BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Távol-keleti járat indulhat Debrecenből

A Debrecen Airportba idén szállt be többségi tulajdonosként az állam. Ezzel a tranzakcióval a debreceni lett az egyetlen magyar tulajdonú repülőtér.

A Távol-Keletről érkező működő tőke nagyságrendje indokolttá teszi egy menetrendszerű járat indítását Debrecen és Kelet-Ázsia között. Az előkészítő tárgyalások más szereplők mellett a Wizz Airrel is megkezdődtek

– közölte a Figyelővel Magyar Levente. A külgazdasági és külügyminiszter-helyettes a Wizz Air első, Luthont repülő menetrendszerű járata indításának 10. évfordulója kapcsán tartott eseményen nyilatkozott erről a portálnak.

Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI

Magyar Levente a járatfejlesztés szükségessége indokaként rámutatott: a működő tőke mozgásának iránya mára jelentősen megváltozott: a befektetések döntő többsége immár nem Nyugatról, hanem a Távol-Kelteről érkezik. Ennek konzekvenciáit pedig a légi közlekedésnek is le kell vonnia, a feladatok megfelelő szintű elvégzésére fel kell készülni.

Különösen így van ez Debrecenben, ahová már eddig is a magyar GDP 10 százalékának megfelelő nagyságrendű működő tőke érkezett. A befektetői körben már eddig is hangsúlyosan képviseltették magukat a távol-keleti cégek, a világ elektromosakkumulátor-gyártó piacának 35 százalékát birtokló kínai CATL letelepedésével pedig egyértelművé válik a kelet-ázsiai tőke túlsúlya a cívis dominálta régióban. (Emlékezetes: az akkumulátorcellákat elválasztó Semcorp már építi gyárát, a CATL pedig pár hete jelentette be a valaha volt legnagyobb magyarországi invesztíciót: debreceni gyártóbázisát több mint 7 milliárd eurós befektetéssel fogja megvalósítani. De hatalmas befektetést tervez a dél-koreai EcoPro is, amely tavaly decemberi bejelentése szerint 264 milliárd forintos beruházással kíván katódgyárat telepíteni Debrecenbe.)

A Debrecen Airportba év elején szállt be többségi tulajdonosként az állam azzal a nem titkolt céllal, hogy felgyorsítsa a fejlesztését. Ezzel a tranzakcióval a debreceni lett az egyetlen magyar tulajdonú repülőtér, ahol is fél évtizeden belül százmilliárd forintos nagyságrendű fejlesztést tervez az állam. A potenciálisan megugró forgalom megfelelő kiszolgálására új utasterminál és kifutópálya építése is szerepel a fejlesztési csomagban. Magyar Levente közlése szerint Debrecenben a kolozsvári reptérhez hasonló színvonalú légikikötő kialakítását tervezik. Úgy számolnak, hogy a 2030-ra a mostani kétszázötvenezres forgalom megtöbbszöröződik, és eléri az évi 2,5 millió utast.

Az ambiciózus fejlesztési tervek megvalósítása értelemszerűen nem független háborús helyzettől, illetve az abból fakadó következményektől, de az a cél, hogy a repülési kapacitások tekintetében is stabilizálódjon Debrecen regionális vezető szerepe, és a légikikötő továbbra is hangsúlyosan legyen képes hozzájárulni ahhoz, hogy a város a délkelet-európai régió egyik gazdasági bástyájává váljon – fejtette ki a miniszter-helyettes.

A háború kapcsán emlékeztetett, annak terheitől sok ezer milliárd forintos beavatkozással igyekszik megvédeni állampolgárait a kormány, ami nagy teher, ám vannak olyan feladatok, amelyeket ilyen körülmények között sem szabad feladni, a debreceni reptér működőképességének megőrzése pedig mindenképpen ezek közé tartozik.

Magyar Levente szerint Debrecen teljesítménye egyedülálló: 

az elmúlt években a város magához tudta vonzani a magyar éves GDP mintegy 10 százalékát gazdasági befektetési értékben. Mint ahogy egyedülálló a Wizz Air sikertörténete és a Debrecennel való együttműködése is.

A légitársaság sikerei kapcsán Váradi József vezérigazgatója ismertette: jelenleg a Wizz Air Európa leggyorsabban növekvő légitársasága, övék a legfiatalabb flotta, legnagyobb repülőgép rendelésállomány, likvid tőkéjük pedig 1,6 milliárd euró, ami nyolc-tíz évre stabilizálja a cég helyzetét. A Wizz Air 170 repülővel rendelkezik, ám 435-re van leadott rendelése, ezzel övé a világ legnagyobb rendelésállománya. Ezek leszállításával a cég flotta létszáma megháromszorozódik, átlagéletkora pedig a jelenlegi öt évről három évre csökken. A rendelésállomány kapcsán hangsúlyozta, ez a mostani válságos helyzetben felbecsülhetetlen versenyelőny, mert a háború és a válság által meghatározott gazdasági környezetben csak nyolc-tíz évre előre vesz fel rendelést az Airbus és a Boeing.

A koronavírus-járvány kapcsán emlékeztetett, hogy cégük akkor is fejlesztett: 60 új, hatékonyabb és alacsonyabb karbonlábnyomú repülőgéppel gyarapította flottáját. Filozófiájuk a továbbiakban sem változik, vagyis alacsony költségek mellett továbbra is tartani kívánják alacsony jegyáraikat. Az a céljuk, hogy Európában ők legyenek a legolcsóbb, legalacsonyabb költséggel dolgozó légitársaság.

Kiev,,Ukraine,-,November,18,,2017:hand,Luggage,With,A,Company
Fotó: Shutterstock

Az utaslétszám alakulása kapcsán Váradi József elmondta:

2019-ben 40 millió utast szállítottak, idén viszont el fogják érni az 53 milliót, ami 33 százalékos növekedést jelent.

Debreceni üzletük kapcsán Váradi József kifejtette, a lutoni járat 2012-es indítása után még tucatnyi desztinációt repülnek a 2014 óta a Wizz Air egyik légibázisát is jelentő Debreceni reptérről. Sikereik nem kis részben Debrecenhez, a térség leggyorsabban fejlődő régiójához kötik őket, további terveikben is hangsúlyosan szerepel a város, illetve reptere. 

A reptér léte a versenyelőny

A Wizz Air Debrecen–Luton járatának 2012-es indítása óta 1,1 millió utast szállított Debrecenből, s ugyanannyi érkezett oda a légitársaság járatain. A nemzetközi forgalmat lebonyolító, menetrendszerű járatokkal rendelkező reptérnek óriási szerepe volt abban, hogy ez alatt a tíz év alatt 10 milliárd euró működő tőke érkezett Debrecenbe. A légikikötő léte versenyelőny, egyik biztosítéka annak, hogy Debrecen 2030-ra a régió egyik legerősebb regionális gazdasági centrumává fejlődjön – mutatott rá Papp László Debrecen polgármestere.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.