Elindult a debreceni hidrogénbusz-mintaprojekt. A hidrogénbusz több magyar várost is megjár egy év alatt: Debrecen után Miskolcon, Kecskeméten, Kaposváron, Zalaegerszegen és Győrben lehet majd kipróbálni – minden városban kétszer négy héten keresztül. A Solaris hidrogénbuszt a Messer Hungarogáz látja el üzemanyaggal a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. kísérleti programjában.
Kétszáz kilométer megtételére méretezték
A jármű Debrecenben több útvonalon is közlekedik az erről kiadott közlemény szerint, majd fél év múlva újabb négy hétre visszatér. Az utasok díjmentesen próbálhatják ki a helyi légszennyezéstől mentesen és nagyon csekély zajkibocsátással üzemelő buszt. A 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino 12 electric H2 február 1-jéig közlekedik a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. menetrend szerinti vonalain. Hidrogén-üzemanyagcellája elektromos áramot termel, amely a jármű villanymotorját hajtja.
A busz csupán vízpárát bocsát ki, amely az üzemanyagcellában lezajló hidrogén-oxigén reakció végterméke.
A mintaprojekt során 200 kilométeres napi futásra alakították ki az ellátási rendszerét, ez a városi közösségi közlekedésben való teszteléshez messzemenően elegendő.
Be kell gyakorolni a hidrogén tankolását is
A mintaprojekt helyszínéül szolgáló hat városban a Messer Hungarogáz Kft. hidrogéngyártóként és technológiai szakértőként biztosítja a hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz folyamatos üzemanyagellátását. A Messer célja, hogy a hidrogénhajtás iránt érdeklődő közösségiközlekedés-szolgáltatók megismerjék az üzemanyagcellás buszt, és tapasztalatot szerezzenek a hidrogéntöltés terén. A hidrogéntöltés mobil, traileres berendezéssel történik, amely gyorsan és egyszerűen üzembe helyezhető, és egyetlen nap alatt áthelyezhető az egyik városból a másikba. A Messer tavaly januárban a paksi tömegközlekedésben tesztelt egy hidrogénnel hajtott buszt, amelyet szintén mobil hidrogénkútról töltöttek.
A Messernek van Magyarországon a hidrogén közúti szállításához szükség legnagyobb traileres járműflottája a közlemény szerint. A cég azonban kész fix, nagynyomású hidrogéntöltőkutak telepítésére és üzemeltetésére, a szükséges hidrogén folyamatos beszállítására vagy akár helyszíni előállítására is. Integrált hidrogénellátási megoldását One Stop Shop néven kínálja a járműflotta-üzemeltetőknek.
Nem kell nagyon előreszaladni
Tisztán elektromos buszból több mint kétszázat helyeztek már forgalomba Magyarországon, mintegy háromnegyedük a közösségi közlekedést erősíti. Még nem dőlt el, hogy a közösségi buszközlekedésben a tisztán elektromos vagy a hidrogén-üzemanyagcellás megoldás lesz-e a befutó, illetve hogy milyen módon élhet majd egymás mellett, egészítheti ki egymást ez a kétféle modern hajtás. Mindkét technológiának vannak előnyei és hátrányai.
A hidrogén esetében nagyobb kihívás a zöldhidrogén hatékony és olcsó előállítása, továbbá általában többe kerül a hidrogénhajtás elemeinek és alkatrészeinek az előállítása.
A tisztán akkumulátoros megoldások ugyanakkor járműtömegben, hatótávban, az akkumulátorok nyersanyagigényében és környezetterhelésében maradhatnak alul a hidrogénesekhez képest.
A Messer a világ legnagyobb magánkézben lévő ipari-, orvosi- és különlegesgáz-szakértője. Ipari gázait
- az iparban,
- a környezetvédelemben,
- az orvostudományban,
- az élelmiszeriparban,
- a hegesztési és vágástechnikában,
- a 3D-nyomtatásban,
- az építőiparban,
- a kutatásban, valamint
- a tudomány területén használják.
Termékeit és szolgáltatásait Európában, Ázsiában és Amerikában is értékesíti. A több mint 11 ezer fős társaság a piac egyik legszélesebb gázipari termékportfólióját kínálja, míg a gyógyszeriparnak orvosi és gyógyszerészeti gázokat, valamint kulcsrakész megoldásokat szállít.