Minden kornak megvannak a maga sikerszakmái. Évekkel ezelőtt a gyerekek azt mondták, ha nagyok lesznek, űrhajósok, tűzoltók vagy orvosok akarnak lenni. A technika fejlődése és a közösségi média azonban átalakította a kicsik gondolkodását, és megjelent az influenszerszakma. A véleményvezérség nemrég még csak egy hobbi volt, ma viszont egyre többeknek megélhetés.

Filming.,Beautiful,Young,Woman,In,Casual,Wear,Smiling,While,Recording
Fotó: Shutterstock (illusztráció)

A legnépszerűbb közösségimédia-platformokon fiatal felnőttek rengeteg pénzt keresnek azzal, hogy tartalmakat gyártanak. Rövid videókkal és fényképekkel akár több százezer dolláros éves fizetéshez juthatnak. A kanadai influenszer, Naomi Melanie Leanage a Business Insidernek adott interjújában elmondta, hogy 

2022-ben 200 ezer dollárt keresett a TikTokon, amelyen félmillió követője van. 

Naomi elárulta, hogy a bejegyzéseivel egyenként legkevesebb 6000 dollárt kap.

 

Hogyan lehet pénzt keresni a TikTokon vagy a YouTube-on?

Egy influenszer „fizetése” több forrásból tevődik össze. 

A pénz mértéke függ a platformtól, ahol jelen van, a követői számától vagy a tartalmaira érkező megtekintések mennyiségétől. 

A bevétel egyrészt magától a platformtól érkezik, amely bizonyos követőtábor után rendszeres fizetést ad. Emellett hirdetések is megjelenhetnek a felületein, illetve szponzorációkat is szerezhetnek. A pénzkeresés legjobb módja a márka-együttműködés, ami hosszabb távon jelent nagy bevételt.

A közvetlenül a platformtól kapott pénz szétosztására a YouTube-nak van a legfejlettebb programja. A YouTube partnerprogram lényege, hogy az ebben részt vevő influenszerek a videóikra érkező minden ezredik megtekintés után kapnak egy bizonyos összeget a videómegosztótól. Az Insidernek nyilatkozó tartalomgyártók válaszai alapján 

ez a pénz 1,61 és 29,30 dollár között mozog (560–10 000 forint). 

A partnerprogramban azok az influenszerek vehetnek részt, akik legalább 1000 feliratkozóval rendelkeznek, videóik az elmúlt egy évben pedig minimum 4000 órányi megtekintést generáltak. Ha ezeknek a feltételeknek megfelelnek, és jelentkeznek a programba, a csatornájukon megjelenhetnek a Google-hirdetések, amelyek után a YouTube a reklámbevétel 55 százalékát átadja az alkotóknak. 

Young,Woman,Vlogger,Baking,And,Recording,Video,For,Food,Channel.
Fotó: Shutterstock (illusztráció)

A TikTok még dolgozik a tökéletes fizetési rendszer megalkotásán. Jelenleg ezen a videós platformon működik az Alkotói Alap, a Kreativitás Program, illetve a Pulse rendszer, amelyek a hirdetési bevételek szétosztásával foglalkozó programok. Ezeken keresztül a TikTok-influenszerek naponta 0,05 és 189 dollár (17–65 000 forint) közötti összeget kaphatnak a kínai cégtől. A Pulse hasonló a YouTube partnerprogramjához, 1000 megtekintésenként fizet egy kisebb összeget az influenszernek.

A TikTok szigorúan szabályozza, hogy ki kereshet pénzt a platformon. Az Alkotói Alapból vagy a Kreativitás programból azok a tartalomgyártók részesülhetnek, akik betöltötték a 18 éves kort, illetve legalább 10 ezer követővel rendelkeznek, és az elmúlt 30 napban legalább 100 ezer megtekintést generáltak. A Pulse rendszerből akkor lehet részesülni, ha legalább 100 ezer követője van az influenszernek.

Az igazi aranybánya: a márka-együttműködés

A platformtól közvetlenül kapott fizetés állandó jövedelemforrást jelenthet az influenszereknek, de az igazán nagy pénzt mégis a márka-együttműködések jelentik. Egy tartalomgyártó a méretétől, követői számától vagy pusztán a tartalmai tematikájától függően köthet szerződést nagy márkákkal, amelyeket reklámozni fog.

Woman,Blogger,In,Sportswear,Sitting,On,The,Floor,With,Dumbbells
Fotó: Shutterstock (illusztráció)

Az influenszermarketing a reklámszakma jelenlegi leghatásosabb fegyvere. Sok esetben a tartalom fogyasztói nem is tudják, hogy reklámot néznek, illetve az influenszerekhez olyan kötődésük van, amely miatt a befolyásuk sokkal nagyobb a követőtáborukra. Nem véletlen a „befolyásoló” vagy „véleményvezér” elnevezés. A hűséges követőtábor elkötelezheti magát egy-egy márka mellett, ha a kedvenc influenszerük néhány videóban vagy bejegyzésben említést tesz róluk.

Természetesen a tartalomgyártók meg is kérik az árát ezeknek a szponzorált tartalmaknak. Az amerikai youtuber, Katy Bellotte 25 éves korában 477 feliratkozóval rendelkezett a videós oldalon, valamint 176 ezer követője volt Instagramon. Márka-együttműködéseken keresztül 2400–5000 dollárt (835 000–1 700 000 forint) kért el egyetlen Instagram-bejegyzésért 2020-ban.

A TikTokon ténykedő influenszer, Alex Ojeda, akinek 8 millió követője van, ennél is nagyobb pénzeket keres 2023-ban. 

Ojeda TikTok-csatornáján egyetlen szponzorált tartalom induló ára 20 000 dollár (nagyjából 7 millió forint), illetve egy Instagram- vagy YouTube-videóért 10 000 dollárt (3,5 millió forint) kér.

@alexojeda Vertical drop slide! 🤯 Would you try this? #slide #dropslide #travel #seoul ♬ original sound - Alex Ojeda 🇲🇽

Ez csak két influenszer, de még rengetegen vannak, akik pusztán azzal, hogy fényképeket és rövid videókat osztanak meg az interneten, rengeteg pénzt keresnek. Az influenszerség a jelen kor sztár szakmája, a kérdés pedig csak az, hogy mikor durran ki ez a lufi.