A Barbie babák idén lesznek 65 évesek és egyelőre semmi jelét nem mutatja a márka, hogy veszítene a népszerűségéből. A Barbie nagy nyomot hagyott a játékiparon, illetve generációk nőttek fel a babákkal játszva.

Recycling And Responsible Consumption Fair
65 éves lett Barbie: a játék, ami több generáción is nyomot hagyott.
Fotó: NurPhoto via AFP

Az eredetileg női szépségideálként megalkotott, majd az önmegvalósító nőt ábrázolni próbáló játék rengeteg vitát váltott ki az elmúlt évtizedekben – írta meg a Reuters. A feministák azzal vádolják a játékot gyártó Mattelt, hogy a Barbie babák irreális képet festenek a kislányok elé arról, hogy mit jelent nőnek lenni, miközben a cég szerint pont azt reprezentálják a franchise-zal, hogy a nők bármit elérhetnek, amit csak szeretnének. Erre utal, hogy az évek során a különböző babák több mint 250 különböző szakmában lettek ábrázolva.

Az eredeti Barbie egy szőke hajú, irreálisan karcsú testalkatú, fekete-fehér fürdőruhás baba volt, amit a megálmodója, Ruth Handler a lányáról, Barbaráról nevezett el még 1959-ben. Azóta természetesen megszámlálhatatlan formában és külsővel jelentek meg Barbie babák. 

Összesen 35 bőrtónusban kerültek a boltok polcaira Barbie-k, 9 testalkattal, 97 hajviselettel és még nemi szempontból semleges figurát is kiadott a gyártó.

A 2023-ban mozikba került Barbie-film új lendületet adott a márkának. Greta Gerwig alkotása a tavalyi év legjövedelmezőbb filmje lett, ráadásul a nézők mellett a kritikusok is szerették a filmet, amit a 8 Oscar-jelölés is bizonyít. Margot Robbie és Ryan Gosling játéka új mélységet adott a klasszikus játéknak.

Barbie-babákra és Legokra vágyik a legtöbb magyar gyerek

Minden eddiginél nagyobb igény volt az akciós időszakokra, és egyre többen választják a nagy márkák helyettesítő termékeit – összegezte a tavalyi tapasztalatokat a Regio Játék, amely a 110 milliárd forintos magyar játékpiacnak csaknem a 20 százalékát fedi le. A sok bizonytalanság ellenére tavaly tovább nőtt a játékkereskedő cég forgalma, de eltolódott a főszezon, a karácsony előtti tíz napban van a csúcsforgalom. A Barbie-film megdobta a keresletet, és a Gabi babaháza játékkör is tarolt a népszerű sorozat hatására, miközben a legójátékok sem mentek ki a divatból.

Bár a Barbie babák második virágzásukat élik, a feminista közösség így is elutasító a magában hordozott értékekkel és üzenettel szemben.

Annyira hálás vagyok, hogy nem Barbie-val nőttem fel. Ez a játék olyan elvárásokat támaszt a kislányok elé, amiket nem tudnak és sokszor nem is akarnak megvalósítani

– mondta Gloria Steinem nőjogi aktivista.

A Mattel közölte, hogy tisztában van a Barbie babákkal szemben fennálló aggályokkal, ezért folyamatosan igyekeznek új, sokoldalú darabokat hozzáadni a kollekcióhoz. Így születhetett meg a kerekes székes Barbie, vagy a Down-szindrómás Barbie.

Rendkívül fontos, hogy az új babák tervezésekor figyelembe vegyük minden közösség igényeit és véleményét

– mondta a Mattel Barbie Design alelnöke, Kim Culmone. Hozzátette, hogy a márka felé táplált tiszteletből a mai napig kézzel festik a Barbie-k arcát, valamint a ruhák elkészítéséhez ugyanazokat a varrógépeket használják, mint az 1959-es első sorozatnál. Emellett természetesen használják a fejlett 3D nyomtatókat is.