– Jelenleg nem tartom valószínűnek, hogy a virtuális utaztatást szolgáltatási palettánkra tűzzük. Az élmény valódi átélésében hiszünk, így ebben a formában igyekszünk ügyfeleink utazással kapcsolatos álmait valóra váltani.
– Mennyire vetette vissza ezeket az álmokat a válság? És nem csupán ez alakítja át markánsan a környezetet, hanem a digitalizáció, a felgyorsuló világ is…
– Ezek a változások cégünk életében sem múlnak el nyomtalanul, megváltoztak és folyamatosan alakulnak át az igények, amit felkészülten kell követnünk. Ügyfeleink túlnyomó többsége már az interneten keresztül talál meg bennünket. Éppen ezért a hagyományos marketing eszközök mellett nagy hangsúlyt fektetünk az online jelenlétre. Online foglalási rendszerünket már évekkel ezelőtt kifejlesztettük.
– Milyen a jó ügyfél az utazási iroda szemében? Milyen ügyfelekről álmodik az IBUSZ?
– Olyanokról, akik megbíznak cégünkben és minőségi szolgáltatásainkban. Utóbbiak között szinte mindenki talál számára megfelelőt és megfizethetőt, legyen szó külföldi vagy belföldi utazásról, koncert vagy sporteseményről, busz-, vonat-, repülőjegy vásárlásáról, utasbiztosítás kötéséről, vagy akár valutaváltásról. Mind az új, mind a visszatérő, törzsügyfeleket maximális odafigyeléssel szolgáljuk ki.
– A jövő és a jelen után egy múltbeli téma: feltehetően már kevesen emlékeznek rá, de volt régen egy IBUSZ Bank…
– Az IBUSZ Bankot 1991-ben alapította cégünk az akkori Állami Biztosítóval. Az apropó az volt, hogy az IBUSZ számos utazáshoz kapcsolódó pénzügyi szolgáltatást végzett, és egyébként végez a mai napig. Talán sokan emlékeznek még rá, hogy a devizagazdálkodás nem volt mindig liberalizált Magyarországon. Azt viszont már biztosan kevesebben tudják, hogy az 1956-os forradalom után egy évvel létrehozták az állampolgárok saját valutájának elhelyezésére szolgáló utazási BC bankszámla rendszerét. Ennek a számlarendszernek a keretében használhatták fel a magyar rokonok utazásaikhoz a külföldön élő hozzátartozók deviza-átutalásait. A számlák vezetésére két nagy állami vállalat kapott mandátumot: az IBUSZ és az OTP. Erre az ügyfélkörre érdemesnek tűnt bankot alapítani. A privatizációba az IBUSZ Bankot már nem vonták be, azonban a későbbi tulajdonos K&H fiókhálózata ebből nőtte ki magát.
– És hol bankol az IBUSZ, ha már nincs saját bankja?
– Egy banktól ugyanazt várjuk el, amik a saját erősségeink: megbízhatóságot, gyorsaságot és rugalmasságot. Bátran kijelenthetjük, hogy eminens banki ügyfél vagyunk: megkérdőjelezhetetlen a tőkeerőnk, jelentős a pénzforgalmunk és valamennyi üzletágunkban nagyszámú tranzakciót bonyolítunk. Valamennyi pénzügyi tranzakcióhoz és befektetéshez kapcsolódó szolgáltatást igénybe vesszük, hitelre azonban nincs szükségünk. A lehető legnagyobb rugalmasságot várjuk el, ami egy hozzánk hasonló minősítésű ügyfélnek kijár. Az MKB Banktól pont ezt kapjuk meg, azért is vagyunk ilyen hosszú idő óta ügyfelük.
– Miben tudja magát megkülönböztetni az IBUSZ a versenytársaitól?
– Nagyon fontos számunkra, hogy szinte bárkinek elérhetővé tegyük az utazás élményét. Ez azt jelenti, hogy velünk már akár heti 5000 forintért is nyaralhat tengerparton. Emellett külön csapat dolgozik azon, hogy a prémium és luxusigényekkel rendelkező ügyfelek is személyre szabottan találják meg nálunk azt, amit egy-egy utazásban keresnek. 113 éves múltjával, 14 milliárd forintos éves árbevételével, 1,5 milliárdos alaptőkéjével, több mint 20 féle szolgáltatásával, közel 60 elemű országos irodahálózatával, az IBUSZ a hazai turisztikai piac meghatározó, lakossági és vállalati utaztatásban egyaránt megkerülhetetlen szereplője.
– Az elmúlt években sok galibát okoztak a szervezett utak piacán a kóklervállalkozók. Hogyan tudta megoldani a helyzetet a szakma, mit tudott tenni ellenük?
– Kevés eszközünk van a nem tisztességes utazási vállalkozásokkal szemben. Az egyik éppen az, hogy mi becsületesek vagyunk. Nálunk nincsenek zsebbe fizetett munkavállalók, ami – néhány kivételtől eltekintve – népbetegségnek számít ebben a szektorban. Sok iroda pedig éppen a burjánzó szürkegazdaságot használja arra, hogy alacsony tőkével, az utasaitól összeszedett előlegekből lavírozzon a piacon. Ezek – irreálisan alacsony áraikkal – időről időre megszédítik az utazók egy részét, és sokan bedőlnek az ajánlataiknak, a pénzügyi szférában a nemrég bedőlt brókercégek ügyfeleihez hasonlóan. Ugyanaz a tisztulási folyamat zajlik egyébként az utazási irodák piacán is: az utóbbi tíz-tizenkét év látványos csődjei után lassan átmegy a köztudatba, hogy nem éri meg kockára tenni azt az egy-két hetet, amit egy magyar család egy évben utazásra szán. Az idő bennünket igazol: a minőséget és megbízhatóságot kereső ügyfelek élnek szolgáltatásainkkal.