BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Van olyan töltőállomás, ahol húszezer forintból kijön egy tele tank

Hidrogéntöltő állomások sora létesült tavaly világszerte – természetesen Kína tarol –, de az új, zöld közlekedési és szállítási mód ettől még nem lépett ki az embrionális korából. Egy H-töltő Magyarországon is működik, és valamikor talán országos hálózat is lesz.

Pillanatnyilag egyetlen egységből áll a magyarországi hidrogéntöltő állomások hálózata: a Linde Gáz 2021-ben mutatott be egy ilyen mobil berendezést a fővárosi Illatos úton lévő telephelyén. Mindazonáltal ezzel egész Kelet-Európában az élmezőnyben vagyunk, mert a térségben rajtunk kívül csak Lettország büszkélkedhet H-töltővel, igaz, szintén csak eggyel, továbbá Prága egy idén nyílttal. A lett fővárosban, Rigában már hosszabb ideje, 2020 márciusa óta működik a berendezés, amely tíz trolibuszt lát el folyamatosan üzemanyaggal. A Linde budapesti töltője nem nyilvános, a társaság csak szerződéses partnereket szolgál ki. A hazai vevők elsősorban tesztjelleggel használnak hidrogénüzemű járműveket.

Budapest, 2022. február 9.Hidrogén-töltőállomás a Linde Gáz Magyarország Zrt. Illatos úti telephelyén 2022. február 9-én. Először vesz részt hidrogén-meghajtású autóbusz a közösségi közlekedésben Magyarországon. A Kőbánya-Kispest és Vecsés között közlekedő üzemanyagcellás buszt a Volánbusz üzemelteti a Zöld busz program több mint három hétig tartó mintaprojektjében.MTI/Mónus Márton Budapest, 2022. február 9.
Hidrogén-töltőállomás a Linde Gáz Magyarország Zrt. Illatos úti telephelyén 2022. február 9-én. Először vesz részt hidrogén-meghajtású autóbusz a közösségi közlekedésben Magyarországon. A Kőbánya-Kispest és Vecsés között közlekedő üzemanyagcellás buszt a Volánbusz üzemelteti a Zöld busz program több mint három hétig tartó mintaprojektjében.
MTI/Mónus Márton
Az Illatos úti első fecskét újabbak követhetik.
Fotó: Mónus Márton / MTI

 

Kínát meg sem kell próbálni utolérni

Egytöltős pozíciónk abból a szempontból sem rossz, hogy a világon egyelőre csak 30 országban tankolható hidrogén a Statista.com adatai szerint. A globális éllovas természetesen Kína 250 töltővel, amelyet Japán (161 egység) és Dél-Korea (141 egység) követ a 2022. áprilisi állapot szerint. Az európai mezőnyt Németország vezeti (93), és csak utána következik az USA (54). Egy kilogramm hidrogént pillanatnyilag 10-12 euróért lehet vásárolni a Világgazdaság információi szerint. Ennyivel 110-120 kilométer tehető meg személyautóval. A személyautók hidrogéntartályába 5-6 kilogramm hidrogén fér, vagyis a hatótávolságuk 500-600 kilométer. Az előbbi adatok átlagával számolva – 11 euró és 115 kilométer –, 100 kilométert egy H-autóval 9,56 euróból lehet megtenni, azaz mostani árfolyamon 3600 forintból. A teletankolás (6 kilogramm esetén és 11 euróval) 57,39 euróba, vagyis 21,6 ezer forintba kerül.

javított Hidrogéntöltők száma 2022. április
 

Beszédes a frissebb, már év végi adat is, amelyet Hydrogen Central közölt. Ebből kiderül, hogy míg 2022 elején „csak” 130 H-töltő működött világszerte, az év végén már 814, és további 315 tervéről lehet tudni. Látványos az európai bővülés is, mert az egységek száma 45-tel 254-re emelkedett. Egy idei nyitásról a Világgazdaság is beszámolt: januárban Csehországban adott át egy, ráadásul személyzet nélküli H-töltőt a lengyelországi Orlen Unipetrol. (Az Orlen a közelmúltban fontos pozíciót szerzett a magyarországi üzemanyag-kiskereskedelemben.) Más, Magyarországon aktív üzemanyag-kiskereskedők is beléptek a hidrogéntöltés piacára. A Shell 2021-ben nyitotta az első ilyen egységét Hollandiában buszoknak, az OMV sokkal régebben, 2012-ben Ausztriában, a Mol ilyen tervéről egyelőre nincs hír.  

Januárban a hidrogénüzemű busz kellette magát Pakson, nem véletlenül: a járművel azt szemléltették, hogy alkalmas a városi közlekedésben is szolgálni. (Ezúttal nem a Linde, hanem a Messer szállította a zöldhidrogént.)

Már csak pénz kell

Az eléggé drágának ígérkező hazai fordulat egyik feltétele, hogy kellő mennyiségben álljon rendelkezésre hidrogén, lehetőleg megújuló forrásból. Még fontosabb, hogy legyen pénz is, hiszen nemcsak a töltő-infrastruktúra kialakítása költséges, hanem a hidrogént hasznosító járművek is. Az viszont kézenfekvő, hogy a töltő és a jármű közötti tyúk-tojás probléma a töltők telepítésével oldható meg. Ez azért is hangsúlyos, mert miközben hagyományos üzemanyagot kényszerhelyzetben bárhol, bárki tölthet kannából, tartályból, de még elektromos járműhöz is lehet otthon vagy vállalati telephelyen vételezni, a hidrogén esetében ez nem oldható meg.

A magas prioritású hidrogéntöltő pontok optimális helye
 

Elképzelés mindenesetre van: az Energetikai és Klímavédelmi Kutatóközpont magas, közepes és alacsony prioritás szerint is meghatározta a majdani magyarországi hidrogéntöltő pontok optimális helyét, erről a központ vezetője, Telekesi Tibor részletesen beszámolt a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség rendezvényén. A helyszínek kiválasztásakor Magyarország hidrogénüzemű átjárhatóságán túl a közúti árufuvarozók igényei voltak meghatározók. Nagyobb hatótávolságuk és rövidebb töltési idejük miatt ugyanis a szakértők elsősorban a H-kamionokkal tartják észszerűbbnek a nagyobb távolságokra történű fuvarozást, míg az elektromos autózást inkább a városi közlekedésben gondolják nyertesnek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.