Rendkívüli lelet, magyar felségjelzésű FW–190-es roncsaira bukkantak Ajkánál – jelentette be a Honvédelmi Minisztérium a közösségi oldalán.

Focke, Ajka, roncs, vadászgép
Fotó: HM Facebook / Facebook

A Honvédelem.hu szakoldal az eset kapcsán arról írt, hogy első alkalommal bukkantak magyar felségjelzésű Focke-Wulf gyártmányú FW–190-es csatarepülőgép roncsaira hazánkban. A csatarepülőgép kategóriája azt jelenti, hogy földi célpontokat támadva a szárazföldi csapatok számára nyújt közvetlen légi támogatást.

A lelet nem csupán ezért rendkívüli, hanem mert a Veszprém vármegyei település közelében feltárt repülőgép darabjai között 

feltehetőleg Sztrókay Géza szakaszvezető, hősi halált halt repülőgép-vezető maradványait is megtalálták.

Mivel ezeket a maradványok a roncs összepréselődött darabjai között találhatók, csakis a pilótáé lehettek, akinek a kilétét azonban teljes bizonyossággal még nem lehet megállapítani. A jelenlegi kutatások alapján nagy valószínűséggel Sztrókay Gézáról van szó.

Hogyan találták meg a legendás német vadászgép roncsait Ajkánál?

A roncsra Varga László, a Laczkó Dezső Múzeum önkéntes fémkereső csoportjának egyik tagja bukkant rá 2022 végén. A szerveződés a megfelelő engedélyek birtokában olyan régészeti tárgyak után kutat, amit aztán átadhat a múzeumnak. Az Ajka melletti szántóföldre is beszerezték a szükséges engedélyeket, majd az átvizsgálás közben először néhány alumíniumdarabot találtak. A múzeum munkatársai, felismerve a tárgyak jelentőségét, rögtön Pálffy Sándorhoz, a Magyar Roncskutató Egyesület alelnökéhez irányították Varga Lászlóékat. A szakértő úgy értékelt, könnyen lehet, hogy a darabok repülőgépből származnak. Aztán az első szelepfedél megtalálásával már a konkrét típust is be lehetett azonosítani. 

Mivel a fémkeresés hadikutatásra nem jogosította fel az önkénteseket, ezért ők átadták a feltárást a Magyar Roncskutató Egyesületnek. Az összegyűlt leletek alapján a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum szakmailag indokoltnak tartotta a feltárást. A munkálatokat 2022. december elején kezdték el több szervezet támogatásával és együttműködésével.

Miért legendás vadászgép a Focke?

FW 190-es csatarepülőgépből Magyarországon eddig három jelentősebb lelet került elő, mindegyik német felségjelzéssel. Mivel ez a gép magyar, így a lelet rendkívül értékes, ráadásul a repülő szinte minden részéből kerültek elő darabok.

FW 190 F

A Focke-Wulf gyártmányú Fw–190-es a gébics vagy a mészárosmadár becenévre hallgatott. A náci Németország légierejének, a Luftwaffe egyik együléses, egymotoros vadászrepülőgépe.

Kora egyik legjobb vadásza, 1942 őszétől 1943 végéig a legjobb gép volt kategóriájában.

Főként a második világháborúban használták. Több mint 20 ezret gyártottak belőle, a csúcssebessége változattól függően a 700 kilométer/órát is megközelítette. A háború során egyre erősebb és jobban felfegyverzett változatok készültek, volt torpedóvető és vadászbombázó verziója is. Először Franciaország fölött vetettek be, és a szövetséges pilóták hitetlenkedve figyelték az új repülőt. Nagyobb tűzereje volt, mint az ugyancsak legendás Bf 109-esnek (Messerschmitt), jobb volt a stabilitása zuhanásban is és meredekebben emelkedett más repülőgépeknél. A Wikipedia vonatkozó szócikke arról számol be, hogy a Magyar Királyi Honvéd Légierő 1944 októberében kapta meg az első 108 darabos Fw–190 F–8-as flottáját.