérni) a Brent olaj árának megszaladásáról beszélt, további drágulást sem kizárva. „Most éppen a bizonytalanságot kell megfizetnünk, hogy senki sem tudja, pontosan mi következhet” – mondta.

Rosszul startol a jövő év

Magyarország tavaly 4,8 millió tonna orosz kőolajat importált az Eurostat adatai szerint. Az idei mennyiség az év első hat hónapban 1,8 millió tonna közelében járt, vagyis – ha az idei behozatal nagyjából azonos lesz a tavalyival, akkor – az év második felére az elsőnél jóval nagyobb mennyiség jut, amiért augusztustól már az ismét megemelt szállítási tarifát kell fizetni. (Orbán Viktor miniszterelnök a napokban évi mintegy 8 millió tonna, a Barátság vezetéken Magyarországra érkező kőolajról beszélt, de ebben benne lehetett a tranzit is.)

Ha Ukrajna 2024. január 1-jétől nem emel tranzitdíjat, továbbá az évi 4,8 millió tonnás magyar importtal, a 21 eurós tonnánkénti tarifával és a mostani, 384 forintos euróárfolyammal számolva az ország jövő évi olajtranzit-számlája 100,8 millió euró, vagyis 38,7 milliárd forint lenne. A szám sokkal nagyobb lenne a miniszterelnök által megjelölt mennyiségre vetítve, ami mellett az szól, hogy a Barátság vezetéken ellátott, szlovákiai Slovnaft finomító is a magyar Molé.