BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Talált valamit az energiahivatal, gyorsan csiszolt rajta

Két fontos pontban finomította a MEKH az energiamegtakarítások meghatározásához használható katalógust. Ezúttal a födémszigetelők és az intermodális fuvarozók szembesülnek változásokkal.

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) megváltoztatott két olyan részletszabályt, amelyeket akkor lehet alkalmazni, amikor az energiahatékonysági intézkedésekből származó megtakarítást számolják el. A módosítás az energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer (EKR) katalógusának tartalmára vonatkozik. A katalógus használata segíti magát az elszámolást.

födém
Változik kicsit a födémszigetelésre vonatkozó bekezdés / Fotó: Shutterstock

Az egyik részletszabály a padlásfödém-szigetelést, a másik az intermodális szállítást érinti, illetve a részletszabályaikkal azokkal kapcsolatos számítási módszertant.

Nem kell vizsgálni a födém típusát

Egyszerűsítést jelent, hogy mivel a lakóépületek utólagos födémszigetelésénél az előírt szigetelésvastagság 30 centiméterre nő, az energiamegtakarítás meghatározásakor már nem kell megvizsgálni a szigetelt födém típusát. Mivel egységes lesz különböző födémtípusok kezelése, a fajlagos energiamegtakarítási mutató négyzetméterenként 0,5 gigajoule-ról 0,46 gigajoule-ra csökken. További előírás, hogy a padlásfödém alatti fűtött és a födémszigetelt terület arányának legalább 90 százaléknak kell lennie.

A megfelelő minőségű kivitelezést részletes fotódokumentációval és a hitelesítő helyszíni ellenőrzése igazolja. E kötelezettség a beruházások 10 százalékát érinti. A módosítások – magyarázza a MEKH közleménye – együtt a katalógus általánosabb, szélesebb körű alkalmazhatóságát segítik, és egyértelműsítik a hitelesítőktől elvárt dokumentálási követelményeket, hitelesítési elvárásokat.  

Csak az N3 kategóriájú teherautó és a vontatmánya marad 

A közúti teherszállításnál energiahatékonyabb intermodális szállítási mód, a tehervasút igénybevétele esetén használható számítási módszertan úgy változik, hogy a jövőben csak az N3 kategóriájú tehergépjárművekre és azok vontatmányaira szabad majd alkalmazni a kategóriára jellemző nemzetközi energiafelhasználási fajlagos érték (0,89 megajoule/tonnakilométer) alapulvételével. (Az N3 kategóriába azok a járművek tartoznak, amelyek legnagyobb tömege meghaladja a 12 tonnát.)

A MEKH 2021. január 1-je óta végrehajtó hatóságként működteti az EKR-t, amelyet az energiahatékonyság-javító beruházások ösztönzésére vezettek be.

Az elért energiamegtakarítás ugyanis nemcsak energetikai auditálással, hanem a standardizált jegyzék, az EKR-katalógus számítási módszereinek felhasználásával is megállapítható.

A hivatal folyamatosan figyeli az energiahatékonysági piac fejleményeit, és a kötelezettekkel, valamint a hitelesített energiamegtakarítások elszámolását segítő auditorokkal, auditáló szervezetekkel rendszeresen frissíti, illetve új intézkedésekkel bővíti az EKR-jegyzéket.

Volt már hasonló intézkedés

A Világgazdaság beszámolt a MEKH két hasonló, februári módosításáról is. Akkor új elemekkel bővült az EKR-katalógus, és egyszerűsödik a nagyfogyasztók által kötelezően telepítendő almérők szabályozása. A jegyzékbe vett új intézkedések között szerepel egyebek mellett a splitklímaberendezések fűtési célú alkalmazása, a professzionális hűtőbútorok és sokkolóhűtők cseréje, valamint az energiatakarékosabb tehergépjárművek alkalmazásával elérhető energiamegtakarítás.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.