Kínában a luxuscikkekre fordított kiadások tavaly a becslések szerint 425 milliárd jüant (62,65 milliárd dollárt) tettek ki, ami 9,6 százalékos csökkenés 2021-hez képest – derül ki az amerikai tanácsadó vállalat, a Bain & Company jelentéséből.

Luxury stores see increasing visitors in Shanghai
Fotó: Wang Gang / Imaginechina via AFP

A cég szerint a szigorú járványvédelmi intézkedések visszafogták a költést, de az idei évre fellendülést várnak.

A fogyasztás a második fél évtől pöröghet fel, de a mértékét nem becsülték meg. A Bain & Company közölte: a leggazdagabb kínaiak – a távol-keleti ország mintegy 2 százaléka – adják bizonyos márkák esetén a luxuscikkekre fordított kiadások több mint 40 százalékát. Az idei gyorsulást is elsősorban tőlük várja a vállalat, főleg a táskák és az órák iránt fog nőni az igény – írja a South China Morning Post. 

A középosztálybeli vásárlók egyelőre kivárnak, a munkahelyi kilátásaikkal és a béreikkel kapcsolatos aggodalmak miatt. A növekedés egyik hajtóereje az úgynevezett bosszúköltés lesz: azok a fogyasztók, akiket a zárlat idején megakadályoztak a luxuscikkek vásárlásában, idén szabadon költhetnek – mondta Bruno Lannes, a Bain & Company elemzője. Lannes szerint 2024-ben 5-6 százalékos éves növekedési ütemre lehet számítani a luxuskiadásokban, mert a távol-keleti ország gazdasági alapjai továbbra is szilárdak.

A portál emlékeztet rá, hogy a Mizuho Securities Asia mai jelentésében azt írta, a kínaiak egyre inkább befektetik megtakarításaikat részvényekbe, kötvényekbe és más eszközökbe, nem pedig fogyasztási cikkeket vásárolnak. Ahogy arról a Világgazdaság beszámolt, a koronavírus-járvány előtt a kínaiak 70 százaléka a luxusholmikat külföldön vette meg, azonban 2019 után átálltak a hazai fogyasztásra, így egyre több cég jelent meg az ázsiai országban.

Pörög a luxus – jó eredményt közölt a Louis Vuitton anyavállalata

A francia luxuscég, a Bernard Arnault és a Louis Vuitton anyavállalata, az LVMH növelte nyereségét és bevételét, ami az európai, a japán és az amerikai fogyasztóknak köszönhető. A zéró-Covid kivezetése után a cég abban bízik, hogy felpörögnek a kínai eladások. Azt nem közölték, hogy Európa legértékesebb vállalatának a különböző márkái hogyan teljesítettek, azt azonban igen, hogy 2022-ben a Louis Vuitton először lépte át a 20 milliárd eurós árbevételt, ez a csoport teljes éves bevételének mintegy negyede.