„Az ittas vezetés Karácsonykor sem bocsánatos bűn!”
Az Országos Polgárőr Szövetség és a KÖBE Közép-európai Kölcsönös Biztosító Egyesület fontos feladatának tartja a biztonságos közlekedés elsajátításának támogatását. A kampány során tájékoztatják a járművezetőket
Fő céljuk elsősorban az autóvezetők, és a kerékpárosok tájékoztatása. Ezen belül nagyobb hangsúlyt kapnak a fiatalkorú járművezetők, hiszen ők kevesebb tapasztalattal rendelkeznek, ezért cél az is, hogy ne a saját, rossz tapasztalataikból tanuljanak. Az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottságának kimutatásai alapján Magyarországon a balesetek kevesebb mint 10 százalékát okozza alkoholos befolyásoltság, a KSH adatai szerint pedig évente átlagosan 10 gyermekkorú halálos áldozata van a közlekedési baleseteknek.

Fotó: AFP / Frank May
Az ORFK-OBB ittas vezetés elleni tevékenységét erősítve, Baranya megyére (10,9 százalék), Bács-Kiskun megyére (14,4 százalék), Békés megyére (12,4 százalék), Nógrád megyére (11,5 százalék), Szabolcs-Szatmár-Bereg megyére (11 százalék) kíván a kampány koncentrálni, ahol az ittasan okozott balesetek százalékos aránya a legnagyobb.
Zéró tolerancia
Sok fiatal számára elfogadottnak tekinthető egy pohár sör elfogyasztása után volán mögé ülni. Az ittas járművezetés a közlekedésbiztonság szempontjából az egyik legveszélyesebb cselekedet.
Magyarországon még a legkisebb mennyiségű alkohol elfogyasztása után sem szabad járművet vezetve részt venni a forgalomban.
Itt a Karácsony, s az ünnepek környékén a kérdés aktualitásához nem férhet kétség. Sajnálatos módon a hazánkban bekövetkezett személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetek még mindig jelentős – ugyan ma már tíz százalék alatti – aránya az ittasságra vezethető vissza.
Sok a tévhit
Nagyon sok a tévhit az ittas járművezetéssel kapcsolatban, sokan nincsenek tisztában sem a következményeivel, sem azzal, hogy alkohol fogyasztása után mikor vezethetnek ismét járművet.
Már kis mennyiségű alkohol elfogyasztása is negatívan hat a járművezetőkre.
Megnövekszik a reakcióidő, a jármű biztonságos vezetéséhez elengedhetetlenül szükséges precíz mozdulatok bizonytalanná, pontatlanná válnak, romlik a látás és ezzel együtt az észlelési képesség. Ez különösen éjszaka veszélyes, amikor amúgy is sokkal kevesebb vizuális információ áll a járművezető rendelkezésére. A csekély mértékű alkohol is már látótér beszűküléséhez vezethet, s ezt sem kontrolálni, sem befolyásolni nem tudjuk.
Van megoldás
Az alkoholfogyasztás és a járművezetés ugyan nem összeegyeztethető, de vannak olyan lehetőségek, amelyek megoldást nyújtanak a szórakozni vágyó járművezetők problémáira. Egyrészt, ha nagyobb társaság indul el szórakozni, mindig válasszon ki maguk közül egy főt, aki aznap este nem fogyaszt alkoholt, ő lesz a „buli sofőr”. Ilyen kezdeményezés a hazai baleset-megelőzési munka során többször is előtérbe került, így ez nem lehet ismeretlen a járművezetők számára.

Emellett rendelkezésre állnak a különböző sofőrszolgálatok, a taxik és a tömegközlekedés is. Ezek közül még a legköltségesebb megoldás is töredéke annak, mint ami egy ittasan okozott baleset, vagy csak egy rendőri ellenőrzésen történt lebukás után terheli az alkoholos befolyásoltság alatti vezetőt.
A szervezet mennyi idő alatt dolgozza fel az alkoholt?
Az sem árt, ha az alkoholt fogyasztó tisztában van azzal, hogy az elfogyasztott mennyiséget mennyi idő alatt dolgozza fel a szervezete, mikor szűnnek meg a vezetést is negatívan befolyásoló hatások. Erre különböző táblázatok is rendelkezésre állnak. Ezek természetesen átlagértékeket mutatnak, s
a lebomlási idő függ az illető nemétől, testsúlyától vagy attól, mennyi ételt fogyasztott közben.
Íme egy táblázat, amely jó támpontul szolgálhat:
1 dl pezsgő, vermut
2 óra
5 cl pálinka
2-4 óra
2 dl asztali bor
2 óra
5 cl vodka
2-3 óra
1 dl desszert bor
2-3 óra
5 cl whisky
2-3 óra
0,5 l sör
3 óra
5 cl gin
2-3 óra
5 cl likőr
2-3 óra
5 cl „erős rum”
3-4 óra
1 koktél
2-4 óra
5 cl „extra erős rum”
4-6 óra
5 cl konyak
2-3 óra
Súlyosbító körülmények
Sajnálatos tény az is, hogy az ittas járművezetéshez más, már bűncselekmények közé sorolt cselekedetek is gyakran társulnak. Egy-egy ittasan okozott baleset bekövetkeztekor nagyon gyakori, hogy az alkoholos állapotban lévő résztvevő megijed a várható következményektől, és elhagyja a helyszínt. Ezzel megvalósítja a cserbenhagyás vagy a segítségnyújtás elmulasztása bűncselekményt, amely már szabadságvesztéssel sújtható magatartás.
Az ittas állapotban okozott közúti közlekedési balesetek elkövetőivel szemben a törvény is sokkal szigorúbban lép fel.
Mindez elkerülhető, ha a kulturált és felelősségteljes alkoholfogyasztás ismérveit betartva minden járművezető óvakodik attól, hogy alkoholos állapotban vegyen részt a forgalomban.


